Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie. Vandaag is componist Nobuo Uematsu aan de beurt.
Momenteel is Nobuo Uematsu één van de belangrijkste componisten binnen de game-industrie, maar zelf had hij nooit verwacht bekend te worden door videogames. Muziek aan de andere kant zit hem in het bloed. Uematsu werd geboren op 21 maart 1959 waarna hij al snel gefascineerd raakte door muziek. Op elfjarige leeftijd leefde hij zichzelf bijvoorbeeld de piano te bespelen. Hij heeft namelijk nooit een muzikale opleiding gevolgd. Hij keek hierbij simpelweg naar andere voorbeelden zoals zijn oudere zus die eveneens piano speelde, en Elton John die zijn grootste invloed was. Ondanks de tijd die hij aan muziek besteedde, was Uematsu ook een goede student. Hij ging bijvoorbeeld naar de Kanagawa Universiteit waar hij een diploma Engels verdiende. Dit diploma gebruikte hij echter niet. Hij ging aan de slag als componist voor reclamespotjes, speelde mee in verschillende amateur-groepjes en ging aan de slag in een muziekwinkel.
In deze muziekwinkel werd Uematsu opgemerkt door een werknemer van Square. Het jonge bedrijf zocht een componist voor enkele games en Uematsu leek een ideale kandidaat. Hij ging akkoord, maar hij beschouwde het niet als belangrijk. Uematsu vond het een leuke bijverdienste terwijl hij toch zijn parttime baantje bij de muziekwinkel kon houden. Een carrière maken met videogamemuziek, dat kon ook gewoon niet in die tijd. Uematsu debuteerde met de muziek van Cruise Chaser Blassty waarna nog enkele games volgden zoals de erotiekgame Alpha. Square was echter geen succesvol bedrijf en het stond op de rand van de afgrond. Grote baas Hironobu Sakaguchi wilde echter nog één game maken om zijn bedrijf te redden. Hij vroeg hierbij aan Uematsu om de muziek van de game te verzorgen. Die laatste game werd uiteindelijk Final Fantasy, een game die zo succesvol was dat Square meteen werd gered. Het betekende tevens de lancering van Uematsu’s carrière.
Na Final Fantasy zou hij nog vele malen samenwerken met Square waarbij hij de muziek verzorgde voor onder andere Final Fantasy Legend, Romancing SaGa 2, Front Mission: Gun Hazard en hij maakte zelfs de soundtrack van Chrono Trigger af toen de originele componist ziek werd. Tegelijkertijd bleef hij ook nauw betrokken bij de Final Fantasy-serie. Hij componeerde de muziek van Final Fantasy I tot Final Fantasy IX in zijn eentje waarbij hij veel lof kreeg van de Final Fantasy-fans. Zelf was hij echter steeds minder geïnteresseerd in Final Fantasy en hij verloor deels zijn inspiratie. Voor Final Fantasy X en Final Fantasy XI riep hij dan ook de hulp in van collega-componisten. In 2004 besloot Uematsu zijn leven in zijn eigen handen te nemen en hij verliet Square om een eigen bedrijf op te richten waarbij hij zowel Square-Enix als MistWalker tot zijn klanten rekent.
Tegelijk is het duidelijk dat de band tussen Uematsu en de game-industrie na de eeuwwisseling sterk verminderd is. Hij besteedt namelijk veel liever zijn tijd aan zijn andere muzikale projecten waaronder The Black Mages, een band die hij samen met enkele Square collega’s startte. Deze band bracht drie albums uit waarop ze Final Fantasy muziek van Uematsu herinterpreteren. Ze zijn hierbij redelijk succesvol en in 2005 verzorgden ze zelfs de soundtrack van Final Fantasy VII: Advent Children. Hij speelt echter niet alleen met The Black Mages of met zijn latere band Earthbound Papas. Af en toe duikt hij ook als gast op concerten waar Final Fantasy muziek wordt gespeeld. Spijtig genoeg is hij geen vaste gast dus het is op voorhand heel onvoorspelbaar welke concert je moet bezoeken om Uematsu zijn muziek te horen spelen. Enkel wanneer de Earthbound Papas komen, weet je dat Uematsu zal verschijnen.
Momenteel speelt Uematsu dus geen grote rol meer in de game-industrie, maar zijn erfenis is duidelijk in de diverse muzikale stukken die hij produceerde over de jaren heen. Hierbij vormden zij vaak een ideale ondersteuning voor de emotionele tonen van een scène waarbij de stijl vaak verschilt van game tot game. Door zijn diverse muziekstijlen, zijn kwaliteit en zijn populariteit wordt hij vaak vergeleken met de befaamde filmcomponist John Williams. Dankzij Uematsu wordt er ook meer aandacht besteed aan gamemuziek, waarbij die appreciatie soms op de gekste plaatsen komt. Op de Olympische Spelen van 2004 bijvoorbeeld werd Liberi Fatali uit Final Fantasy VIII gebruikt tijdens het synchroon zwemmen. Eyes On Me, uit dezelfde game, werd in 2000 het eerste nummer uit een videogame die een award kon winnen op de Japan Gold Disc Awards. Zijn muziek kan dan ook geapprecieerd worden zonder de bijbehorende game.
|