Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 21


Door Joni Philips op 06-06-2015 om 10:33
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 69. Fifth Law of Travel
"All vehicles can be driven or piloted by anyone. The main character just needs to find out where the bridge or steering wheel is, as he already knows all of the controls."

Jouw held en zijn teamgenoten kunnen alle voertuigen besturen die je tegenkomt. De held moet simpelweg de cockpit, het stuur of dergelijke vinden waarna hij perfect de volledige besturing kent, ongeacht het feit dat het een compleet uniek voertuig betreft dat hij nog nooit heeft bestuurd of zelfs nog nooit heeft gezien. Je kunt dit niet vergelijken met het echte leven waar je aparte rijbewijzen nodig hebt voor trucks, wagens, motors, bromfietsen en vorkliften. Er zijn gewoon te veel unieke opties, maar dat is geen probleem voor onze Role Playing Game karakters. Dit cliché wordt volop gebruikt in Final Fantasy, waar nooit iemand problemen heeft om aan de slag te gaan met het unieke luchtschip dat hij vindt. Final Fantasy VIIIs Squall heeft ook geen problemen met Balamb Garden, ondanks het feit dat hij niet eens wist dat het bestuurd kon worden.

Raar, dit rijbewijs geeft me geen recht om te vliegen met zeppelins.
Raar, dit rijbewijs geeft me geen recht om te vliegen met zeppelins.


Cliché 70. Sixth Law of Travel
"Nobody gets to own a cooler ride than you. If you ever do see a cooler vehicle than the one you've got now, at some point before the end of the game you will either take over this vehicle, get something even bigger and better, or else see it destroyed in a glorious blaze."

Niemand krijgt een beter voertuig dan jij. Als je ooit een beter voertuig ziet dan het voertuig dat je gebruikt, dan zul je A. tegen het einde van de game het voertuig zelf gebruiken; B. een groter en beter voertuig krijgen tegen het einde van de game; of C. het voertuig vernietigd zien worden in een prachtige explosie, want alles kan ontploffen, zelfs als het volledig van steen is gemaakt. Dit cliché is eigenlijk eigen aan de natuur van videospellen. Je wilt iets tonen aan de speler dat er ongelofelijk goed uitziet, maar die speler zal dat absoluut niet leuk vinden als hij er nooit mee aan de slag kan. Als je bijvoorbeeld een krachtig wapen toont in een FPS en het daarna nooit aan de speler geeft, zal hij jaloers zijn. Role Playing Games doen hetzelfde met voertuigen.

Cliché 71. Seventh Law of Travel
"When on a voyage to another continent, the journey will last only as long as it takes you to talk to all the other passengers and the captain."

Een reis naar een ander continent kan zeer lang duren, maar in een Role Playing Game duurt de reis exact even lang als de tijd die je nodig hebt om met alle passagiers en de kapitein te praten. Je kunt een uur wachten en nergens komen, maar het moment dat je praat met die laatste overblijvende NPC bereikt je schip meteen je eindbestemming. In Final Fantasy VIII neem je bijvoorbeeld meerdere malen plaats in een trein. Deze reizen in de trein kunnen eindeloos doorgaan tot je met iedereen gepraat hebt. Het idee hierbij is dat de conversaties veel langer duren in de spelwereld dan voor jou, en het zorgt ervoor dat de game je extra informatie kan geven via bepaalde personages waarmee je anders nooit zou praten, bijvoorbeeld omdat het jouw teamgenoten zijn.

Cliché 72. Eighth Law of Travel
"There are no shortcuts, ever -- unless you are forced to take them, in which case they will be much longer and more dangerous than your original route."

Er zijn geen shortcuts, tenzij je gedwongen wordt om de shortcut te nemen in welk geval deze langer en gevaarlijker zal zijn dan je originele route. Sitcoms als The Simpsons gebruiken de lange shortcut als grap; maar in Role Playing Games wordt het vaak serieus genomen. Er is steeds maar één weg door de omgeving die jij kunt volgen. Die weg verloopt door gevaarlijke grotten met vele monsters, waarbij je steeds de langste weg moet volgen om alle nodige voorwerpen te vinden voor het oplossen van puzzels. Je zult geen shortcut kunnen nemen die je toelaat om een deel van de puzzels over te slaan, want dan zouden de ontwikkelaars hun werk deels nutteloos gedaan hebben. Dat houdt eveneens in dat als de game een shortcut aanduidt, de game je in principe langs die puzzels wil leiden waardoor je lang bezig zal zijn.

Hallo Big Joe!
Hallo Big Joe!


Cliché 73. Last Law of Travel. Big Joe Rule
"As has been described, you must endure great trials just to get from town to town: locating different vehicles, operating ancient transport mechanisms, evading military blockades, the list goes on. But that's just you. Every other character in the game seems to have no trouble getting to any place in the world on a moment's notice."

Je reis van stad naar stad wordt onderbroken door vele obstakels waaronder monsters, puzzels, en het opzoeken van bepaalde voorwerpen die je nodig hebt om door de grotten te raken. De resterende personages hebben dat probleem niet. Zij kunnen dan ook het volgende punt bereiken voor jou, zelfs als daar nooit een reden voor wordt gegeven en ze er niet uitzien alsof ze monsters kunnen verslaan. Waarom jij nooit hetzelfde pad kon volgen, wordt echter nooit gezegd. Soms volgen ze zelfs hetzelfde pad als jou, maar doen ze schijnbaar de moeite om alle puzzels en vallen opnieuw te activeren. De regel is genoemd naar Big Joe, een personage uit Xenogears dat opduikt in zwaarbeveiligde gebieden die je met veel moeite hebt bereikt.

Rogue Galaxy gebruikt dit eveneens op een ongelofelijke manier. Jouw groep wordt gevolgd door een zieke vrouw die haar man zoekt. Haar zoektocht brengt haar naar verschillende plaatsen, inclusief plaatsen die compleet ontoegankelijk waren voor jij de toegang opende, maar desondanks raken ze er eerder dan jij. Shadow Hearts Covenant lacht hier dan weer mee. De Magimel broers die je overal volgen, klagen dat het veel moeite kost om alle puzzels op te lossen zodat ze er konden zijn voor jou. Die puzzels moeten zich dan ook automatisch resetten. Paper Mario geeft je dan weer een verklaring. Grodus legt uit dat hij je gevolgd heeft en dat hij je afgeleid heeft met monsters; terwijl Bowser gewoon door het dak binnenvalt zodat hij zijn eigen shortcut aanmaakt.


11:19  Fallout 4 toont screenshots uit trailer
09:40  Nieuwe Plants vs. Zombies: Garden Warfare op komst
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden