Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
21 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
20 Oktober 2020 
(16) 
(0) 
(5) 
(4) 
(0) 
(2) 
(1) 
19 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(5) 
(4) 
18 Oktober 2020 
(0) 
17 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(2) 
(11) 
(4) 
16 Oktober 2020 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Oktober 2020 
(6) 
(4) 
(5) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(13) 
14 Oktober 2020 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(3) 
(3) 
13 Oktober 2020 
(5) 
(2) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
12 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
11 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Oktober 2020 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
09 Oktober 2020 
(18) 
(8) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
08 Oktober 2020 
(2) 
(1) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
07 Oktober 2020 
(10) 
(6) 
(15) 
(5) 
(2) 
(0) 
06 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
05 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
04 Oktober 2020 
(4) 
(6) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(3) 
02 Oktober 2020 
(0) 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
01 Oktober 2020 
(2) 
(3) 
(3) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(7) 
30 September 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(6) 
(1) 
(3) 
(0) 
(6) 
(2) 
(1) 
29 September 2020 
(13) 
(0) 
(5) 
(3) 
(9) 
Let's Sing Presents Queen
Crash Bandicoot 4: It's About Time
Star Wars: Squadrons
Mafia: Definitive Edition
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 27


Door Joni Philips op 25-07-2015 om 08:26
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 96. I'm the NRA. Billy Lee Black Rule
"Opposition to gun control is probably the only thing you could get all RPG characters to agree upon. Even deep religious faith and heartfelt pacifism can't compete with the allure of guns."

Het enige waar alle Role Playing Game personages het over eens zijn, is een hekel aan een beperking op vuurwapens. De achtergrond van de personages maakt totaal niet uit, de personages kunnen zelfs complete pacifisten zijn, maar ze willen geen van allen een beperking op hun vuurwapens, ondanks het feit dat die vuurwapens eigenlijk niet frequent voor komen. In Final Fantasy VII en Final Fantasy VIII heeft er bijvoorbeeld niemand problemen mee dat een stel tieners rondloopt met gevaarlijke wapens als een Gunblade of het arsenaal wapens van Irvine. Kerkleiders en pacifisten zijn zelfs de grootste tegenstanders van wapenbeperkingen, in tegenstelling tot wat je zou verwachten zijn dit vaak de grootste gebruikers van wapens. Dit vindt zijn basis in de realiteit, waar groeperingen als de Knights Templar grote wapengebruikers waren die gesteund werden door de Katholieke Kerk. De regel werd genoemd naar Billy Lee Black van Xenogears.

Billy Lee Black
Billy Lee Black


Cliché 97. Three Females Rule
"There will always be either one or three female characters in the hero's party, no matter how many male characters there are."

Er zullen altijd ofwel één ofwel drie vrouwelijke personages deel uitmaken van je team ongeacht het aantal mannelijke personages dat deel kan uitmaken van je groepje. Final Fantasy VII brengt Tifa, Aeris en Yuffie; Final Fantasy VIII heeft Rinoa, Quistis en Selphie; Final Fantasy IX heeft Garnet, Freya en Eiko als vaste namen, Final Fantasy X bevat Yuna, Lulu en Rikku; Final Fantasy X-2 heeft Yuna, Rikku en Paine; Final Fantasy XII leert ons spelen met Penelo, Ashelia en Fran; en Final Fantasy XIII brengt Lightning, Vanille en Yun Fang. De regel dat er drie vrouwen aanwezig moeten zijn, is ondertussen zeer typerend voor Final Fantasy games hoewel er uitzonderingen zijn zoals Final Fantasy II, Final Fantasy III en Final Fantasy XIII-2 die elk één vrouwelijk hoofdpersonage hebben.

Het Smurfin principe, het principe dat er exact één vrouwelijk personage is welke dient als liefdesinteresse voor de mannelijke hoofdrolspelers, speelt ook een rol in Dragon Quest VIII waar Jessica het enige vrouwelijke personage is; The World Ends With You; en Mother. De Wild ARMs serie volgt het cliché ook duidelijk. Wild ARMs 1 en 3 hebben elk één vrouwelijk personage, terwijl je in Wild ARMs 2 en 4 start met een groep van drie personages waarvan één vrouw. Dit wordt later wel uitgebreid. Wild ARMs: Alter Code F maakt het cliché zeer duidelijk. De remake van Wild ARMs breidt het aantal speelbare vrouwelijke personages uit naar drie… Dit zegt natuurlijk niets over hun belang voor het plot. Het ene vrouwelijke personage in Wild ARMs 3 is bijvoorbeeld het hoofdpersonage.

Cliché 98. Experience Not Required
"When the main character is forced to do some complex or dangerous task for the first time, even though he has never done it before he will still always be better than the oldest veteran."

Het hoofdpersonage is een expert in alle gevaarlijke of complexe taken, zelfs als hij ze nog nooit heeft gedaan. Hij zal zelfs beter zijn dan de meest ervaren expert. Dit wordt bijvoorbeeld pijnlijk duidelijk gemaakt in Valkyria Chronicles en diens vervolg. Valkyria Chronicles plaatst je in de huid van een groep vers afgestudeerde soldaten die veel beter presteren dan de ervaren rotten in het leger. Dit wordt erger gemaakt in het vervolg waar je aan de slag gaat met de kneusjes die in dezelfde klas zaten als de hoofdrolspelers van de originele Valkyria Chronicles. Ook die kneusjes doen het veel beter dan de vele veteranen. Radiata Stories en Final Fantasy XI zijn de enige grote uitzonderingen. Radiata Stories laat je steeds verslagen worden door oudere vechters, en Final Fantasy XI toont gevechten met generaals die je nooit kunt inhalen.

Het wordt echter ook duidelijk buiten de gevechten, bij taken zoals het besturen van een nieuw ruimteschip of dergelijke. Het komt bijvoorbeeld naar voren binnen Xenogears waar de speler aan de slag gaat met Hero Fei die lijdt aan geheugenverlies. Dat geheugenverlies doet hem vergeten dat hij robots kan besturen, maar dat houdt hem niet tegen wanneer hij in de cockpit van een robot belandt om zijn eigen thuisstadje te beschermen. Hij slaagt er weliswaar per ongeluk in om de volledige stad te vernietigen, maar hey, dat overkomt zelfs Superman wanneer hij Metropolis wil redden. De robot beslist zelfs dat Hero Fei de enige is die hem mag besturen, zodat de krachtige robot zich bindt aan een schijnbaar onervaren piloot ondanks potentieel betere keuzes als piloot.

Zanarkand. Duizend jaar geavanceerder dan de rest van de wereld.
Zanarkand. Duizend jaar geavanceerder dan de rest van de wereld.


Cliché 99. Law of Reverse Evolution. Zeboim Principle
"Any ancient civilizations are inexplicably much more advanced than the current one."

Een oude, uitgeroeide samenleving is steeds technologisch geavanceerder dan de huidige samenleving, zelfs als er geen enkele logische verklaring bestaat waarom alle kennis verloren is gegaan. Een goed voorbeeld is The Legend of Zelda: The Wind Waker waar het oude koninkrijk Hyrule samen met de rest van de wereld weggevaagd is door een grote natuurramp. Alle magie is hierdoor verdwenen uit de wereld waardoor de huidige samenleving minder geavanceerd is. Het verdwijnen van de magie is ook zichtbaar in Golden Sun waar de oude samenlevingen met opzet deze magie uit de wereld hebben laten verdwijnen. Ze waren namelijk bang voor misbruik ervan, en dachten dat het beter was om de samenleving achteruit te laten gaan door de magie te vernietigen. Dit leidt echter ook traag naar de ondergang van de wereld…

Chrono Trigger neemt ons zelfs mee naar het verleden om het geavanceerde koninkrijk, het Kingdom of Zeal, te tonen en tonen hoe alle kennis die er opgeslagen is, definitief verloren gaat. Final Fantasy X heeft ook een goede reden voor het verliezen van de kennis uit Zanarkand, de kerk van Yu Yevon houdt de kennis namelijk met opzet achter onder het voorwendsel dat technologie slecht is. Skies of Arcadia heeft zelfs zes oude samenlevingen, deze werden allemaal op hetzelfde moment vernietigd door een grote meteorenstorm. De eindbaas wil de technologie van deze oude samenlevingen opnieuw oprakelen om zo de wereld te veroveren. De Suikoden serie heeft ook een opvallende samenleving in de vorm van de Sinar, die ruïnes hebben achtergelaten over de hele wereld, maar waarvan nooit onthuld is wat ermee gebeurd is.


14:29  Hulk Hogan na controverse uit WWE 2K16
08:26  Uitgebreide blik op Mega Man Legacy Collection
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden