De nieuwste generatie spelcomputers zorgt ervoor dat veel ontwikkelaars hun games nogmaals uitbrengen. Bij de ene game gaat het hierbij om een snel uitgebracht product waar weinig aandacht aan besteed lijkt te zijn, er zijn echter ook voorbeelden van een succesvolle herbewerking. In de laatste categorie valt Metro Redux.
Metro Redux betreft namelijk geen nieuwe game, in plaats daarvan zijn het heruitgaven van Metro 2033 en Metro: Last Light voor de PC, PlayStation 4 en Xbox One. Het origineel is gebaseerd op de boeken van Dmitry Glukhovsky en vertelt het verhaal van een post-apocalyptische wereld. Aan het aardoppervlak is er niet langer te leven zonder het gebruik van een gasmasker en dus hebben velen zich teruggetrokken onder de grond. Dit vormt echter nog geen garantie voor veiligheid, de tunnels zitten vol gevaar en dit ondervindt ook Artyom, de Rus die we als speler onder de knoppen krijgen. Zonder meteen het verhaal als een open boek aan jullie te presenteren vervolgt Last Light de verhaallijn, toch waren er grote verschillen tussen de twee games. Waren kogels in het origineel bijvoorbeeld nog schaars, daar waren deze in de sequel ineens een stuk beter verkrijgbaar.
Met Metro Redux krijgen we zelfs een keuze hoe we het aan willen pakken, we mogen namelijk zelf bepalen welke speelstijl we willen gebruiken. Is een meer voorzichtige benadering je ding dan kun je voor Survival gaan, wil je meer actie, kies dan voor Spartan. Het is niet dat de moeilijkheidsgraad in de ene speelstijl anders is ingesteld dan in de ander, je kunt hierbuiten namelijk nog altijd kiezen of je gaat voor Normal, Ranger Normal of Ranger Hardcore. In de laatste heb je zelfs niet langer de beschikking over een HUD, waardoor je minder bij de hand zal worden genomen. Wil je dus een game waarbij je zuinig omgaat met kogels, maar waarbij de moeilijkheidsgraad niet al te hoog ligt? Of wil je een meer actievolle benadering tegenover lastig te doden vijanden? De keuze is aan jou.
Ook op het gebied van graphics heeft ontwikkelaar 4A Games verbeteringen doorgevoerd. Met name bij Metro 2033 valt dit op aangezien ze ditmaal de engine van Metro: Last Light hebben gebruikt. Meest in het oog springend zijn de verbeterde lichteffecten, hetgeen met name opvalt tegen de donkere achtergronden, niet gek aangezien je met name ondergronds rondloopt. Metro 2033 leent verder elementen die pas bij Last Light werden geďntroduceerd, zo zijn er meer wapens om uit te kiezen en kun je vijanden op andere manieren omleggen. Hoewel Metro Last Light minder goed profiteert van de herbewerking draaien beide titels nu verder op zestig frames per seconden, hetgeen duidelijk zichtbaar is door de meer vloeiende ervaring die je krijgt voorgeschoteld.
Deze meer vloeiende ervaring komt ook omdat de laadschermen grotendeels verdwenen zijn. In de originele uitgaven voelde het metrostelsel vaak aan als meerdere losstaande gebieden, terwijl je ditmaal daadwerkelijk het idee hebt je in een klein gedeelte van een groter geheel te begeven. Uit al deze genoemde elementen komt al naar voren dat Metro Redux een herbewerking is waar veel aandacht naar uit is gegaan door de ontwikkelaar. Het is met name Metro 2033 die hiervan profiteert, juist omdat de verbeteringen uit de sequel nu ook in het origineel zijn doorgevoerd. Het is geen reden voor gamers die het origineel reeds gespeeld hebben om terug te doen keren, heb je de Metro titels echter nog niet eerder ervaren, dan kun je de Redux uitgave blind aanschaffen. Deze uitspraken gaan echter vooral op voor de PlayStation 4 en Xbox One uitgaven aangezien de PC versie reeds op een hoger niveau stond dan de eerdere console uitgaven en de verbeteringen hierdoor minder indrukwekkend zijn.
|