Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Tales of Xillia 2


Door Joni Philips op 27-08-2014 om 09:12
Bron: Gamed

Bandai Namco's Tales Team experimenteerde de afgelopen jaren met verschillende consoles, maar de studio focust zich nu op de PlayStation 3. Het eerste exclusieve resultaat hiervan was Tales of Xillia, een succesvolle RPG die nu een vervolg krijgt.

De originele Tales of Xillia introduceerde een nieuwe wereld met een interessant uitgangspunt, het was namelijk een wereld die eeuwenlang verdeeld was in twee grote territoria. De territoria Rieza Maxia en Elympios leefden afgescheiden van elkaar zodat ze elk een eigen cultuur ontwikkelden. Het origineel focuste zich echter zeer sterk op de cultuur van Rieza Maxia met amper aandacht voor Elympios, maar dat wordt nu rechtgezet door Tales of Xillia 2 dat zich één jaar na het origineel begint. De oude personages uit Rieza Maxia keren weliswaar allemaal terug voor actieve dienst – wat ideaal is om te ontdekken hoe onze favoriete personages zijn geëvolueerd sinds hun originele avontuur – maar de aandacht gaat grotendeels naar de nieuwe, stille protagonist Ludger Will Kresnik. Deze jongeman leert snel dat een goede daad nooit onbestraft blijft. Hij probeert tijdens een treinkaping om het jonge meisje Elle Mel Marta te redden, maar het loopt compleet fout en hij belandt zwaargewond in het ziekenhuis. Ludger krijgt zelfs een zware ziekenhuisrekening die hij onmogelijk kan betalen. Het wordt nog erger wanneer zijn broer Julius de hoofdverdachte is voor de kaping. De eigenaar van het ziekenhuis Spirius Corporation heeft echter een taak voor Ludger die hem toelaat om zijn schuld af te betalen én zijn broer te zoeken. De gebeurtenissen van Tales of Xillia hebben namelijk ongewilde consequenties op het bestaan van de wereld, waarbij de Kresnik familie één van de weinige families is met de speciale kracht om de wereld te herstellen.

Het zorgt voor een epische verhaallijn met opvallend donkere, deprimerende momenten ten opzichte van voorgaande Tales spellen. De game bewaart weliswaar energetische, humoristische punten, maar het spel is toch een fikse verandering ten opzichte van de originele Tales of Xillia die juist een luchtig verhaal had. Het is echter een succesvolle beslissing. Je wordt bijna automatisch verder gedreven door het meeslepende verhaal dat erin slaagt je te laten meeleven met de verschillende karakters. De aanwezigheid van zijmissies voor de verschillende personages helpt hierin zeker. Het geeft je de kans om meer te leren over je personages buiten de algemene verhaallijn om. Het enige spijtige is dat deze extra verhaallijnen vooral de oude karakters sterker naar voren laten komen. Ludger's verhaal krijgt wel de nodige aandacht, maar hij komt minder overtuigend over omdat hij een stille protagonist is. Hij maakt hier en daar een geluidje, maar hij blijft spijtig genoeg stil in de gesprekken. Het is vooral opvallend aangezien hij in latere spelbeurten wel begint te praten… Je geeft wel meer invulling aan Ludger door eenvoudige dialoogkeuzes. De dialoogkeuzes hebben een effect op de relaties tussen de personages dat kan leiden tot enkele bonusscènes met specifieke personages, en een einde van het spel dat anders verloopt afhankelijk van je laatste keuzes. Het systeem is eerlijk gezegd weinig diepgaand, maar het is een leuke verandering ten opzichte van de voorgaande Xillia. Je moest daar vooral een band opbouwen met je personages door regelmatig met hen samen te vechten.


Het verkennen van de wereld is daarentegen minder prettig geworden door de opzet van het verhaal. De meeste omgevingen zijn rechtstreeks uit Tales of Xillia overgenomen, inclusief de aanwezige technische problemen. De laadtijden en de pop-in zijn bijvoorbeeld ongewijzigd gebleven. Het probleem wordt versterkt omdat je meerdere keren zult terugkeren naar de verschillende plaatsen, waar je uiteindelijk geen reden meer hebt om te verkennen. Je ontdekt nu eenmaal geen nieuwe wereld, maar je keert grotendeels terug naar omgevingen die je uitgebreid hebt gezien binnen Tales of Xillia. Men heeft gelukkig mogelijkheden voorzien om het doorlopen van omgevingen te vergemakkelijken. Je krijgt later binnen de game de kans om te teleporteren naar plekken die je al hebt bezocht, en je krijgt de mogelijkheid om zeer snel door omgevingen te lopen. Je kunt lange omgevingen hierdoor zeer snel doorkruisen, maar je hebt een verhoogd risico op gevechten want je kunt op deze snelheid moeilijker vijanden ontwijken. Het gebrek aan verandering is wel spijtig, Final Fantasy X-2 toonde ondertussen tien jaar geleden hoe een vervolg met dezelfde wereld toch nieuwe inzichten kan bieden. Je hebt nu wel meer controle over de volgorde waarin je regio's vrijspeelt. Ludger moet zijn schulden aflossen om verder te komen, een systeem dat op het eerste zicht een grote hindernis kan vormen. Je verdient echter vlotjes geld zodat je na enkele uren nooit meer vast komt te zitten. Je krijgt hierdoor wel de kans om te kiezen waar je jouw geld eerst voor gebruikt.

Het vechtsysteem is evenmin geëvolueerd, maar dat is juist een flink voordeel. Het Cross Dual Raid Linear Motion Battle System was al populair binnen Tales of Xillia, zodat het leuk is dat het oude systeem een comeback maakt. De game heeft opnieuw een real-time vechtsysteem waarbij gevechten beginnen wanneer je een vijand tegen het lijf loopt. Eens in een gevecht begint een spannende strijd waarbij jij één personage bestuurt terwijl de drie anderen worden overgenomen door de computer. De game beschikt natuurlijk opnieuw over een beperkte coöperatieve multiplayer. Je kunt tijdens gevechten een extra controller aan een vriend geven zodat hij één van de personages overneemt van de computer. Hij zal niets kunnen doen tijdens het rondlopen, maar hij kan wel een hulp zijn in gevechten. Zelfs als je geen vriend naast je hebt zitten, heb je echter nog steeds beperkte controle over deze extra personages. Je kunt namelijk bevelen geven en hun strategie bepalen over hoe ze jou moeten helpen. Voor de rest draait het nog steeds rond het afvuren van de juiste aanvallen terwijl je rekening houdt met de verschillende features. De ervaring is daardoor weer redelijk diepgaand, waarbij strategische keuzes steeds worden beloond. Je zult wel een kleine verandering opmerken. Ludger kan tijdens gevechten van type wapen wisselen. Hij kan bijvoorbeeld overschakelen van zwaarden naar pistolen. Het is een heftige toevoeging die meer strategie kan toevoegen aan de real-time gevechten. De game dwingt je echter zelden om de switch te maken, maar je kunt zelf kiezen welke wapentypes je gebruikt.


De omkadering van het spel is echter wel aangepast. Het Illium Orb systeem om de personages te versterken, is bijvoorbeeld compleet geschrapt. Je krijgt nu veel minder controle over de statistieken die worden versterkt wanneer het level van een personage stijgt. Er is tegelijkertijd een nieuw systeem, namelijk het Allium Orb systeem dat je toelaat om nieuwe Artes en vaardigheden aan te leren. Je zult onderweg vele voorwerpen vinden met specifieke vaardigheden. Je kunt deze toekennen aan jouw personage, waarna het personage gradueel deze vaardigheden leert via gevechten. Elk voorwerp heeft zijn eigen vaardigheden zodat je zelf bepaalt wie welke vaardigheden krijgt. Je hebt minder controle over jouw algemene vooruitgang binnen het nieuwe systeem, maar je krijgt tegelijkertijd het gevoel dat je veel sneller vooruitgaat en je krijgt meer beslissingsrecht in het toewijzen van Artes. Je leert continu nieuwe vaardigheden zodat je weer beter voorbereidt bent voor het volgende gevecht. Er zijn ook veranderingen waar de verbetering zeer duidelijk is. Het verkrijgen van zijmissies verliep zeer chaotisch in de originele Tales of Xillia, maar de ontwikkelaar heeft dit element nu meer gestructureerd. Je kunt de status van jouw zijmissies gemakkelijk opvolgen vanuit elke stad, zodat je nooit moet terugkeren naar een oude stad om te kijken of een missie is afgelopen. Je hebt hiernaast ook de Kitty Dispatch, een optionele zijmissie waarin je honderd kittens moet vinden waarna je deze katten kunt uitsturen om zeldzame voorwerpen te zoeken. Het is een ludieke, maar ongelofelijk leuke toevoeging aan het spel.

Je kunt Tales of Xillia 2 terecht bekritiseren omwille van de vele gelijkenissen met de originele Tales of Xillia, maar ze doen weinig afbreuk aan de complete ervaring. Tales of Xillia 2 is opnieuw een goede game die een gemiddelde speler tientallen uren zal boeien. De game voelt met momenten aan als een kopie van het origineel, maar het is veranderd waar het telt met bijvoorbeeld een meer meeslepende verhaallijn die minder onderhevig is aan oude clichés. De gameplay is verbeterd waar nodig, de nieuwe soundtrack komt goed naar voren en het spel ziet er weer goed uit. Het was een betere keuze geweest om de technische problemen op te lossen, nieuwe elementen toe te voegen aan de omgevingen en Ludger meteen een stem te geven. Dit zijn echter kleinere problemen ten opzichte van de gehele ervaring die spelers van Tales of Xillia exact biedt wat ze wilden: meer Tales of Xillia. De game is tegelijkertijd toegankelijk voor nieuwkomers die minder problemen zullen ondervinden van de herhalende omgevingen, maar het is geen optimaal instappunt omdat je onvoldoende basiskennis hebt over de terugkerende personages. De game komt dus het beste tot zijn recht wanneer je het origineel hebt gespeeld. Je weet dus wat te doen wanneer je een uurtje of zestig over hebt alvorens een gelijkaardige tijd te investeren in Tales of Xillia 2.
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   85
Graphics   75
Replay   85

Tales of Xillia 2 is een waardige toevoeging voor elke RPG collectie.
83


19:30  Zelda en Animal Crossing DLC in Mario Kart 8
09:12  Borderlands: The Pre-Sequel
 Reacties (1)
 Pagina: 1
scorpio23-b op 27-08-2014 om 21:47 [Niv: 19 / Exp: 950]
Aardig hoog cijfer wat ik persoonlijk niet verwacht had.
Had over het feit heen gekeken dat het een "herhaling" zou zijn, gelukkig heeft het spel nieuwe dungeons en nieuwe dorpen.
Maar ik blijf bij mijn stand punt dat ludger geen voice acts heeft en boete die je moet betalen minpunten zijn.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Tales of Xillia 2
Type:
Game
Releasedatum:
22-08-2014
Ontwikkelaar:
Bandai Namco
Uitgever:
Bandai Namco
Media:








Meer media