Indie ontwikkelaars werden lange tijd weinig serieus genomen, maar de laatste tijd is hun opmars niet onopgemerkt gebleven. Zowel Sony, Nintendo als Microsoft verwelkomen hun titels graag op hun consoles, maar laatstgenoemde had hier wel een aparte regel voor.
In hun ID@Xbox beleid was er namelijk een regel dat de indie titel eerst, dan wel gelijktijdig uitgegeven moest worden in vergelijking met andere systemen. Anders gezegd: het was niet toegestaan om games eerst op de PlayStation 4 en / of Wii U uit te brengen en pas in een later stadium op de Xbox One.
Chris Charla, het hoofd van ID@Xbox, laat nu echter weten dat het geen vaststaande regel betreft. Hoewel ontwikkelaars zich in het verleden fel uitspraken tegen deze regel worden er wel degelijk uitzonderingen gemaakt, die per geval worden bekeken. Titels waarbij dit het geval was waren onder andere Wasteland 2, Shovel Knight en Elite: Dangerous.
quote: “What we’ve always said is that developers should just come talk to us. If it’s a situation where a developer needs to ship serially on console because they don’t have the resources to simultaneously ship, we totally get that. It’s no problem.”
Mocht een titel pas op een later moment naar de Xbox One komen, dan vraagt Microsoft wel of de ontwikkelaar in kwestie hier een toevoeging aan kan doen, zodat het fris voelt voor de speler. Een voorbeeld hiervan is Shovel Knight, waarin nu Battletoads content is verwerkt.
|