Ontwikkelaar Irrational Games is bekend van grote projecten als het originele BioShock en BioShock Infinite, binnenkort zal de studio echter een verandering ondergaan.
In een open brief op de Irrational Games website geeft mede-oprichter Ken Levine aan dat de studio flink in zal gaan krimpen. Het heeft niets te maken met tegenvallende resultaten, in plaats daarvan wil hij de focus verschuiven naar een kleiner ontwikkelteam dat een meer directe relatie tot de gamer heeft.
In een verdere verklaring geeft Ken Levine aan dat het zijn doel was om met mede-oprichters Jon Chey en Rob Fermier zeventien jaar geleden een studio op te zetten die unieke visuele werelden creëerde. Nu ze echter de laatste downloadable content voor BioShock Infinite uit zullen brengen komt de vraag naar voren: Wat nu? Het is de passie van Levine om een andere titel te ontwikkelen dan ze hiervoor gedaan hebben. Hierover vertelt hij:
quote: "To meet the challenge ahead, I need to refocus my energy on a smaller team with a flatter structure and a more direct relationship with gamers. In many ways, it will be a return to how we started: a small team making games for the core gaming audience. I am winding down Irrational Games as you know it. I’ll be starting a smaller, more entrepreneurial endeavour at Take-Two. That is going to mean parting ways with all but about fifteen members of the Irrational team. There’s no great way to lay people off, and our first concern is to make sure that the people who are leaving have as much support as we can give them during this transition."
Voor zijn nieuwe project tracht het team een verhaalgedreven game voor de hardcore gamer te maken die een hoge replaywaarde kent. Om de lijnen met de fans zo kort mogelijk te houden zal deze content digitaal worden uitgegeven.
Het nieuwe project zal nog altijd onder de vlag van Take-Two worden uitgegeven, terwijl ze de BioShock franchise tegelijkertijd over dragen aan 2K. Hij sluit af met de volgende woorden:
quote: "Thanks to Irrational and 2K’s passion in developing the games, and the fans who believe in it, BioShock has generated retail revenues of over a half billion dollars and secured an iconic place in gaming. I’m handing the reins of our creation, the BioShock universe, to 2K so our new venture can focus entirely on replayable narrative. If we’re lucky, we’ll build something half as memorable as BioShock."
De laatste downloadable content van BioShock Infinite, Burial at Sea - Episode Two, is vanaf 25 maart verkrijgbaar.
|