In samenwerking met Nippon Ichi Software en GCREST produceerde Compile Heart hun PlayStation 3 RPG Mugen Souls die nu een vervolg krijgt met Mugen Souls Z. Wij blikken alvast vooruit!
Mugen Souls volgde het avontuur van Chou-Chou, een godin die samen met haar crew probeerde om de twaalf werelden van het universum te veroveren. Haar acties hebben echter een groot effect; een monster dat eeuwenlang opgesloten zat, weet te ontsnappen wat leidt tot de evenementen van Mugen Souls Z. De Godin Sylma, één van de twaalf Ultieme Goden die elk verantwoordelijk is voor één van de werelden, vertrekt op avontuur om het monster opnieuw te verzegelen. Zij was één van de tegenstanders van Chou-Chou binnen de originele Mugen Souls, maar Sylma's nederlaag leidde juist tot de ondergang van Chou-Chou. Ondanks waarschuwingen besloot Chou-Chou één van de doodskisten van Sylma te openen. Het gevolg was nefast voor Chou-Chou die gevangen raakte in de doodskist, waarbij haar krachten werden overgezet naar Sylma.

Zij moet haar nieuwe krachten gebruiken om de elf andere ultieme goden te verslaan, hun krachten te absorberen en het monster te overwinnen. Ze krijgt hierbij de hulp van Chou-Chou die haar crew aanzet om Sylma te begeleiden. Ze stuurt twee crewleden naar elke wereld om Sylma te helpen, die toeschieten in een avontuur dat grote gelijkenissen vertoont met het origineel. De gameplay van Mugens Souls Z is een evolutie van de gameplay van Mugen Souls, waarbij onder andere aandacht is besteed aan de verbetering van de HUD, het uitbreiden van de opties en het versnellen van de menu's. Het overslaan van gevechten kan nu bijvoorbeeld snel via de R1 schouderknop, terwijl dit in het origineel moest via menuopties. De ervaring moet hierdoor veel vlotter en leuker worden.
Vele belangrijke gameplaymechanieken zijn ook vervangen of vereenvoudigd om de ervaring leuker te maken. Op het eerste zicht leek Mugen Souls een zuivere turn-based RPG met verduiveld hoge levels, maar achter dat uiterlijk zat een zeer diepgaande ervaring verborgen waarin je bijvoorbeeld vijanden moest charmeren door een bepaalde persoonlijkheid aan te nemen, om hen te verzamelen. Het systeem werkte zeer onduidelijk en vereiste dat de speler alle informatie zelf onthield. De opvolger vervangt dat 'Moe Killing' systeem nu door 'Fetish Pose' dat nog steeds op gelijkaardige manier werkt, maar dat nu een duidelijk overzicht geeft van de impact van je keuze. Je moet dus niet langer gokken welke 'persoonlijkheid' het populairste zal zijn bij de vijand. Zulke veranderingen zijn toegepast op de hele game, zodat het spel minder frustrerend en niet meer oneerlijk is.

Nippon Ichi Software heeft ook beslist om de Westerse versie van Mugen Souls Z te censureren. De originele versie bevatte verschillende minigames waarin de zeer jonge hoofdpersonages van de game op ongelukkige manier worden voorgesteld. Er is bijvoorbeeld een minigame waarin je jouw minderjarige personages een bad laat nemen, wat simpelweg ongepast leek voor de Westerse release. Er was weliswaar geen naakt te zien, maar de implicaties van de minigames zijn te verregaand voor een gezonde samenleving, zeker omdat je de jonge meisjes een badpak in hun huidkleur kon geven. Het is dan ook beter dat men de kritiek niet afwacht, en deze minigames onmiddellijk verwijdert zonder extra druk. De extra's die je kreeg voor het voltooien van de minigame, worden nu automatisch vrijgespeeld. Je ondervindt dus geen negatieve gevolgen van de censuur.
De muziek wordt gecomponeerd door Kaneko Kenji en Sato Tenpei die beiden meewerkten aan de originele Mugen Souls. Kenji is eveneens bekend van Hyperdimension Neptunia terwijl Tenpei ook de deuntjes verzorgt voor de Disgaea franchise. De soundtrack kan dan ook een succes worden. Of de game zelf ook een succes wordt, zullen we moeten afwachten. De game wordt op 23 mei fysiek en digitaal beschikbaar binnen Europa.
|