Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(1) 
(3) 
18 Oktober 2020 
(0) 
17 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(2) 
(10) 
(4) 
16 Oktober 2020 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Oktober 2020 
(6) 
(4) 
(5) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(13) 
14 Oktober 2020 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(3) 
(3) 
13 Oktober 2020 
(5) 
(2) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
12 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
11 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Oktober 2020 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
09 Oktober 2020 
(18) 
(8) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
08 Oktober 2020 
(2) 
(1) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
07 Oktober 2020 
(10) 
(6) 
(15) 
(5) 
(2) 
(0) 
06 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
05 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
04 Oktober 2020 
(4) 
(6) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(3) 
02 Oktober 2020 
(0) 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
01 Oktober 2020 
(2) 
(3) 
(3) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(7) 
30 September 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(6) 
(1) 
(3) 
(0) 
(6) 
(2) 
(1) 
29 September 2020 
(13) 
(0) 
(5) 
(3) 
(9) 
(1) 
28 September 2020 
(31) 
(0) 
(0) 
(8) 
(10) 
(0) 
(0) 
(2) 
27 September 2020 
(0) 
(11) 
(2) 
26 September 2020 
(6) 
Let's Sing Presents Queen
Crash Bandicoot 4: It's About Time
Star Wars: Squadrons
Mafia: Definitive Edition
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 31


Door Joni Philips op 22-08-2015 om 09:39
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 114. Make Room! Make Room!
"There are always more people in a town or village than there are houses for them to live in. Most of the village is made up of shops, temples, bars, secret passages, inns, and the mansion that belongs to the richest man in town."

Er zijn altijd meer mensen in een dorpje of in een stad dan dat er huizen zijn waarin ze kunnen leven. Het grootste deel van de stad is namelijk opgebouwd uit winkels, tempels, cafés, geheime doorgangen, herbergen, en gigantische villa's die toebehoren aan de rijkste man in de stad. Dit komt voor in bijna elke Role Playing Game ooit, maar het is het sterkst merkbaar in de Pokémon games. Een stadje bestaat namelijk uit een vijftal huizen, en de inwoners van elk huis zitten meestal in dat huis zelf. Je kunt desondanks toch enkele mensen op straat zien rondlopen wat betekent dat deze mensen eigenlijk dakloos zijn. Dit staat vooral in schril contrast met de Pokémon serie waarin de steden echte steden zijn met duizenden inwoners. Het feit dat er niemand rondloopt in de games, wordt hierdoor sterk benadrukt.

Chrono Trigger's Epoch
Chrono Trigger's Epoch


Cliché 115. Law of Scientific Gratification
"If the hero needs a new invention to progress, he will find out that somewhere in the world someone has spent his or her entire life perfecting this invention, and usually just needs one more key item located in a monster-infested dungeon before it is completed."

Als de held een nieuwe uitvinding nodig heeft om verder te komen, dan zal hij ontdekken dat ergens in de wereld iemand zijn hele leven bezig is geweest met het perfectioneren van deze uitvinding. Die persoon heeft vaak nog één belangrijk voorwerp nodig om zijn uitvinding af te werken, maar dit bevindt zich spijtig genoeg in een dungeon die gevuld is met monsters. Hij kan het dan ook niet zelf gaan halen. Chrono Trigger geeft een groot voorbeeld met de Epoch, de machine die je nodig hebt om door de tijd te reizen. De speler ontmoet Belthasar op een moment dat de machine bijna afgewerkt is. Hij heeft alleen nog een opgeladen ketting nodig om de machine te activeren, waarbij Crono en kompanen deze ophalen waarna ze de machine krijgen.

Cliché 116. You Always Travel In The Right Circles
"Whenever you meet a villager or other such incidental character who promises to give you some great piece of needed knowledge or a required object in exchange for a seemingly simple item, such as a bar of soap or a nice straw mat, be prepared to spend at least an hour chasing around the world exchanging useless innocuous item after item with bizarre strangers until you can get that elusive first item you were asked for."

Wanneer je een dorpsbewoner of een ander onbelangrijk personage ontmoet die belooft om jou bijvoorbeeld belangrijke kennis of een belangrijk voorwerp te geven in ruil voor een eenvoudig voorwerp, bereid je dan maar voor om minstens een uur de wereld rond te reizen om het ene met het andere onbelangrijke voorwerp te ruilen tot je het originele voorwerp kunt bemachtigen. De originele Suikoden heeft bijvoorbeeld een speelbaar personage dat weigert je te vergezellen tot je haar zeep brengt. Het is de start van een lange ruilhandel tot je de zeep hebt, waarna ze vertelt dat ze zich vergist heeft. Ze had nog wel zeep. Ze beslist gelukkig wel om je te vergezellen op je reis zodat je zoektocht zeker niet compleet nutteloos was.

Romancing SaGa heeft een ketting die begint wanneer de Water Element Lord Strom je vraagt om de Raincloud Armlet in ruil voor de ontvoerde prinses. Je passeert alle andere Element Lords om te veroveren wat nodig is. Je kunt ervoor kiezen om Strom simpelweg te verslaan, maar dit sluit grote delen van de game af. Het wordt ook gebruikt in de originele Final Fantasy, waarbij dit één van de moeilijkste puzzels van het spel is omdat niet elke ruil verloopt zoals je denkt. Het is ook vaste kost in The Legend of Zelda, waar je bijvoorbeeld het vergrootglas verovert op zo'n ruilhandel in Link's Awakening. Dark Cloud heeft dan weer een lachwekkende variant. Je begint met een lolly en eindigt met één van de beste upgrades van het spel.

Cliché 117. Talk Is Cheap Rule
"Nothing is ever solved by diplomacy or politics in the world of RPGs. Any declarations of peace, summits and treaty negotiations are traps to fool the ever so gullible Good Guys into thinking the war is over, or to brainwash the remaining leaders of the world.

Diplomatiek, politiek en onderhandelingen leiden nooit tot een oplossing binnen de wereld van de Role Playing Games. Er worden beslissingen genomen op basis van bijvoorbeeld duels, iets wat duidelijk wordt binnen Pokémon en Inazuma Eleven waar respectievelijk Pokémon gevechten en voetbal worden gebruikt om alle beslissingen te nemen. Vredesverklaringen en vergaderingen om over vrede te onderhandelen zijn valstrikken om de goedaardige leiders te ontvoeren of te hersenspoelen. Het cliché komt onder andere naar voren in Final Fantasy IV met de Carnelian Signet, de onderhandelingen tussen Terra en de Espers in Final Fantasy VI en de Ambassador of Peace uit Final Fantasy VIII. Zelfs het recente Final Fantasy XIII behoudt het cliché met de Purge zodat het duidelijk geen dood cliché is.

Setzer Gabbiani
Setzer Gabbiani


Cliché 118. Stop Your Life. Setzer Rule
"No matter what kind of exciting, dynamic life a character was leading before joining your party, once there they will be perfectly content to sit and wait on the airship until you choose to use them. "

Je team bestaat uit meerdere personages, van wie enkele personages die een heel spannend en dynamisch leven hadden voor ze besloten om jou te vergezellen op je reis. Ze hebben echter nooit heimwee naar dat spannende leven als je besluit hen maanden aan de kant te schuiven. Dit wordt bijvoorbeeld duidelijk in Chrono Trigger waar personages die je niet gebruikte, niets anders doen dan op jou wachten. Een extremer voorbeeld zien we in Paper Mario, waar het baasgevecht tussen Mario en Bowser wordt onderbroken door een gevecht tussen Peach en Kammy Koopa. Mario en Bowser hebben simpelweg vijf minuten naar elkaar zitten staren terwijl ze op Peach en Kammy Koopa wachtten. Ook extreem zijn Disgaea personages Maderas en Hoggmeiser die een spannend leven achterlaten, en die daarna voor de rest van de game zelfs niets meer zeggen.

Het is vooral een probleem in Role Playing Games met grote hoeveelheden personages als Suikoden, Fire Emblem en Tactics Ogre waar een grote meerderheid van de personages snel aan de kant wordt geschoven. Er zijn twee grote uitzonderingen op de regel. De moderne Persona spellen zijn de eerste grote uitzondering, elk personage heeft namelijk een eigen sociaal leven. Ze doen dus meer dan simpelweg op jou wachten. Een andere grote uitzondering is Vandal Hearts waar Ash, Grog en Sara afgescheiden raken van de andere personages. Die personages hebben zeker niet stilgezeten in de tussentijd. Wanneer je terugkeert, blijkt dat ze een gewelddadig verzet georganiseerd hebben tegen het kwaadaardige keizerrijk dat ontstaan is terwijl jij weg was. Je bent namelijk nogal lang weg. Er zijn maar drie dagen gepasseerd voor de speler omdat deze opgesloten was in een andere dimensie, maar in het echte leven ging de tijd enkele jaren verder.


11:36  Game-toernooi Game On aangekondigd
09:38  Plaatjes Project X Zone 2: Brave New World
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden