Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Bizerta: Silent Evil
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Super Smash Bros. for Wii U


Door Rene Groen op 17-12-2014 om 07:16
Bron: Gamed

Begin oktober bracht Nintendo haar fighter Super Smash Bros. reeds naar de Nintendo 3DS, diens grote broer liet iets langer op zich wachten. Inmiddels ligt ook deze titel in de winkels en wij bekeken of ook deze je geld waard is.

Voor degene die de Nintendo 3DS recensie niet gelezen hebben of onbekend zijn met de serie: in de Smash titels nemen bekende (en minder bekende) personages het tegen elkaar op binnen een arena. Doel is om elkaar uit te schakelen, hetgeen je bereikt door ze uit de arena te werken. Om dit proces te vergemakkelijken is het noodzaak diens health eerst zoveel mogelijk terug te brengen. Het is de gameplay in een notendop, aangezien het een stuk diepgaander is als hierboven wellicht doet blijken.

Om aan de slag te gaan in de game krijg je een breed scala aan besturingsopties aangeboden. Je kunt de Pro Controller ter hand nemen, kiezen voor de combinatie WiiMote en Nunchuck, de GamePad gebruiken, je Nintendo 3DS koppelen en deze als controller inzetten of je GameCube controller onder het stof vandaan halen. Voor deze laatste optie heeft Nintendo een adapter op de markt gebracht, waardoor de gameplay al snel als vanouds voelde. Ook de Pro Controller en de GamePad deden goed hun werk, hoewel je de combinatie van WiiMote en Nunchuck beter kunt vermijden. De controls voelen bij deze optie niet lekker aan en lijken enkel een alternatief wanneer je meerdere vrienden over de vloer krijgt en een tekort hebt aan betere opties.


Het is te hopen dat je een behoorlijk grote vriendengroep hebt, de game beperkt zich namelijk niet tot vier speelbare karakters. Voor het eerst in de serie kunnen we nu met acht spelers het strijdtoneel betreden, hetgeen een chaotische, doch heerlijke strijd met zich meebrengt. Hoewel je soms moeite zult hebben om te zien waar jouw karakter zich begeeft zijn er enkele speciale, grotere stages gemaakt die zich toespitsen op acht spelers. Nooit zul je hier last hebben van een haperende framerate, waarbij wel gezegd moet worden dat de online mode zich beperkt tot vier spelers.

In deze online mode krijg je de keuze of je gewoon voor de lol aan de slag wil, of dat je serieus te werk wil gaan. In vijfennegentig procent van de matches kregen we vloeiende gameplay voorgeschoteld, de andere vijf procent werd ingevuld door een enkele hapering. Gelukkig zijn deze momenten kortstondig en daardoor vrijwel niet storend, hoewel ik kan begrijpen dat de serieuze competitiespelers dit wel als een storende factor kunnen ervaren. Qua karakters lijkt er (vooralsnog?) geen naam te zijn die als overpowered wordt ervaren, gezien het gevarieerde aanbod waarmee ik te maken kreeg gedurende deze matches.


Naast de Online matches is er ook offline genoeg te beleven, waarbij Smash Tour het meest in het oog springt. Een vergelijking met Mario Party is snel getrokken, ook hier loop je namelijk over een bord dat is ingedeeld in looppaden en vakjes. Dit speelveld kan in drie gradaties van grootte worden gekozen, waarbij je zowel kunt spelen tegen de CPU als met vrienden. Het doel is om, terwijl je over het spelbord loopt, vechters te verzamelen en de onderlinge gevechten met andere spelers winnend af te sluiten om ook zijn of haar vechters over te nemen. Hoewel ik begrijp dat deze uitleg op papier wellicht wat saai over komt is het een leuke twist op de bekende modi en een mode die met vrienden meermaals werd opgestart.

Qua andere singleplayer modi zien we veelal een herhaling van eerdere bewandelde paden, hetgeen overigens kritischer klinkt dan dat ik het bedoel. Waar ik wel kritisch over ben is het gemis van een verhalende modus. De veelheid aan karakters, waaronder ook namen als Pac-Man, Mega-Man en Sonic, lenen zich perfect om verder uitgediept te worden. Toch hoef je niet bang te zijn dat je snel klaar bent met de game, denk alleen maar eens aan de uitgebreide trainingsopties, de Classic Mode, All-Star Mode, Special Orders en Event Mode. In All-Star dien je het op te nemen tegen het gehele roster aan karakters, waarbij je ze ontmoet in de volgorde van verschijning. Je start hierbij tegen het meest recent verschenen karakter, de Wii Fit Trainer, en eindigt tegen de oudgedienden.


De Special Orders kennen een splitsing tussen de Master Orders en de Crazy Orders. De Master Orders geven je een uitdaging binnen een drietal moeilijkheidsgradaties. Hoe hoger de gekozen moeilijkheid, hoe hoger de beloning die je verkrijgt wanneer je het succesvol weet af te sluiten. Crazy Orders bestaan niet uit losstaande uitdagingen, maar vormen juist een aaneensluitende serie. Hoe langer je door gaat in deze serie, hoe meer de beloningen zich opstapelen, waarbij de kans van falen echter ook toeneemt. Besluit je dat je genoeg uitdagingen gedaan hebt, dan zul je het nog op moeten nemen tegen Crazy Hand, die ook nog eens lastiger te verslaan is naarmate je verder bent door gegaan. De Crazy Orders gaan dan ook een stuk verder dan de Master Orders, maar de beloning is hier ook naar.

Als laatste mag ook de Event Mode niet onbesproken blijven. Alhier dien je, op een map, uitdagingen te voltooien die uiteraard oplopen in moeilijkheidsgraad. Sommige van deze uitdagingen kennen ook speciale condities waar je aan kunt voldoen, enkel dan verkrijg je alle beloningen. De verschillende opdrachten die je krijgt zijn uiteenlopend genoeg om steeds weer te blijven boeien en door de extra condities die eraan gesteld worden zul je voortdurend teruggedreven worden om het toch nog eens te proberen en je eigen scores of prestaties te verbeteren.


Uiteraard valt of staat een vechtgame met diens karakters en er staat een grote groep aan namen voor je klaar, waarvan je een deel eerst vrij zult moeten spelen om ermee aan de slag te kunnen. Het gevarieerde aanbod zorgt ervoor dat je steeds weer zult wisselen om eenieder eens uitgeprobeerd te hebben, waaronder ook nieuwe namen als Shulk, Duck Hunt en Little Mac. Ook het Mii karakter is aanwezig en onderverdeeld in de groepen Gunner, Brawler en Swordfighter. Dit klinkt als een drieluik aan keuzes, maar door de toevoeging van accessoires kun je hier een verdere verdieping in aanbrengen. Enig minpunt aan het roster is dat het een kopie betreft van de Nintendo 3DS uitgave, er zijn dan ook geen toevoegingen gedaan, waardoor echte verrassingen uitblijven.

Naast de karakters die je in de game tegen komt kun je de ervaring verder uitbreiden middels amiibo’s. Deze spelfiguren zijn los te koop in de winkels en bestaan uit namen als Kirby, Yoshi, Mario en Pikachu, namen die ook al als speelbaar karakter in de game zitten. Het is dan ook niet zo dat je ze, nadat je ze via de NFC Reader van de Gamepad in de game hebt gebracht, direct kunt besturen. In plaats daarvan zijn het computergestuurde karakters die hun eigen vechtstijl creëren en sterker worden, tot een maximum van level vijftig. Persoonlijk vond ik het een leuke toevoeging voor de game, echter zal een ieder voor zichzelf moeten bepalen of hij geld neer wil leggen voor een karakter waar hij niet direct invloed op heeft.


In tegenstelling tot de karakters zijn de vechtarena’s wel wisselend tussen de twee versies, slechts enkele namen komen in beide versies voor. De Nintendo Wii U uitgave kent vooral stages die gebaseerd zijn op consolegames, denk aan Skyloft (The Legend of Zelda), Windy Hill Zone (Sonic) en Wily Castle (Mega Man). Het merendeel van deze arena’s zijn geheel nieuw ontworpen voor deze game, terwijl het andere deel bestaat uit namen die we reeds eerder zagen in de serie. In de Stage Builder is het tevens mogelijk om je eigen stages te ontwerpen, hoewel er nog wat meer mogelijkheden toegevoegd mogen worden om daadwerkelijk te kunnen schitteren.

De vele spelopties, de uitgebreide cast en de mogelijkheid om met acht spelers (offline) aan de slag te kunnen maken van Super Smash Bros. al een game die iedere Nintendo Wii U bezitter moet kopen. Trekt dit je echter nog niet over de streep, laat me je dan het laatste zetje geven door de graphics en het geluid een veer in de kont te stoppen. Door het gebruik van felle kleuren en de onderstreping van de effecten spat de actie van het scherm, ondersteunt met herkenbare deuntjes die soms in de originele versie en soms in aangepaste vorm ten gehore worden gebracht. Het moge dan ook duidelijk zijn: deze game mag je niet in de winkels laten liggen!
Beoordeling
Gameplay   95
Sound   95
Graphics   95
Replay   100

Nintendo schiet niet in de roos, maar slaat er dwars doorheen.
95


18:51  AC Unity patch eindelijk verschenen
07:15  Green Green Thirteen: Erolutions
 Reacties (11)
 Pagina: 1
da bom op 17-12-2014 om 10:04 [Niv: 89 / Exp: 4472]
hmm die smashtour moet ik maar eens proberen dan. klinkt leuk. Ik ben het eens met de review verder. Vindt het alleen jammer dat mijn favoriete personage weer slechter is geworden...

Gast (77.249.254.xxx) op 17-12-2014 om 13:52
En jouw favo personage is?

laraishond op 17-12-2014 om 13:53 [Niv: 154 / Exp: 7700]
Was helemaal vergeten dat van Smash for Wii U nog geen review op gamed stond :p

Deze Smash is echt geweldig! 10x beter dan Brawl.
Over de Story mode, ik ben het er wel mee eens dat het een gemis is, maar het moet ook niet geforceerd overkomen. Dit vond ik dus wel het geval met Brawl. De filmpjes waren heel vet, maar qua gameplay en level design was het maar karig.

Lawliet op 17-12-2014 om 14:32 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Vind Smash Tour te random, maar voor de rest is het een top game. Eindelijk online spelen (Brawl was nauwlijks speelbaar) en heb tegen geweldige spelers gevochten die me er echt van langs gaven. Stages zijn geweldig, maar helaas zijn er een paar in die niet had terug gehoeven. Muziek is perfect wat een soundtrack!

Gewijzigd door Lawliet op 17-12-2014 om 14:33

da bom op 17-12-2014 om 14:47 [Niv: 89 / Exp: 4472]
Fav. personage is samus.. in melee was ie nog goed. in brawl werd ie gecombineerd met zero suit. en nu is ie gewoon traag en in de lucht is ie gehandicapt

Rene Groen (Eindredacteur) op 17-12-2014 om 15:08 [Niv: 747 / Exp: 37333]
@ laraishond: Ben ik met je eens, keek daarom er juist naar uit om het in deze versie verbetert te zien. Echter, door de enorme content die wel aanwezig is voelt het niet als een heel zwaar gemis.

laraishond op 17-12-2014 om 16:27 [Niv: 154 / Exp: 7700]
Samus is inderdaad wel opeens een minder goede vechter. Zowel redelijk traag als redelijke slappe smash attacks. Aan de andere kant is Ike naar mijn mening nog steeds overpowered. 1 vs 1 win je nooit met hem ivm zijn "snelheid", maar 4-player mode, en helemaal in 8 player mode hoeft hij maar een keertje te raken en er vliegen 2 tegelijk weg.

Wapkaak op 17-12-2014 om 19:20 [Niv: 49 / Exp: 2426]
Sheik all the way

yjahmesio op 17-12-2014 om 19:26 [Niv: 55 / Exp: 2741]
Gruwelijk game met veel content!

Gast (83.82.211.xxx) op 18-12-2014 om 16:21
Ik vind persoonlijk shulk nogal overpowered...

Gast (83.163.152.xxx) op 19-12-2014 om 00:10
"ie - de gereduceerde vorm van hij"

Volgens da bom is Samus dus een dude :P

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Super Smash Bros. for Wii U
Type:
Game
Releasedatum:
28-11-2014
Ontwikkelaar:
Bandai Namco
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media