Rockstar heeft met de Grand Theft Auto reeks voor de consoles en PC al veel succes geboekt. De technische mogelijkheden van de PlayStation Portable lieten het toe een 3D Grand Theft Auto handheld game te maken. De kans werd gegrepen en Liberty City Stories is het resultaat.
Nadat je een beetje hebt kunnen wennen aan de controls, die verdacht goed werken op de PSP en ook erg lijken op de controls van de PS2 games begin je aan je eerste missies. Deze missies komen neer op wat heen en weer rijden, later zal dit ietwat complexer worden. De game zal echter nooit echt ingewikkelde missies bieden, waarbij het een grote uitdaging is er levend uit te komen. Dit wil niet zeggen dat er niet enkele lastige missies tussen zitten, vooral door het pittige optreden van de politie kan het wel eens anders aflopen dan gewenst. Wat me sowieso al opviel is dat de gemiddelde moeilijkheidsgraad van de GTA games langzaamaan naar beneden gaat. Dit is jammer als je een echte uitdaging zoekt.
De stad waarin het verhaal zich afspeelt, Liberty City, zullen velen nog kennen uit GTA3, deze stad is weinig veranderd. De originele grootte (3 eilanden) is behouden en alle bekende elementen zijn aanwezig. De stad heeft voornamelijk een leuke visuele update gekregen. Wat is het feit namelijk, Liberty City ziet er op de PSP mooier uit dan ooit tevoren. De effecten waarmee de stad tot leven komt zijn erg goed op de PSP. Textures ogen veel scherper dan op de PS2 versie van GTA en het allermooiste is, de framerate houdt zich geweldig staande: met slechts enkele framedrops hier en daar is de framerate prima, zeker gezien de mooie beelden die op je PSP scherm verschijnen. Natuurlijk is de framerate in de GTA games nooit geweldig geweest, dus deze beoordeling is vanuit GTA standaards. Enig minpuntje, de game stopt soms even om de radio te laden als je in een voertuig stapt. Mij irriteerde dit totaal niet, dit is echter persoonlijk. Al dit grafische geweld zorgt er wel voor dat je batterij in een 4,5 uur leeg is.
Daarbij komen we aan met het meest fantastische deel van de game, de audio. Dankzij verschillende audio elementen komt deze game helemaal tot leven, alle personages krijgen een karakter dankzij goed ingesproken stemmen, je wordt zo meer vermaakt, de audio maakt deze game. Het begint al bij het geniaal verzonnen en catchy intro lied van de game, welke je te horen krijgt tijdens het begin filmpje. Daarbij komen nog de radiostations, acht in aantal (je leest het goed) die de meeste populaire muziekstijlen goed vertegenwoordigen. Veel hilarische pop en sterke hiphop is aanwezig, ook is er een klassiek radio station, een station met echte rock ontbreekt helaas. Ook is er een praatstation aanwezig voor de meest absurde en hilarische gesprekken. Radio del Mundo maakt het helemaal af met orientaalse en oosterse muziek. Het feit dat dit station voornamelijk opstaat in taxi's is grappig opzich.
|