First View: Civilization: Beyond Earth
Door Joni Philips op 25-04-2014 om 08:23
|
Bron: Gamed
|
Momenteel ontwikkelt Civilization-ontwikkelaar Firaxis Games hun nieuwste strategiegame Sid Meier's Civilization: Beyond Earth, een sciencefiction game die de erfenis van Civilization en Alpha Centauri combineert tot één spetterend geheel.
De opzet van het technologieweb is het opbouwen van een plausibele sciencefictionwereld. Je start met een wereld die licht futuristisch is. De game start 200-250 jaar in de toekomst met technologieën die zeer herkenbaar zijn. Je hebt bijvoorbeeld ruimteschepen die bewegen aan een snelheid onder de maximale lichtsnelheid, en je hebt cryostasis zodat de mensheid lange ruimtereizen overleeft. Het zijn vernieuwingen die geen enkele speler als onwaarschijnlijk mag ervaren. Deze 'verwachte' vernieuwingen zijn echter maar het startpunt van het web. Latere ontwikkelingen worden veel onverwachter en meer sciencefiction, maar het pad dat je volgt om deze te bereiken zal hen doen aanvoelen als een waarschijnlijke ontwikkeling. De ontwikkeling van de technologie werd ook duidelijk geïnspireerd door Alpha Centauri. Het Beyond Earth team gebruikt dezelfde naslagwerken als het Alpha Centauri team. Je moet geen directe kopie verwachten, maar qua gedachtegoed komt er dus een stevige overeenkomst tussen beide games.

De technologie die je gebruikt, is ook afhankelijk van je 'affiniteit', de manier waarop je wilt omgaan met de wereld. Het pad dat je kiest voor de menselijke ontwikkeling, is verbonden aan de technologische ontwikkeling. Er zijn drie affiniteiten aanwezig namelijk Supremacy, Harmony en Purity, waarbij ze elk een eigen impact hebben. Supremacy staat voor technologische overheersing. Je gelooft dat technologie de redding van de mensheid is. Je zult dan ook hoogtechnologische uitvindingen doen om de wereld te overheersen, bijvoorbeeld door een robotleger uit te vinden of je kolonisten te vervangen door cyborgs. Harmony is dan weer het compleet tegenovergestelde. Samenleven met de natuur staat hier centraal. De fouten die de Aarde onleefbaar gemaakt hebben, mogen niet herhaald worden. Dit betekent een verhoogde focus op het beschermen van de natuur, waarbij je de kans krijgt om de lokale dierenwereld als wapen te gebruiken. Robots versus buitenaardse wezens dus, of beter gezegd Sid Meier's Avatar.
Purity stelt de mensheid dan weer centraal. Op deze vreemde planeet moet je er alles aan doen om je menselijkheid te bewaren, iets wat je doet met geweren, veel geweren. Je doet alles wat je doet om de mensheid puur te houden. Je bouwt gigantische muren om buitenaardse invloeden weg te houden, en je bemant deze met gigantisch wapentuig om de mensheid te beschermen. Je affiniteit bepaalt dus deels je toegang tot eenheden, maar het bepaalt je speelstijl niet. Je kunt gaan voor economische dominantie als Supremacy speler of voor militaire overwinning als Harmony. Je speelstijl zal natuurlijk wel beïnvloed worden door de stijl van de tegenstanders. Hoe kun je samenleven als Harmony speler wanneer de andere naties kiezen voor Purity? Deze AI tegenstanders zullen willekeurig kiezen voor affiniteiten, dus je krijgt telkens een andere ervaring als je de game meerdere keren speelt. Je moet dan ook niet verwachten dat de game voorspelbaar wordt.

Jouw filosofie bepaalt eveneens het einde van de game. De game beschikt over vier scenario's om de game te winnen, namelijk één voor elke factie en één algemene conditie. Die laatste is zeer simpel: als je intelligent buitenaards leven ontdekt, dan heb je gewonnen. De andere eindes zijn ietwat origineler. Als Harmony speler moet je bijvoorbeeld een band opbouwen met de planeet, waarbij de planeet de mensheid opneemt in zijn algemeen bewustzijn. Een Purity speler moet de planeet dan weer veranderen in een nieuwe Aarde, de lokale flora en fauna uitroeien, en de mensheid van de Aarde transporteren naar de nieuwe planeet. De Supremacy speler pakt het dan weer anders aan. Deze legt ook contact met de Aarde, maar dan om de Aarde te veroveren. In beide gevallen krijg je dus de kans om te ontdekken wat er met de Aarde is gebeurd na jouw vertrek.
De affiniteit heeft ook effect op de mogelijkheden van je eenheden. Iedereen begint met dezelfde standaard eenheden zoals groepjes soldaten. Je speelt deze zeer snel vrij op het technologieweb zodat je in het begin nauw bij elkaar ligt ongeacht je affiniteit. Je kunt deze eenheden echter ook 'perks' geven welke gebaseerd zijn op je affiniteit. Een gewone soldaat zal uiteindelijk helemaal anders spelen voor een Harmony speler dan voor een Supremacy speler. Het uiterlijk van de eenheden evolueert dan ook mee met de affiniteit. Sid Meier's Civilization: Beyond Earth lijkt een uitermate interessant experiment. De stevige basis van Civilization wordt gecombineerd met een nieuw thema dat vele vernieuwingen met zich meebrengt. Beyond Earth kan dan ook een echte topper worden, waarbij Civilization-fans niet bang hoeven zijn voor het nieuwe thema. Het zou ons namelijk niet verbazen als Beyond Earth uitgroeit tot een aparte serie die kan bestaan naast de traditionele Civilization-spellen.
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
08:29 Naruto: Land of Tea Arc
08:22 CI Games: '1080p lastiger op Xbox One'
|
Reacties (2) |
|
Pagina:
1
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 25-04-2014 om 09:31
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
K vond Alpha Centauri altijd wel leuk dus ik kijk erg uit naar deze Civ
Wist niet eens dat er al zoveel info over was om 2 pagina's vol te schrijven ^_^
|
|
Nelus
op 25-04-2014 om 16:14
[Niv: 526 / Exp: 26310]
|
Het zou mij ook niet verbazen als de serie zich opdeelt in twee thema's. Ik denk wel dat een paar die hard Civilization fans dit niet waarderen als thema. Maar zelf lijkt het mij tof om te spelen! Moet uberhaupt nog Civilization 5 spelen hoor, maar toch.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|