Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Feature:

Zijn Erfenis: Jeremy Soule


Door Joni Philips op 09-12-2014 om 07:08
Bron: Gamed

De game-industrie heeft enkele helden die met hun oeuvre zorgen voor een gigantisch nalatenschap. Het zijn die sterren van vroeger en nu die centraal staan in 'Zijn Erfenis' waarin we hun invloed op de game-industrie bekijken, waarbij onze focus vandaag verschuift naar één van de muzikale genieën van de industrie.

De bekendste componist van de game-industrie is zonder twijfel Nobuo Uematsu, de man achter de legendarische Final Fantasy muziek; maar hij is absoluut niet de enige grote naam. Final Fantasy uitgever Square beschikte zelf ooit over een andere bekende gamecomponist, namelijk Jeremy Soule, de man achter de soundtracks van The Elder Scrolls IV: Oblivion en Guild Wars 2. Het feit dat de jongen uit het landelijke Keokuk, Iowa uitgroeide tot één van de succesvolste componisten van zijn generatie, verbaast in ieder geval niemand. Jeremy Soule raakte op vijfjarige leeftijd gefascineerd door orkestrale muziek en symfonieorkesten, zodat zijn vader – een muziekleerkracht – hem meteen inschreef voor pianolessen en notenleer. De muziekleerkrachten beseften snel dat Soule een waar talent was dat verder gestimuleerd moest worden. Soule begon hierdoor op twaalfjarige leeftijd privé-lessen te ontvangen van verschillende muziekprofessoren aan de Western Illinois University. Soule volgde nooit officieel les aan de universiteit, maar hij zou volgens zijn professoren gemakkelijk een 'Master in Music Composition' verdiend kunnen hebben. Soule wilde origineel zowel concertpianist als componist worden, maar hij besloot snel dat de combinatie onmogelijk was. Hij ging zich focussen op het componeren van muziek met een nadruk op videogamemuziek. Hij raakte namelijk op jonge leeftijd overtuigd dat de game-ervaring zou verbeteren indien games beschikten over een betere soundtrack, met Nobuo Uematsu specifiek en Square in het algemeen als inspiratiebron.

Soule startte op veertienjarige leeftijd gesprekken met investeerders om een eigen firma op te richten die muziek zou produceren voor videogames, maar hij was simpelweg te jong. Hij besloot daarom om eerst zijn middelbare school af te werken, waarna hij een sabbatjaar nam. Soule gebruikte dat jaar om een eigen muziekportfolio op te stellen dat hij verstuurde naar LucasArts en de Amerikaanse ontwikkelstudio van Square. LucasArts reageerde nooit op de spontane sollicitatie, Soule vermoedt dat ze zijn pakket nooit beluisterd hebben, maar Square contacteerde hem meteen. Er verliepen amper twee weken tussen zijn eerste zending en zijn eerste werkdag, waarbij hij onmiddellijk mocht beginnen aan de soundtrack van het Super Nintendo spel Secret of Evermore, de eerste game van deze Amerikaanse studio. Soule wilde een symfonische soundtrack maken, maar hij besefte snel dat de technische architectuur van de Super Nintendo onvoldoende was om zijn droom te verwezenlijken. Hij besloot daarom van aanpak te veranderen, hij koos voor een minimalistische soundtrack met vele achtergrondgeluiden zoals de wind en de oceaan. Jeremy was niet alleen componist, maar eveneens uitvoerder. Hij nam de volledige soundtrack op samen met zijn broer Julian. De twee namen steeds twee instrumenten tegelijkertijd op. Het resultaat was ontraditioneel, maar populair. Het was één van de meest geprezen aspecten van de game, die de vierde bestverkopende RPG op de Super Nintendo werd.

Jeremy Soule – 2011
Jeremy Soule – 2011

De samenwerking met Square America was dus succesvol, maar liep desondanks snel ten einde. Square besloot hun Amerikaanse hoofdkwartier te verhuizen naar Los Angeles, enkele duizenden kilometers van hun Redmond locatie en Soule wilde in zijn nieuwe thuisstaat Washington blijven wonen. Hij maakte daarom de overstap naar een andere lokale ontwikkelstudio, Humongous Entertainment van The Secret of Monkey Island bedenker Ron Gilbert, waar hij de derde werknemer werd. Humongous Entertainment ontwikkelde voornamelijk kindergames, iets waar Soule geen problemen mee had. Hij maakte de soundtrack voor hun toppers als Pajama Sam, Putt-Putt en Freddi Fish. Hij werkte echter niet exclusief aan de kindergames, hij componeerde ook de soundtrack voor Total Annihilation, een nieuwe RTS. Ontwikkelaar Chris Taylor wilde een simpele technosoundtrack voor zijn creatie, een muziekkeuze die destijds de standaard was voor het genre. Het was een veilige keuze, maar het betekende dat de soundtrack niet zou opvallen. Soule dacht echter dat een orkestrale soundtrack die geïnspireerd was door John Williams' Star Wars muziek de ideale manier was om de game op de kaart te zetten. De opname van een orkestrale soundtrack was een groot financieel risico voor het kleine Humongous Entertainment; sessies met een orkest met 95 muzikanten zijn nu eenmaal duur en Soule had absoluut geen ervaring. De muzikale score was echter te ambitieus om uit te voeren zonder het orkest.

Soule beperkte het risico met een opvallende weddenschap: hij zou een eventueel verlies compenseren met een stevige loonsverlaging zodat het risico werd verschoven en de collega's van Humongous akkoord moesten gaan. Het zelfvertrouwen van Jeremy Soule bleek gelukkig snel gegrond, de recensies waren vol lof over de soundtrack zodat Gilbert meteen Soule uitriep tot winnaar van de weddenschap en hij zijn werk mocht herhalen voor de uitbreidingen. Soule bleef uiteindelijk vier jaar bij de studio, waarna hij hen bedankte voor de kansen die ze hem gaven en hij op eigen houtje verder ging. Hij opende in februari 2000, samen met zijn broer – een muziekingenieur die eveneens kan componeren – het bedrijf Soule Media, een bedrijf dat zelfs nu nog blijft meedraaien in de industrie onder de naam Artistry Entertainment. De oprichting van Soule Media betekende dat Soule kon meewerken aan games van verschillende ontwikkelaars dat hem uiteindelijk zijn huidige bekendheid opleverde. De studio debuteerde met de soundtrack voor Rugrats Totally Angelica Boredom Buster, maar hun eerste grote hit was Icewind Dale, dat eveneens in 2000 verscheen. Het jaar 2001 werd ook succesvol, Soule Media startte namelijk een samenwerking met Electronic Arts voor de soundtrack van de Harry Potter games waarvoor Soule verschillende BAFTA Awards verdiende. Hij componeerde eveneens de muziek voor Baldur's Gate: Dark Alliance in een succesvolle collaboratie met Interplay.

Jeremy Soule en Nobuo Uematsu op Tozai Games etentje
Jeremy Soule en Nobuo Uematsu op Tozai Games etentje

De grote doorbraak kwam ongetwijfeld in het jaar 2002 toen Soule verantwoordelijk was voor de muziek van The Elder Scrolls III: Morrowind, Neverwinter Nights én Dungeon Siege. Hij werkte op deze manier mee aan de drie belangrijkste Westerse RPGs van dat jaar, dat zijn carrière tekende. Soule is een groot fan van het genre, omdat zijn typische orkestrale stijl – die vaak wordt vergeleken met de stijl van John Williams – ideaal geschikt is voor het genre. De games zijn ook zeer visueel in natuur, wat hem eveneens helpt om de soundtrack te produceren. Hij heeft namelijk vaak geen toegang tot een speelbare versie, zodat hij moet rekenen op artworks en andere games van een ontwikkelaar om zich op te baseren wanneer hij de ontwikkeling start. Soule werkte sindsdien mee aan games als Prey, maar het is zijn werk in de RTS en RPG wereld waarvoor hij het meeste lof krijgt. Hij is bijvoorbeeld de eerste keuze voor Bethesda waarmee hij The Elder Scrolls IV: Oblivion en The Elder Scrolls V: Skyrim maakte. De combinatie met BioWare leidde tot Star Wars: Knights of the Old Republic en samen met ArenaNet verzorgde hij Guild Wars 1 & 2 van hun soundtrack. Je kunt zijn muziek eveneens horen in verschillende RTS titels zoals Warhammer 40,000: Dawn of War, Company of Heroes en Supreme Commander.

Hij heeft dan ook een uitgebreide palmares opgebouwd, maar hij blijft ambitieus. Soule die elke soundtrack op zijn eentje componeert, hoopt in de toekomst nog mee te werken aan een Shigeru Miyamoto game, een Final Fantasy en een Metroid. Hopelijk luisteren zij naar hem, zodat we hem in de toekomst ook eens in wat Japanse games horen. In de tussentijd hebben we echter nog genoeg Soule muziek om te beluisteren.


11:17  Zen Pinball 2 toont Venom
07:08  Ghost in the Shell: Stand Alone Complex
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Kenobixios op 09-12-2014 om 07:59 [Niv: 54 / Exp: 2687]
Zeer interessant artikel!

Leuk om eens een ander belangrijk aspect van een game benadrukt te zien.

Dank u wel jeremy voor de pareltjes van muziek.
Vooral de muziek uit de elders scrolls reeks zijn fantastisch om te horen.

Velqor op 09-12-2014 om 19:41 [Niv: 191 / Exp: 9548]
De soundtracks van Guild wars 1 zijn mijn favoriete muziek stukken, en dan heb ik het niet alleen over game soundtracks, of soundtracks in het algemeen, maar over muziek in het algemeen. Hij wist toen zo een mystieke, veelal epische en vrolijke sfeer te maken, geweldig. De afwisseling in de stukken die hij toen maakte was ook geniaal.
https://www.youtube.com/watch?v=ejafLR6jb0g
https://www.youtube.com/watch?v=96lDZOMt9sc

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden