Ontwikkelaar Tequila Works bracht in 2012 de Xbox Live Arcadetitel Daylight uit, waarna het plan was om ook hun nieuwste titel op dit platform uit te brengen. Het liep echter anders.
Inmiddels weten we dat Rime een exclusieve PlayStation 4 en PlayStation Vita game is, uit gelekte documenten blijkt echter dat het zomaar anders had kunnen lopen. De website VG Leaks heeft papieren in handen waaruit blijkt dat de game oorspronkelijk bekend stond als Echoes of Siren en gepland stond voor Xbox Live Arcade en de PC. Om dit mogelijk te maken vroeg de ontwikkelaar een gedeeltelijke financiering van drie miljoen dollar voor de Xbox Live versie en nog eens 40.000 dollar om de Windows 8 versie mogelijk te maken.
In de stukken lezen we dat het spel exclusief zou blijven en op dat moment nog 24 maanden ontwikkeltijd nodig had. In deze pitch beschreven ze de titel als een third-person, isometrische RPG met een grote nadruk op exploratie, crafting, overleving en het verdedigen van je held. De studio vergeleek hun project met een andere titel, Orcs Must Die!
quote:“Gauntlet meets Minecraft meets Jason and the Argonauts. As the darkest legends go, there is a far-off island where evil spirits inhabit and they are able to terrify the most determined and brave heart. It is now as Ecos; the damned island.
Not always it was this. At another time a great civilization was developed in it. Their inhabitants bloomed until becoming a lighthouse in the dark. History became legend. Legend became myth. Many looked for the island and its secrets. Now, their bones and empty fortresses remain as a reminder of their imprudence.”
Als laatste leren we nog dat het craften en vergaren van hulpmiddelen de belangrijkste bezigheid gedurende de dag was, terwijl we ons in de nachtelijke uren moesten verdedigen.
Hoewel er geen bevestiging van is lijkt het bovenstaande veel raakvlakken te hebben met de titel die we inmiddels kennen als Rime. Tegelijkertijd betekent dit dat Microsoft het project afwees en Sony er duidelijk meer heil in zag. Hieronder nogmaals de trailer, zoals getoond gedurende de Gamescom van 2013.
denk dat als het een succes wordt op de ps4 het ook naar andere platformen komt.
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 20-02-2014 om 15:02
[Niv: 751 / Exp: 37556]
Ligt er natuurlijk aan of de studio een exclusiviteitsdeal gesloten heeft. Wellicht heeft Sony de studio wel de financiering gegeven waar ze bij Microsoft om vroegen.