Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 Oktober 2020 
(9) 
(0) 
(8) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
22 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
20 Oktober 2020 
(19) 
(0) 
(5) 
(5) 
(0) 
(2) 
(1) 
19 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(5) 
(4) 
18 Oktober 2020 
(0) 
17 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(2) 
(11) 
(4) 
16 Oktober 2020 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Oktober 2020 
(6) 
(5) 
(5) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(13) 
14 Oktober 2020 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(3) 
(3) 
13 Oktober 2020 
(5) 
(2) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
12 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
11 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Oktober 2020 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
09 Oktober 2020 
(18) 
(8) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
08 Oktober 2020 
(2) 
(1) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
07 Oktober 2020 
(10) 
(6) 
(15) 
(5) 
(2) 
(0) 
06 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
05 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
04 Oktober 2020 
(4) 
(6) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(3) 
02 Oktober 2020 
(0) 
(3) 
(3) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Bizerta: Silent Evil
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Preview:

Sonic Boom: Rise of Lyric


Door Joni Philips op 21-09-2014 om 09:40
Bron: Gamed

SEGA hoopt met Sonic Boom, een nieuwe subserie binnen de Sonic the Hedgehog franchise, een nieuw en jonger publiek aan te spreken. Het bedrijf bedacht daarvoor niet alleen een Sonic Boom animatieserie, maar komt eveneens met Sonic Boom: Rise of Lyric voor de Nintendo Wii U.

Sonic Boom: Rise of Lyric is een gloednieuwe Sonic ervaring op basis van deze animatieserie. De game vormt samen met Sonic Boom: Shattered Crystal voor de Nintendo 3DS een prequel voor de serie. Het avontuur van Rise of Lyric focust zich op de opkomst van Lyric the Last Ancient, een nieuwe gevaarlijke vijand die een grote rol speelt binnen de Sonic Boom franchise. Hij was eeuwenlang ondergronds opgesloten in een oude tombe, maar hij wordt per ongeluk bevrijd door Sonic the Hedgehog, Miles 'Tails' Prower, Knuckles the Echidna, Amy Rose en Sticks the Badger. Het vijftal probeerde de kwade plannen van Doctor Eggman te dwarsbomen, maar ze bevrijdden hierdoor een veel zwaarder kwaad. Lyric begint onmiddellijk aan zijn plot om het organische leven op Aarde volledig uit te roeien zodat hij samen met zijn mechanische onderdanen kan heersen over de planeet. Het is de start van een hectische race om de Chaos Crystals te vinden alvorens Lyric zijn plannen kan voltooien. Het vijftal zal echter nauw moeten samenwerken om een kans te maken.

De game wordt bedacht in samenwerking met Sonic Team, maar de ontwikkeling is de exclusieve verantwoordelijkheid van de jonge ontwikkelstudio Big Red Button Entertainment. Rise of Lyric wordt hun debuutgame wat natuurlijk enige risico's inhoudt, maar SEGA hoopt op hun stevige achtergrond om een flinke game te maken. De studio bestaat namelijk uit voormalige werknemers van Naughty Dog en High Impact Games die voor Sony Computer Entertainment verschillende succesvolle platformgames ontwikkelden. Ze hebben weinig ervaring met snelle platformgames als Sonic the Hedgehog, maar dat was juist de bedoeling. De studio moet namelijk hun oude expertise gebruiken om een game te ontwikkelen die nauwer aansluit op Jak & Daxter dan op Sonic the Hedgehog. Het idee is dan ook dat deze 3D platformgame meer nadruk zal leggen op het vechten dan eender welke Sonic game uit het verleden. De snelheid, wat juist het focuspunt was van voorgaande spellen, zal geen rol meer spelen binnen Sonic Boom. Het geheel wordt een trage platformgame met veel gevechten, dus meer in lijn met de populairdere platformgames van nu.


De vernieuwde gameplay wordt duidelijk in de opzet van het spel. De snelle levels van de oude Sonic games zijn geschrapt en vervangen door grotere stages waarin je beschikt over meer vrijheid. Je krijgt zo onder andere de mogelijkheid om meerdere paden door een level te volgen. Het gekozen pad wordt ook deels afhankelijk van het personage waarmee je aan de slag gaat. De game beschikt over vier speelbare personages – Sticks the Badger is alleen speelbaar in Shattered Crystal – met elk hun eigen vaardigheden. De goede oude Sonic kan bijvoorbeeld sneller lopen, maar Amy kan een driedubbele sprong uitvoeren. Het zorgt ervoor dat de ene kant van de stage meer geschikt is voor Amy dan voor Sonic. Je moet de keuze tussen de verschillende personages echter niet op voorhand maken. Je begint een level met een specifiek personage, maar je wordt vergezeld door een tweede personage dat wordt bestuurd door de AI. Het geeft je de mogelijkheid om te wisselen of om te spelen met een vriend die de controle overneemt van de AI.

De grote stages hebben natuurlijk veel platformelementen en verborgen voorwerpen, maar er is weinig ruimte voor snelheid. Sonic zal binnen deze niveaus trager bewegen dan je zou verwachten van de snelheidsduivel. Er zullen wel levels aanwezig zijn waarin snelheid centraal staat, maar dit zijn eerder overgangsniveaus naar de hoofdbrok van het spel. Je moet in deze niveaus ook af en toe de speciale vaardigheden van de karakters gebruiken om foutloos te finish te bereiken, maar het is perfect platformwerk dat primeert. De snelheid wordt in de echte levels vervangen door een verhoogde focus op gevechten. Sonic en co kunnen hun vijanden niet meer verslaan met één goed geplaatste aanval, maar ze mogen zich juist verwachten aan een dieper gevechtssysteem dat inspeelt op de verschillen tussen hen. Sonic gaat voor snelle aanvallen, Knuckles slaagt hard toe, Tails behoudt zijn afstand om met technologie aan te vallen en Amy vecht met een hamer. Het zorgt ervoor dat de ervaring anders aanvoelt met elk personage, want je moet een andere strategie kiezen zonder dat de besturing ingewikkeld wordt.


Je hebt simpelweg een knop voor normale aanvallen en eentje voor speciale vaardigheden. Het is een systeem dat iedereen onmiddellijk begrijpt, wat ideaal is voor jongere spelers. Je hebt daarnaast ook een speciale lasso, de EnerBeam, waarmee je vijanden of andere voorwerpen kunt vastgrijpen. Je zult dit wapen onder andere gebruiken tijdens het puzzelen, maar het krijgt ook een grote rol toebedeeld in gevechten. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken om een vijand weg te smijten naar een grotere tegenstander. Het vernieuwde vechtsysteem zorgt ook voor een ander gezondheidssysteem. De ringen die Sonic zo graag verzamelt, vormen nu zijn gezondheid. Je verliest steeds enkele ringen wanneer je geraakt wordt, en je sterft wanneer je zonder ringen zit. Je wordt dan echter nooit ver teruggeplaatst, je mag onmiddellijk op dezelfde plek opnieuw starten. Sonic is dus minder kwetsbaar dan in voorgaande games, maar je moet blijven opletten om niet te vaak te sterven. Je kunt tijdens de game gelukkig upgrades verdienen om de maximale ringlimiet te verhogen, zodat je een beetje sterker wordt en overal overleeft.

Sonic Boom: Rise of Lyric is een duidelijke revolutie ten opzichte van de oude Sonic the Hedgehog games. Er zijn weinig gemeenschappelijke elementen met de oude games, met een duidelijke voorkeur voor elementen uit nieuwere 3D platformgames. Het is maar de vraag hoe de oude Sonic the Hedgehog aanhang, waar wij ons toe rekenen, zal reageren op deze vernieuwde ervaring die juist meer gericht is op een jong publiek. We zullen het weten op 21 november 2014 wanneer de game in de Europese winkelrekken ligt. Sonic Boom: Shattered Crystal wordt op dezelfde dag beschikbaar. Je kunt daarvan hier een preview lezen om te ontdekken wat de verschillen zijn met Rise of Lyric.


09:40  Full Metal Panic? Fumoffu
09:37  Harmonix stopt Rock Band Network
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Rene Groen (Eindredacteur) op 21-09-2014 om 14:48 [Niv: 726 / Exp: 36307]
Ondanks de meer kinderlijke doelgroep spreekt dit me toch enorm aan. Beetje verandering in de franchise is niet erg.

Lawliet op 21-09-2014 om 15:55 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Het is ook meer voor een andere doelgroep. Het begint een beetje te groeien aan me, maar Classic Sonic blijft de best!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Sonic Boom: Rise of Lyric
Type:
Game
Releasedatum:
21-11-2014
Ontwikkelaar:
Big Red Button
Uitgever:
SEGA Sammy Holdings
Media:








Meer media