Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
18 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 November 2019 
(0) 
(6) 
(3) 
(0) 
16 November 2019 
(0) 
(0) 
15 November 2019 
(0) 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 November 2019 
(0) 
(0) 
(4) 
(3) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(5) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 November 2019 
(2) 
(0) 
(2) 
(7) 
(0) 
(0) 
(1) 
12 November 2019 
(7) 
(5) 
(3) 
(7) 
(4) 
(3) 
11 November 2019 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
(0) 
10 November 2019 
(10) 
(5) 
(4) 
(0) 
09 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(3) 
08 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
07 November 2019 
(17) 
(3) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 November 2019 
(5) 
(4) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 November 2019 
(0) 
(0) 
(5) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 November 2019 
(5) 
(4) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
03 November 2019 
(7) 
(1) 
Layton's Mystery Journey: Deluxe Edition
Bizerta: Silent Evil
Call of Duty: Modern Warfare
Gamed Interview: Rain of Reflections
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 36


Door Joni Philips op 10-10-2015 om 09:54
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 139. The Ominous Ring of Land
"The classic Ominous Ring of Land is a popular terrain feature that frequently doesn't show up on your world map. Just when you think things are going really well and you've got the Forces of Evil on the run, monsters, demons and mad gods will pour out of the center of the ring and the situation will get ten times worse. The main villain also usually hangs out in one of these after attaining godhood. If there are several Ominous Rings of Land or the entire world map is one big ring, you are just screwed."

Je wereldmap geeft een goed overzicht van de omgevingen, maar er is één mysterieuze omgeving die maar niet aan bod komt. Op het moment dat je denkt dat alles goed gaat, zullen de sterkste troepen van de eindbaas hier opduiken, klaar om je een kopje kleiner te maken. Pokémon Gold en Silver hebben bijvoorbeeld Mt. Silver. Je kunt de berg zeer snel zien op je kaart, maar het duurt heel lang eer je deze mag bezoeken waardoor je meteen schrik krijgt van het krachtige wezen dat je daar opwacht. The Legend of Zelda: Oracle of Ages toont dat de eindbaas een grote toren aan het bouwen is, waarbij deze toren steeds hoger en hoger wordt naarmate je het einde van de game nadert. Je begint dan ook al snel te beseffen wat je te wachten staat. Pokémon Colosseum brengt een gelijkaardig voorbeeld met de constructie van de Realgam Tower.

Nu is hij sterk genoeg om drie van je karakters aan te pakken. Daarna? Niet meer.
Nu is hij sterk genoeg om drie van je karakters aan te pakken. Daarna? Niet meer.


Cliché 140. Law of NPC Relativity. Magus Rule
"Characters can accomplish superhuman physical feats, defeat enemies with one hand tied behind their back and use incredible abilities -- until they join your party and you can control them. Then these wonderful powers all vanish, along with most of their hit points."

Karakters kunnen bovenmenselijke fysieke prestaties leveren; vijanden verslaan met één hand en het jouw team knap lastig maken met hun ongelofelijke vaardigheden. Dit houdt op wanneer ze je jouw team vervoegen. Ze verliezen op dat moment al hun krachten. Het voorbeeld is genoemd naar Chrono Trigger personage Magus die een groot deel van de game acteert als tegenstander. Hij is aartsmoeilijk in zijn strijd, maar het moment dat je hem in je team krijgt, is hij maar even sterk als de andere personages. Hij dacht in zijn eentje Lavos te kunnen verslaan, maar als hij bij jouw team komt, moet je hem trainen om een kans te maken tegen Lavos. Hij moet zelfs zijn vaardigheden opnieuw leren. Er wordt weliswaar een reden gegeven, maar het is toch een teleurstelling.

Die afknapper mogen we zeer vaak ervaren. De Star Ocean games brengen ons bijvoorbeeld Ashlay, Dias en Albel die in hun respectievelijke spellen sterk opgehemeld worden. Dat ophemelen stopt wanneer ze lid worden van jouw team, en zwakker blijken dan jouw personages. Shining The Holy Arc's Rodi blijkt ook veel sterker wanneer hij je vijand is. Hij doet dienst als eerste baas van het spel, waarbij je goed moet vechten om hem te verslaan. Hij loopt echter geheugenverlies op zodat hij zwakker wordt. De reputatie van sommige mensen overtreft ook duidelijk hun vaardigheden. Leon uit Tales of Destiny en Kratos uit Tales of Symphonia hebben een uitermate goede reputatie, maar blijken niet sterker dan jouw groepje dat bestaat uit schoolkinderen, boeren en dergelijke.

Cliché 141. Guards! Guards! Lindblum Full Employment Act
"Everything will be guarded and gated (elevators, docks, old rickety bridges, random stretches of roadway deep in the forest) except for the stuff that actually needs to be."

De bewakers zijn volop aanwezig binnen de spelwereld. Men bewaakt onder andere liften, havens, houten bruggen en willekeurige afgelegen stukjes weg in het midden van het bos. Wat men niet bewaakt, zijn de gebieden die juist zouden bewaakt moeten worden. Deze elementen worden juist niet bewaakt ondanks de duidelijke noodzaak. Ga maar eens een Final Fantasy game spelen en kijk waar de wachters staan. De Imperial Soldiers van Final Fantasy VI kennen bijvoorbeeld niets van correcte plaatsing, ze bewaken de meest onopvallende en onbelangrijke plaatsen. De politie-agenten van Pokémon HeartGold en SoulSilver zijn ook overbodig. Er staat er bijvoorbeeld eentje naast de Pokémon Day Care. De Radio Tower blijft echter onbeschermd zodat Team Rocket hier zonder problemen kan binnenvallen.

Cliché 142. Thank You For Pressing The Self-Destruct Button
"All enemy installations and city-sized military vehicles will be equipped with a conveniently located, easy-to-operate self-destruct mechanism."

Alle vijandelijke installaties en militaire voertuigen die de grootte van een stad hebben, zijn uitgerust met een mechanisme om de installatie of het voertuig te vernietigen. Dit mechanisme kan geactiveerd worden met een knop die op een handige plaats staat die gemakkelijk te gebruiken is. Je kunt deze mechanismes bijvoorbeeld vaak vinden op hetzelfde paneel als het paneel waarmee je de machines anders bestuurt. Het activeren verloopt dan weer via een simpele knop, waarbij dit voorkomt in praktische elke Role Playing Game. Het leukste voorbeeld komt uit Pokémon Red & Blue waar de speler de verborgen basis van Team Rocket verkent. Hij krijgt hier onder andere de kans om enkele knoppen in te drukken. De game laat je zelfs weten dat de knoppen indrukken een logische keuze is die iedereen zou nemen.

Het gezicht van een onoverwinnelijk karakter.
Het gezicht van een onoverwinnelijk karakter.


Cliché 143. Falling Rule
"An RPG character can fall any distance onto anything without suffering anything worse than brief unconsciousness. In fact, falling a huge distance is an excellent cure for otherwise fatal wounds -- anyone who you see shot, stabbed, or mangled and then tossed off a cliff is guaranteed to return later in the game with barely a scratch."

Een Role Playing Game personage kan een grote afstand vallen zonder enig gevolg. Een gigantische afstand vallen is juist een ideaal geneesmiddel voor andere dodelijke wonden. Een personage dat neergestoken wordt en daarna een gigantische val maakt van een berg, zal gegarandeerd opnieuw opduiken zonder verwondingen. Cid uit Final Fantasy IV heeft een spectaculair voorbeeld: hij springt uit een luchtschip dat enkele honderden meters boven de grond hangt. Hij neemt hierbij een bom mee die ontploft in zijn handen, een bom die krachtig genoeg is om een berg te doen ontploffen bij de 'landing' waarna die berg eveneens op hem belandt. Cid overleeft deze feiten. De val van Cloud uit Final Fantasy VII en de crash van het luchtschip uit Final Fantasy VI verbleekt in vergelijking met Cid.

Cliché 144. Materials Science 101
"Gold, silver, and other precious metals make excellent weapons and armor even though in the real world they are too soft and heavy to use for that purpose. In fact, they work so well that nobody ever melts their solid gold suit of armor down into bullion, sells it, and retires to a tropical isle on the proceeds."

Goud, zilver en andere waardevolle metalen kunnen perfect dienst doen als wapen; zelfs als ze in het echte leven te zacht zouden zijn om te gebruiken als wapen. Ze werken zelfs zo goed dat niemand zijn gouden wapens smelt, verkoopt en gaat rentenieren met de vele miljoenen die hij op deze manier zou kunnen verdienen. Ontwikkelaars hebben simpelweg geen besef van de manier waarop zulke materialen werken. De meeste Final Fantasy games gebruiken krachtige, gouden wapens. De makers van Final Fantasy III zijn de enige uitzondering. Je kunt gouden zwaarden vinden in Gold Manor, maar deze zwaarden hebben de laagst mogelijke kracht. De meerderheid van de Role Playing Games stellen het echter voor als ideale, zeer krachtige materialen.

Dit is bijvoorbeeld ook te merken aan titanium dat vaak als een zeer sterk materiaal wordt voorgesteld wat veel beter is dan staal, terwijl het in het echte leven niet beter is dan staal. Het wordt echter meer gebruikt in de medische wereld omdat mensen niet allergisch kunnen zijn aan titanium, wat meteen ook de reden is dat je scheermesje hiermee opschept. Dat is echter niet zichtbaar in Role Playing Games. Chrono Cross laat je bijvoorbeeld een wapen maken van diamant als één van je sterkste wapens, wat onzin is want het zou meteen breken. Final Fantasy Legend speelt het dan weer eerlijker. Het sterkste wapen is het glazen zwaard, maar dit breekt als je het één keer gebruikt hoewel we ons afvragen waarom een glazen zwaard beter is dan het legendarische zwaard van Arthur.


09:57  Assassin's Creed: Syndicate in TV-spot
09:46  Wii U Virtual Console - Week 115
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden