Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
15 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 November 2019 
(0) 
(0) 
(3) 
(3) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(5) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 November 2019 
(2) 
(0) 
(2) 
(7) 
(0) 
(0) 
(1) 
12 November 2019 
(7) 
(5) 
(3) 
(7) 
(4) 
(3) 
11 November 2019 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
(0) 
10 November 2019 
(10) 
(5) 
(4) 
(0) 
09 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(3) 
08 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
07 November 2019 
(17) 
(3) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 November 2019 
(5) 
(4) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 November 2019 
(0) 
(0) 
(5) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 November 2019 
(5) 
(4) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
03 November 2019 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 November 2019 
(0) 
(0) 
01 November 2019 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
Layton's Mystery Journey: Deluxe Edition
Bizerta: Silent Evil
Call of Duty: Modern Warfare
Gamed Interview: Rain of Reflections
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 10


Door Joni Philips op 21-03-2015 om 10:21
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 29. Indestructible Weapon Rule
"No matter how many times you use that sword to strike armored targets or fire that gun on full auto mode it will never break, jam or need any form of maintenance unless it is critical to the story that the weapon breaks, jams or needs maintenance."

Het maakt niet uit hoeveel keer je met je zwaard tegen metaal slaat, of hoe vaak je een geweer afvuurt. De wapens zullen nooit breken, blokkeren of onderhoud nodig hebben tenzij het belangrijk is voor het verhaal dat het wapen breekt of blokkeert. Dat laatste gebeurt dan exclusief in de filmpjes waarin jij er geen invloed op hebt. Dit is bijvoorbeeld frequent in Final Fantasy, waar alleen Final Fantasy VIII een effectieve verklaring geeft. De wapens die je gebruikt, zijn namelijk niet te vernietigen voor het SeeD examen waaraan je deelnam aan het begin van de game. Je hebt gewoon nooit de moeite gedaan om ze terug te brengen. Er zijn wel uitzonderingen op deze regel zoals Final Fantasy Tactics, waar wapens wel kunnen breken, en goed onderhoud dus nodig is.

Die uitzonderingen zien we eveneens in Golden Sun waar sommige wapens gebruikt kunnen worden als voorwerpen. Deze zijn dan breekbaar. Je kunt ze echter laten herstellen buiten gevechten, en het breken van wapens maakt ze niet onbruikbaar. Je kunt simpelweg hun speciale krachten niet meer gebruiken tot ze hersteld zijn. Valkyrie Profile biedt dan weer een mengeling van breekbare en onbreekbare wapens, waarbij breekbare wapens gemaakt zijn door mensen en onbreekbare wapens door goden. De prequels Valkyrie Profile Silmeria en Valkyrie Profile Covenant hebben alleen breekbare wapens. Massively Multiplayer Online RPGs hebben eveneens de neiging om dit cliché te vermijden. Het herstellen van wapens, zoals bij Final Fantasy XIV: A Realm Reborn, is een ideale manier om geld uit de economie te doen vloeien.


Cliché 30. Selective Paralysis
"Your characters must always keep both feet on the ground and will be unable to climb over low rock ledges, railings, chairs, cats, slightly differently-colored ground, or any other trivial objects which may happen to be in their way. Note that this condition will not prevent your characters from jumping from railroad car to railroad car later in the game."

Role Playing Games geven je grote werelden om in rond te wandelen, maar de games kunnen je moeilijk de 'volledige' wereld tonen waarin het spel zich afspeelt. Ontwikkelaars bedenken dan ook allerlei manieren om de begaanbare spelwereld te beperken. Dit kan bijvoorbeeld door gigantische rotsen of een hoge muur, maar sommige spellen kiezen voor een compleet absurde aanpak zoals het kleine heuveltje waar je niet op kunt wandelen, de eeuwenoude deur die je niet kunt bewegen, het rustig kabbelende beekje of het hekje van een meter hoog zijn allemaal te moeilijk voor je personage, zelfs al hebben ze vleugels en immense superkrachten. Bepaalde spellen als Mother 3 lachen hiermee door je weg te blokkeren met mieren, een hindernis die je personages onmogelijk zou mogen tegenhouden.

De Pokémon games zijn het typische voorbeeld voor deze regel. Het spel is namelijk gevuld met schijnbaar kleine heuveltjes waarop je niet op kunt springen. Je wordt op deze manier steeds gedwongen om te passeren langs het gras waar wilde Pokémon rondlopen. Ook de kleine boompjes die je moet neerhalen met Cut, lijken belachelijk. Je zou er gemakkelijk langs kunnen kruipen, maar je doet dit niet. Het is natuurlijk compleet gerechtvaardigd in beide gevallen – de minieme heuveltjes horen veel groter te zijn en de dunne boompjes zijn dikke struiken met stekels in latere games – maar door de gebruikte sprites lijkt het alsof je personage niets kan. Diezelfde indruk krijg je in Paper Mario waar Mario niet over een hek kan springen ondanks het feit dat hij veel hoger kan springen.

Final Fantasy XIII introduceert de mogelijkheid om te springen, iets wat niet vaak mogelijk was in 3D Final Fantasy games. Het is echter niet mogelijk om overal te springen waardoor je soms geblokkeerd wordt door lage hekjes nadat je een gigantische berg hebt beklommen. Tales of Phantasia laat je weg dan weer blokkeren door een kleine krab, ondanks je springmogelijkheden in de tussenfilmpjes. De Xenosaga saga zorgt voor de meest absurde momenten. Je gebruikt gigantische mecha's die kunnen vliegen, maar je moet overal naartoe wandelen. Je moet hierdoor vaak omwegen zoeken voor kleine hekjes. Het verwante Xenogears blokkeert je weg op een moment zelfs met een kleine knuffel, en bij Xenoblade moet je een bom maken om een voorwerp te vernietigen dat je gemakkelijk zou kunnen vernietigen met je andere wapens.

Bovenstaande problemen zijn echter geen klusje voor de personages die de hoofdrol spelen in de tussenfilmpjes. Zij zijn namelijk krachtig genoeg om dit alles te doen. Final Fantasy VII: Advent Children bijvoorbeeld toont hoe de personages half door de lucht vliegen. Deze actierijke mogelijkheden benaderen ze nooit in Final Fantasy VII zelf, waar ze tegengehouden worden door de kleinste obstakels. Summoner werkt eveneens gek. Je kunt gigantische draken oproepen, welke je op een gegeven moment zullen verplaatsen tussen twee continenten. Op het continent zelf moet je overal naartoe wandelen, de draken oproepen om je te verplaatsen blijkt geen optie. Tales of Symphonia laat je personages dan weer zelf vliegen, maar alleen in de tussenfilmpjes. Valkyrie Profile Silmeria laat je zelfs teleporteren in filmpjes, maar in de game zelf moet je wandelen.


Cliché 31. Bed Bed Bed
"A good night's sleep will cure all wounds, diseases, and disabilities, up to and including death in battle."

Een goede nachtrust is het belangrijkste geneesmiddel. Slapen geneest alle wonden en ziektes. Je kunt zelfs de dood genezen door rustig te gaan slapen. Je hebt zelfs geen ziekenhuis nodig, een tentje of een rustige herberg zijn meer dan voldoende. De herbergen worden momenteel grotendeels vervangen door simpele opslagpunten, maar oudere RPGs gebruiken het volop met af en toe een twist. Dragon Quest en Golden Sun geeft je bijvoorbeeld herbergen die je gezondheid aanvullen, maar je moet naar de kerk gaan om uit de dood op te staan en statuseffecten te genezen. De Pokémon games spelen het dan weer zeer traditioneel met de Pokémon Centers waar je jouw Pokémon volledig kunt genezen door er even binnen te wandelen. Je Pokémon slapen dan rustig tot jij verder kunt op avontuur.

Cliché 32. You Can't Kill Me, I Quit. Seifer Rule
"The good guys never seem to get the hang of actually arresting or killing the bad guys. Minor villains are always permitted to go free so they can rest up and menace you again later -- sometimes five minutes later. Knowing this rule, you can deduce that if you do manage to kill (or force the surrender of) a bad guy, you must be getting near the end of the game."

De speler wordt meerdere malen geconfronteerd door een zekere vijand; maar hij slaagt er nooit in om deze vijand definitief te verslaan. Hij of zij gaat namelijk steeds lopen aan het einde van het gevecht. Er wordt zelfs geen poging gedaan om deze bijvoorbeeld te arresteren voor zijn vijand. Het moment dat je hem definitief verslaat, komt het besef dat het einde van de game snel nadert. De regel is genoemd naar Final Fantasy VIII personage Seifer, de rivaal van hoofdrolspeler Squall die steeds de kans krijgt om weg te lopen na een gevecht. Op deze manier moet je hem maar liefst vier keer verslaan. Hij is echter absoluut niet het enige personage dat continu terugkeert. Je hebt ook twee gevechten tegen Biggs and Wedge, en twee tegen Fujin en Rajin.

Het is echter een traditie voor elke Final Fantasy game dat oude vijanden blijven terugkeren. Het speelt een grote rol in Final Fantasy V waar de speler maar liefst vijf keer wordt geconfronteerd met Gilgamesh. Final Fantasy VI laat je vijf keer vechten met Kefka terwijl je in Final Fantasy VII viermaal wordt geconfronteerd met de Turks. De kampioen is echter Final Fantasy XIII-2's Caius die je een tiental keer tegenkomt door de verschillende eindes heen. Het is eveneens opvallend in de Pokémon games waar de Pokémon trainer steeds de leden van het vijandelijke team verslaat, maar nooit de moeite doet om hen te laten arresteren door Jenny. Ze mogen meestal gewoon vrij vertrekken zodat ze eventueel later kunnen terugkeren.


10:31  Conker op 23 april naar Project Spark
09:14  Dedede's Drum Dash Deluxe
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden