Recentelijk vernamen we dat Microsoft de Gears of War rechten van Epic Games had overgenomen en ondergebracht bij Black Tusk Studios. Deze beslissing was opvallend te noemen, maar Epic Games CEO Tim Sweeney geeft uitleg.
In gesprek met Polygon laat hij weten dat ze bij de ontwikkelaar een lang proces zijn doorgegaan om uit te zoeken welke titels een rol gingen spelen in de toekomst van het bedrijf. Kijkend naar deze toekomst was er geen rol weggelegd voor Gears of War. Dit betekent niet dat ze geen liefde meer kennen voor de game, maar simpelweg dat ze een andere richting verkozen.
In een verdere uitleg hiervan benoemt hij de basiswaarden van Gears of War: grootse single-player evenementen met een geweldige cover mechaniek, samen met een competitieve en coöperatieve multiplayer. Het zijn deze waarden waar ze in de directe toekomst geen gebruik van wilden maken, waardoor het had gekund dat ze Gears of War pas over een jaar of tien weer hadden opgepikt.
Wellicht om deze reden stapte Microsoft naar voren en kocht de rechten over. Volgens Sweeney was het één van die momenten waarop het de beste beslissing voor de community was, zij hebben er meer aan dat Microsoft verder gaat met de franchise dan dat deze bij Epic Games op de plank blijft liggen. Hoewel het misschien niet gebruikelijk is om een IP te verkopen die wordt gezien als het kroonjuweel van een bedrijf realiseerden ze zich dat gamers nog niet klaar waren met de reeks.
|