Wanneer je met de opvolger van het goede Perfect Dark komt voor je nieuwste console, dan zijn de verwachtingen hooggespannen. Tel daarbij op dat Rare al enige tijd weinig fatsoenlijks had laten zien, en de hype is compleet. Kan Joanna Dark al deze verwachtingen inwilligen? In deze review kun je het lezen.
Ook qua statistieken hebben de online gamers niets te klagen. Een groot aantal cijfertjes is beschikbaar om te zien hoe je het er vanaf brengt. Omdat er ook nog eens een deel van de gamerscore aan de online potjes verbonden zijn valt er ook op dat gebied nog wat te halen.
Maar wat mag je dan zoal verwachten in een potje?
Ten eerste is daar natuurlijk de Deathmatch en Capture the Flag optie. Binnen Deatmatch is er weer een uiteenzetting van Killcount, Team Killcount, Capture the Flag en Territorial Gain. Weinig verassend, maar daarvoor is dan ook Dark Ops geïntroduceerd. Hierin krijg je aan het begin een geldbedrag waarmee je team wapens in kunt kopen, waarna het feest kan beginnen. Het team dat als eerste uitgeroeid is verliest. Het mag dan schaamteloos gejat zijn van Counterstrike, met het grote scala aan wapens binnen Perfect Dark Zero vergeven we het de game graag.
Graphics & geluid
Doordat Microsoft en Rare een nauwe samenwerking hebben had ik veel verwacht van de graphics. Microsoft zou ze immers wel vroegtijdig de development kits hebben aangeleverd ... toch?
Op het eerst gezicht zou je zeggen van wel. Elk level kent veel detail en komt echt tot leven door het kleurenpalet welke gebruikt is. Als we echter wat dieper gaan kijken, dan moeten we deze mening toch enigszins bijstellen.

Net als bij enkele Electronic Arts games lijkt Rare op sommige momenten iets te enthousiast geweest te zijn, waardoor het geheel wat onnatuurlijk over komt. Gezichten lijken daardoor een plastic laagje gekregen te hebben en enkele elementen glimmen je iets te overdreven tegemoet. Gelukkig is dit zeker niet overal het geval en scoren de graphics verder gewoon een ruime voldoende.
Het geluid binnen Perfect Dark Zero is ook goed verzorgd. Over de surround geeft het geheel een mooi geluid wat de sfeer binnen de game goed weergeeft. De gitaren die veelvuldig te horen zijn passen goed bij de game en sluiten dan ook naadloos op elkaar aan. Helaas kan van de voice-acting niet hetzelfde gezegd worden. Zelden heb ik me zo lopen irriteren aan het stemgeluid binnen een game. Het klinkt irritant, alsof ze een commentator van FIFA achter de desk hebben geplaatst. Het is dan ook jammer dat hiermee het cijfer voor geluid toch wat onderuit wordt getrokken.

Conclusie
Om maar eens op de vraag van de inleiding terug te komen: kan Perfect Dark haar hoge verwachtingen waarmaken? Het antwoord hierop is ontkennend.
De game is zeker niet slecht (met name door Xbox Live) maar doet ook zoveel dingen fout dat het cijfer aardig naar beneden word getrokken. Het besturen voelt onwennig, de A.I. is wisselvallend en de singleplayer veel te kort. Met een uurtje of 7 á 8 ben je hier namelijk al doorheen, veel te weinig natuurlijk. Het is dan ook maar goed dat de graphics, het geluid en Xbox Live het cijfer nog enigszins staande weten te houden.
|