Review: Final Fantasy X | X-2 HD Remaster
Door Joni Philips op 21-03-2014 om 13:37
|
Bron: Gamed
|
Square-Enix doet regelmatig een greep uit de oude doos. Een oude topper wordt opnieuw naar de voorgrond gebracht, vaak met fantastische resultaten tot gevolg. Zorgt Final Fantasy X | X-2 HD Remaster voor de PlayStation 3 en Vita eveneens voor een fantastisch resultaat?
Final Fantasy X maakt geen gebruik van een traditioneel upgradesysteem, maar van een Sphere Grid. Het Sphere Grid is een gigantisch grid waarop elke node gelijkstaat met een upgrade. Je komt bijvoorbeeld nodes tegen die je HP verhogen met 200 punten, of nodes die je een nieuwe vaardigheid leren. De hoeveelheid nodes die je kunt activeren, wordt wel geregeld door de 'AP' ervaringspunten en Spheres die je verdient binnen gevechten. Het is dus vergelijkbaar met een traditioneel levelsysteem waarbij meer vechten leidt tot een hoger level, maar je krijgt simpelweg meer vrijheid. Elk Final Fantasy X karakter begint de game met een specifieke rol, Lulu is bijvoorbeeld de Black Mage en Rikku is de Thief. Het gebruik van de Sphere Grid zorgt er echter voor dat elk personage elke vaardigheid van een ander personage kan leren, met het Summon commando van Yuna als enige uitzondering. Het Sphere Grid zorgt ervoor dat de speler zelf beslist op welke manier elk personage evolueert, waarbij hij eigen accenten kan leggen.
Dit wordt verder geïllustreerd met de Expert Sphere Grid die je kunt selecteren aan de start van het spel. Het normale Sphere Grid laat de personages starten in een specifieke rol, maar op het Expert Sphere Grid begint iedereen op dezelfde plek, wat betekent dat Tidus dus meteen kan veranderen in je Black Mage. Opvolger Final Fantasy X-2 verwijdert het Sphere Grid dan weer, maar kiest voor een traditioneel 'jobsysteem'. Je verzamelt Dress Spheres tijdens het spel waarbij elke Dress Sphere overeenkomt met een specifieke rol. Je kunt bijvoorbeeld overschakelen van de 'Gunner' job naar de 'Thief' job door de overeenkomstige Dress Sphere te activeren tijdens het gevecht. Je kunt elk gevecht zes Dress Spheres meenemen, en je kunt naar hartenlust wisselen om optimaal toe te slaan. Er wordt vaak wat lacherig over het systeem met de kleedjes gedaan, maar het zorgt voor een diepgaande ervaring die sterk verschilt van Final Fantasy X, waardoor de sequel een duidelijk bestaansrecht heeft naast het origineel.

Final Fantasy X | X-2 HD Remaster is gebaseerd op de International Editions van Final Fantasy X en X-2. Deze 'International Editions' zijn uitgebreide versies van de Final Fantasy games voor Japan, die typische grote toevoegingen doen. De International Edition van Final Fantasy X, die de basis vormde voor onze PAL release voegde bijvoorbeeld de optionele Dark Aeons en Penance toe aan het spel. De International Edition van Final Fantasy X-2 had eveneens een duidelijke klepper, namelijk de minigame Last Mission. De game is eigenlijk een 'roguelike' Role Playing Game waarin Yuna, Paine en Rikku een gigantische toren moeten verkennen. Ze moeten verdieping per verdieping verkennen tot ze uiteindelijk het einde bereiken. Het wordt echter geen gemakkelijke klus omdat de etages gevuld zijn met monsters en vallen waarbij de dood je terugbrengt naar de start van de toren. De game is niet zo moeilijk als andere roguelike games omdat je pas sterft wanneer alle Dress Spheres zijn vernietigd, maar is toch een leuke extra uitdaging.
Final Fantasy X en Final Fantasy X-2 kregen grafisch een stevige update, waarbij de games nu speelbaar zijn in een hogere resolutie en de omgevingen gedetailleerder zijn. Square-Enix heeft ook aanpassingen gedaan aan de camerahoeken, de karaktermodellen vloeiender gemaakt, de lichteffecten verbeterd en de filmpjes opnieuw opgenomen. De Europese versie is nu ook verlost van de zwarte balken die de originele Final Fantasy X plaagden. De verbeteringen zijn indrukwekkend voor games die ondertussen meer dan tien jaar oud zijn, maar het is niet perfect. De vernieuwde karaktermodellen zijn ietwat onwennig en lijken raar vanuit bepaalde hoeken. De verbetering werd ook alleen toegepast op de belangrijkste personages. Willekeurige Non Player Characters hebben hun oude uiterlijk bewaard zodat er een kwaliteitsverschil zichtbaar is. Final Fantasy X | X-2 HD Remaster meet zich dan ook niet met de grafisch meest overdonderende games van de generatie, maar dat hadden we natuurlijk niet verwacht. Er wordt dan ook een sterke prestatie geleverd met een duidelijke verbetering ten opzichte van het origineel.

Square-Enix heeft eveneens beslist om de soundtrack en de voice-acting aan te pakken terwijl de traditionele geluidseffecten gelukkig ongemoeid werden gelaten. De soundtrack van Final Fantasy X-2 bleef onveranderd, maar de soundtrack van Final Fantasy X werd grotendeels opnieuw opgenomen. Een klein deel van de nummers werd opgenomen in hun originele vorm, maar een groot deel van de nummers is lichtjes aangepast of geremixed. Het resultaat is een soundtrack die over het algemeen sterker naar voren komt, en meer ondersteuning biedt voor het visuele. De veranderingen zijn geen onverdeeld succes, er zijn nummers die slechter klinken dan origineel, maar dat wordt goedgemaakt door de vele nummers die wel beter klinken. Ook de voice-acting werd aangepakt, met Tidus die bijvoorbeeld iets meer volwassen klinkt wanneer hij dienst doet als verteller. De vernieuwde voice-acting klinkt echter niet altijd even goed, waarschijnlijk omdat ze hun tekst proberen te laten overlappen met de lipbewegingen. De kwaliteit van de voice-acting is dan ook ietwat inconsistent, hoewel dit geen groot bezwaar vormde tijdens het spelen.
Final Fantasy X | X-2 HD Remaster is eigenlijk één van de beste Role Playing Games van de generatie, een statement die eigenlijk zeer triest is voor fans van het genre die tevreden moesten zijn met bijvoorbeeld de teleurstellende Final Fantasy XIII games en vele B games. Het zegt echter ook veel over de kwaliteit van deze PlayStation 2 games. Final Fantasy X en Final Fantasy X-2 zijn ondertussen meer dan tien jaar oud, maar de games zijn nog steeds toppers. Het duurde amper enkele minuten eer ik definitief de games werd ingezogen, klaar om door te gaan tot het einde van Penance, de ultieme eindbaas. Sterke gameplay en een gigantische hoeveelheid content zorgen ervoor dat mindere graphics, inconsistente voice-acting en de onmogelijkheid om tussenfilmpjes over te slaan details lijken ten opzichte van de hoeveelheid plezier die je beleeft.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
95 |
Sound |
90 |
Graphics |
80 |
Replay |
100 |
De beste Role Playing Game van de generatie.
|
94 |
|
|
|
17:28 [Upd] Assassin's Creed Unity met eerste teaser
07:23 3DS Virtual Console - Week 98
|
Reacties (18) |
|
Pagina:
1
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 21-03-2014 om 13:58
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
Deze komt zeker in huis
X-2 boeit me niet zozeer maar FFX vond ik enorm goed.
|
|
Gast (82.168.247.xxx)
op 21-03-2014 om 16:24
|
Welke b games, als ik vragen mag? Ik zou het zelf een 7 ofzo geven,vind het eerder lijken op een slecht geacteerde film, vond hem niet zo goed. Een van de mindere 3d ff's, en 10 2 is helemaal kut.
Lost oddessey, valchyria chronicles enzo vind ik veel beter.
|
|
Gast (195.241.235.xxx)
op 21-03-2014 om 18:01
|
Final Fantasy X-2 is echt een klote spel, alles is door elkaar is echt uitgebereid, meer voor echte liefhebbers. Final Fantasy X valt nog wel mee.
|
|
Gast (62.140.132.xxx)
op 21-03-2014 om 18:43
|
Goeie review van een goeie RPG ik ben bennieuwd kan hem morgen spelen!
|
|
Gast (145.129.236.xxx)
op 21-03-2014 om 18:55
|
lijkt me een goede review, heb zelf beide destijds op de PS2 gespeeld. Als ik het opnieuw haal zal het wel echter voor FFX zijn, vond dit de laatste goede FF. FFX-2 was echt niet mijn ding en veel zwakker qua verhaal, maar dat is ieder zijn smaak natuurlijk
|
|
Gast (82.168.247.xxx)
op 21-03-2014 om 19:11
|
Maar snap de sneer naar zogenaamde b games ook niet helemaal. Games als tales of die weliswaar minder budget hebben dan ff 13 hebben nogsteeds betere graphics, animaties, facial animation, en voice acting dan deel 10 die op deze aspecten gewoon ronduit slecht scoort voor ps3 begrippen. Ff x lijkt me zelf eigenlijk budget game anno 2014 vergeleken met echte aaa titels van nu zoals ff 13.
En doen of er deze laatste jaren alleen maar slechte jrpgs uitkwamen is ook een beetje raar, terwijl er ook vrij originelere jrpg games als valchyria chronicles, resonance of fate, nier, xenoblade en last story enzo verschenen. Deze games zijn zeker niet slecht. En zo slecht was ff 13 ook weer niet, meeste recensies op metacritic zijn heel positief. Zelfs gamed gaf ff 13 best goed cijfer. Qua traditionele jrpgs had je ook blue dragon, lost oddessey en ni no kuni enzo die ook niet echt slecht waren.
Maar ik kan ook met statements komen als ff 7 beste jrpg ever, als ik alleen maar ga vergelijken met de standaard achterhaalde traditionele jrpgs.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 21-03-2014 om 21:52
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
Het ontbrak deze generatie aan toppers op RPG gebied. De AAA games die het moesten zijn, stelden teleur; en games als Tales, Nier hebben die leemte niet opgevuld; hoe leuk ik die zelf ook vond. Een echte topper als deze FFX hadden we nog niet gehad.
Gewijzigd door Joni Philips op 21-03-2014 om 21:53
|
|
Gast (82.168.247.xxx)
op 21-03-2014 om 22:18
|
Ninokuni, lost oddessey, blue dragon en valchyria chronicles geen toppers?
Daar zijn velen het niet mee eens denk ik. Of xenoblade ook heel positief ontvangen. Of crisis core, birth by sleep enzo. Valchyria chronicles en ninokuni ook heel erg geliefd bij jrpg fans. Vind het een beetje raar om die games geen toppers te noemen, recensies heel positief en fans ook heel positief erover.
Wat waren vorige generatie de toppers op jrpg gebied dan buiten de se games zoals bv kh, ff 10 en 12? Valchyria chronicles of lost oddessey vind ik niet slechter dan de oude se games of games van level 5 zoals dq 8 en rogue galaxy.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 21-03-2014 om 22:36
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
De Final Fantasy games, Kingdom Hearts I & II, Dragon Quest VIII, Rogue Galaxy, Star Ocean 3, Skies of Arcadia, de Xenosaga games waren full budget. En dan had je nog Suikoden, Tales of Symphonia, Valkyria Profile 2, de zeer vele Shin Megami Tensei games, een Grandia, Wild Arms, Breath of Fire, Baten Kaitos, Dark Cloud, een pak meer Nippon Ichi games die niet Disgaea heetten. Deze generatie hadden we hier en daar een kleine topper als Ni no Kuni, maar voor het grootste deel moesten we tevreden zijn met games die vorige generatie waarschijnlijk niet op onze radar hadden gestaan. De PS2 alleen al had 8 Shin Megami Tensei games, we wachten nu op de vierde van de generatie/de 1ste voor een console. Het was een triestige generatie.
Gewijzigd door Joni Philips op 21-03-2014 om 22:37
|
|
Gast (82.168.247.xxx)
op 21-03-2014 om 22:51
|
Wrm noem je xenosaga, baitenn katos wel als toppers, maar bv tales of xilia of xenoblade niet. Of birth by sleep of crisis core.
Je noemt bv nis, maar gust heeft ook nu veel atelier games uitgebracht.
|
|
Boogieboyz
op 21-03-2014 om 23:48
[Niv: 303 / Exp: 15154]
|
Vergeet Eternal Sonata niet  en MagnaCarta 2
|
|
Gast (82.168.247.xxx)
op 22-03-2014 om 09:13
|
Ja die games had je ook, en bv de tri ace games. Je had verder ook de ys en legend of heroes series van falcom, in japan best populaire jrpgs. Er zijn deze gen ook echt veel jrpgs verschenen.
Lol als games als wild arms en de die smt games als digital saga wel als toppers worden gezien, de meeste jrpgs van deze gen hebben betere metacritic score dan die games. Zelfs ff 13 scoort overal hoger dan bv de main smt games zoals nocturne, digital devil saga en devil summoner.
|
|
Gast (91.183.202.xxx)
op 22-03-2014 om 10:26
|
Ik kan het niet echt helemaal oneens zijn met Joni, de PS3/360/Wii generatie was idd nogal opvallend door een gebrek aan big-budget, AAA RPGs en de traditionele RPG leveranciers, zoals Square Enix, stelden teleur met een Final Fantasy dat niet meer dan middelmatig was, gevolgd door twee sequels die niemand wilde. Als RPG fan moest je deze generatie op de handhelds zijn. De DS zwemt letterlijk in de stevige RPGs, terwijl zijn opvolger de beste Square Enix game in jaren heeft mogen ontvangen (Bravely Default).
Wat FF X betreft, het is eigenlijk een van mijn minst favoriete delen uit de serie. Het gevechtsysteem vond ik heel goed, maar het verhaal en de personages konden mij niet echt boeien. Desalnietemin hoop ik dat deze remake een succes wordt (en het zou me verbazen mocht dat niet het geval zijn) zodat Square Enix verder gaat met de HD remakes en ons Final Fantasy XII HD geeft. XII vond ik geweldig en ik vind het nog altijd jammer dat mijn oude 60 gig PS3 met BC het loodje heeft gelegd zodat mijn PS2-versie onspeelbaar is geworden. >.<
|
|
Gast (82.168.247.xxx)
op 22-03-2014 om 11:34
|
Lol ds had alleen maar games zoals ff 3 en 4, die zijn helemaal slecht, of kh die ook niet goed waren. Alleen world ends with you is echt goed, de rest is niet beter of van het niveau dan de ps3 jrpgs of psp jrpgs zoals birth by sleep.
Dat se teleur stelde met ff 13 serie oke, maar de andere jrpgs op ps2 waren echt niet zo goed als bv ff 12. De hd consoles jrpgs zijn mss niet de beste games ever, maar dat waren de meeste ps2 jrpgs ook niet. De jrpg zijn idd niet zo goed als de wrpgs zoals mass effect en skyrim, maar japanse ontwikkelaars zijn gewoon inferieur aan westerse ontwikkelaars. Meeste japanse games worden voor japan gemaakt, dan heb je automatisch al minder budget enzo vanwege de kleine markt. Ook zijn ze minder goed op technisch vlak met graphics en engines enzo. Imo is ff 12 de enige aaa ps2 jrpg samen met dq 8 die het echt waargemaakt hebben op alle aspecten, en nogsteeds goed scoren op elk aspect. Een ff 12 hd, zou ik dan ook zo kopen.
|
|
Gast (83.163.152.xxx)
op 22-03-2014 om 17:05
|
Als we dan toch gaan klagen over moderne rpg games dan kunnen we net zo goed een hele stap terugzetten en beweren dat alles na het 16bit tijdperk gewoon kut is.
Immers, geen enkele moderne rpg (goed of slecht) kun je legendarisch noemen, in tegenstelling tot de games op Snes. Chrono Trigger, Zelda, Star Ocean... Secret of Mana. Slechts enkele voorbeelden. Games van tegenwoordig hebben dat aanzien niet (meer).
Het gekke is dat dat allemaal japanse games zijn en iedereen vind ze vet. Mensen zijn altijd lyrisch over FF6, terwijl Square het met FF13 gewoon bij niemand goed kan doen en hun helden uit de games vanaf FF7 regelmatig als gay worden beschreven (Tidus anyone? Vaan?)
Niemand heeft Crono uit Chrono Trigger ooit gay genoemd... ik bedoel maar. Maargoed toen waren we nog allemaal niet zo hard als tegenwoordig.
Oh en het is trouwens Valkyria Chronicles. Niet Valchyria.
|
|
Gast (82.168.247.xxx)
op 22-03-2014 om 19:56
|
Haha ik ben juist geen fan van de snes era jrpg's. Vind ze dan ook niet legendarisch. Ik speelde pas jrpgs vanaf ff 7 en alles daarvoor vind ik eigenlijk niet zo goed, dus ook niet legendarisch. Star ocean enzo, phantasy star heb ik ook op psp gespeeld, mss dat ze vroeger voor de tijd goed waren. Maar voor hedendaagse begrippen stellen ze niet zo veel voor net als ff 1 en 3 enzo.
Maar het komt vaak voor dat men oude games te veel ophypen zoals in deze review, echt veel te hoge score voor een jrpg die eigenlijk vrij standaard is en ouderwets. Bij ff 12 en 13 zijn mensen idd veel harder, terwijl ik ff 12 mss wel beste jrpg ooit vind, vooral qua gameplay vond ik de verbeteringen heel goed. geen random encounters enzo, terwijl ff x net als ff 1 nog oude random encounters gebruikt. Mensen zijn te verliefd op oude games en gaan drm automatisch haten op nieuwe ideeen en nieuwe games heb ik het idee. Zoals joni nu beweert dat niet zo heel goede ps2era games als wild arms en smt wel toppers zijn, maar de vele nieuwe jrpgs die ik opnoem afdoet als geen toppers terwijl de metacritic cijfers niet liegen. Maar aan de andere kant zie je ook dat nieuwe games als valk... chronicles wel worden geaccepteerd door fans van het genre terwijl het niet meer de standaard traditionele jrpg is.
|
|
Gast (83.163.152.xxx)
op 23-03-2014 om 00:32
|
Misschien is legendarisch een groot woord, maar de voorbeelden die ik opnoemde zijn echt wel goed. Natuurlijk was niet alles op Snes perfect, dat zei ik ook niet. Maar je begeeft je wel op glad ijs als je Chrono Trigger afdoet als "achteraf niet veel beter dan FF1". Just sayin'.
Maar laten we niet teveel afdwalen, het ging erom dat je zei dat je het niet eens was de Joni games afkraakt die jij/wij en metacritic wel goed vinden en die mening deel ik wel. Maarja hij zegt wel vaker controversiële dingen waar ik me niet in kan vinden, het is niet anders. Smaken verschillen zeggen we dan maar.
Punt is als wij ze maar goed vinden en wat de rest denkt boeit niet.
|
|
Gast (77.165.194.xxx)
op 23-03-2014 om 20:30
|
Mooi, prachtig. Mogen we nu ook XII HD? En wat te denken van Type-0? En waarom krijgen de Amerikanen wel die uitgebreide collectors edition en moeten wij het met slechts een artbook doen? En waar blijft XV?
Square Enix heeft me alleen maar teleurgesteld de afgelopen jaren. Ik wacht al tijden op Versus/XV en Agito/Type-0, maar we moeten maar weer eens geduld hebben. Als de games hier überhaupt ooit komen.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|