Wanneer een laboratoriumexperiment verkeerd afloopt, krijgt de in de buurt zijnde Jack Joyce de beschikking over superkrachten. Het is een soortgelijke achtergrond als bij The Flash, alleen krijgt de hoofdpersoon hierbij geen snelheid, maar tijdskrachten.
Deze krachten uiten zich op verschillende manieren, waarbij we al de verschillende toepassingen in deze feature uiteen zetten. Time Stop is wat dat betreft veelzeggend. De wereld zal in de gekozen positie tijdelijk vertragen, waarmee het op verschillende manieren toepasbaar is. In een vuurgevecht stelt het je bijvoorbeeld in staat om inkomende kogels of granaten te ontwijken, maar tevens is het ideaal om een nieuwe locatie te kiezen. De tijdelijke desoriëntatie van je tegenstander kan net genoeg zijn om uit diens gezichtsveld te raken. Het zijn defensieve opties, maar ook op aanvallend vlak is Time Stop in te zetten. Wanneer je zelf een wapen gebruikt en diens kogels tijdelijk bevriest middels je krachten zal het resultaat des te vernietigender zijn op het moment dat ze weer uit deze bubbel ontwaken.

Laten we echter een stapje terug doen. Alvorens je een gebied binnen komt is het verstandig de situatie eerst in te schatten, waarbij Time Vision je een helpende hand toereikt. Door deze kracht in te zetten zullen belangrijke objecten oplichten. Het gaat niet alleen om interessante items als explosieve vaten, maar ook om het aantal vijanden. Het stelt je in staat om een inschatting te maken van eventuele gevaren, maar is uiteraard geen garantie voor succes. Mocht je toch ontdekt worden, dan is Time Dodge een aangename aanvulling op je arsenaal aan krachten. Het meest gangbare gebruik is het ontwijken van gevaar. Je doet een korte sprint over een korte afstand, waardoor je jezelf van gevaren af kunt wenden. Tegelijkertijd is het in te zetten als een aanvalsmethode, waarmee je voor je tegenstander opduikt en hem direct onder vuur kunt nemen.
Een afgeleide van Time Dodge is Time Rush, hetgeen vooral bedoelt is om te ontkomen aan gevaarlijke situaties. In hoeverre de twee van elkaar verschillen zal moeten blijken, maar het stelt Jack in ieder geval in staat om richting een vijand te rennen en dit op te volgen met een męlee aanval. Ook hier is tegelijkertijd een defensieve insteek, wanneer je namelijk ingesloten wordt kun je in razend tempo uit een situatie ontsnappen. Het is wat dat betreft een welkome aanvulling op Time Shield. De naam geeft diens primaire functie al weer, het werpt een schild op die inkomende aanvallen afschermt. Doe je dit echter terwijl er tegenstanders in de buurt zijn, dan zullen deze door diens vernietigende kracht achterover worden geblazen. Een combinatie met Time Dodge of Time Rush lijkt dan ook een gevaarlijke aanvalsmethode. De laatste, maar niet te onderschatten kracht die je in kunt zetten, is Time Blast. Wanneer je de Time Stop iets langer activeert creëer je een schokgolf die een destructief effect heeft op de omgeving.

Al deze krachten speel je gaandeweg het avontuur vrij en je kunt ze upgraden door zogeheten Chronon Sources te vinden in de omgeving. Je kunt zelf beslissen aan welke tijdskrachten je deze upgrades toe wilt wijzen, waarbij iedere kracht meerdere gradaties heeft. Het is hierdoor mogelijk om de tijd langer stil te zetten bij Time Stop of de kracht van je Time Blast toe te laten nemen. Om de Chronon Sources te vinden kun je Time Vision inzetten, ook deze vallen namelijk onder de op te lichten objecten. Helaas hebben we als gamers in het echte leven nog altijd niet de mogelijkheid om de tijd vooruit te spoelen en dus zullen we tot 5 april geduld op moeten brengen alvorens wij met Quantum Break aan de slag mogen.
|