Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Nintendo Switch 2 - Welcome Tour
Gamed Gamekalender Juni 2025
The Precinct
Nintendo Switch 2 - De games
Feature:

Top 10 - Beste Game Twists


Door Joni Philips op 15-03-2014 om 10:01
Bron: Gamed

Ooit waren verhalen een bijkomstigheid in videogames, maar tegenwoordig wordt er veel aandacht besteed aan een adembenemend, verslavend verhaal met de nodige verrassingen voor de speler. Die verrassingen zijn niet altijd even goed, maar vandaag kijken wij naar de beste voorbeelden.


De originele Bioshock vertelde het verhaal van Jack, de enige overlevende van een vliegtuigcrash die belandt in Rapture, een stad die onder de zee gebouwd is. De geheime stad was ooit een wonder van techniek, maar hij belandt in een vervallen versie die bevolkt wordt door allerlei monsters, de zogenaamde Splicers. Hij maakt er kennis met Atlas, een man die hem belooft te helpen met ontsnappen als jij hem helpt zijn familie te redden van de slechterik Andrew Ryan. Je zoektocht laat je leren over de strijd tussen Frank Fontaine en Andrew Ryan die ervoor zorgde dat Rapture in zijn huidige staat belandde, maar dat is jouw probleem niet. Alles verandert echter wanneer je oog in oog komt te staan met Andrew Ryan en de waarheid wordt onthuld. Atlas is Frank Fontaine en hij controleert jou volledig via een geavanceerde hypnose. De simpele zin "Would you kindly" dwingt je alles te doen wat hij vraagt, inclusief het vermoorden van je eigen vader. De hele game wordt hierdoor op zijn kop gezet, en het herspelen toont je echt dat Fontaine je vanaf het begin manipuleert. De twist was onverwacht, ondanks eerdere ervaringen met Irrational Games, en gaf een complete draai aan het spel.


De afgelopen generatie is de eerste generatie waarin indie games echt op de voorgrond traden, en één van de games die het meeste profiteerde was de platformgame Braid die debuteerde op Xbox Live Arcade; maar later ook op de PlayStation 3, de PC, Mac en Linux verscheen. De platformgame was hierbij geïnspireerd door Super Mario Bros, wat meteen opviel aan het verhaal. Hoofdrolspeler Tim volgt een prinses die op haar beurt op de vlucht is voor een grote slechterik. Het laatste level toont (terwijl de tijd achteruit beweegt) hoe de prinses vlucht van het kwade monster, waarbij Tim haar helpt om een veilig onderkomen te bereiken. Aan het einde van het level gaat de tijd echter vooruit lopen waardoor duidelijk wordt dat de prinses van jou vluchtte. Zij activeerde de vallen die jou onderweg hinderden, zij is bang van jou want jij bent het monster! Het laatste level is hierbij eigenlijk chronologisch het eerste level, het level waarin de prinses voor het eerst vlucht van Tim. Je brengt haar dus niet terug naar haar veilige kasteel, door jou moet ze het juist ontvluchten. Het was een verrassende twist op het Super Mario Bros concept waarbij heel wat gamers verbaasd toekeken.


De originele System Shock vertelde het verhaal van de waanzinnige AI SHODAN die verantwoordelijk was voor het uitbaten van een ruimtekolonie. Zij draaide echter door en trachtte iedereen op het station uit te moorden, waarbij alleen de speler haar in de weg kon staan. Het vervolg schuift SHODAN echter aan de kant in ruil voor een avontuur met ruimtewezens. De game begint wanneer de speler wakker wordt op de Von Braun, een schip dat is aangevallen door buitenaardse wezens. Deze wezens hebben de meeste mensen veranderd in zombies, maar er zijn nog enkele overlevenden onder wie jou en dokter Janice Polito die zich bevindt op een andere etage. Zij is je enige levenslijn tijdens het avontuur en ze zorgt ervoor dat je die eerste uren overleeft, en de eerste stappen richting je redding zet. Alles valt echter uit elkaar wanneer je het lichaam van dokter Polito ontdekt. Je enige levenslijn onthult al snel de waarheid: ze is SHODAN, de buitenaardse wezens zijn haar creatie en zij is jouw enige kans om System Shock 2 effectief te overleven. Het rechttoe, rechtaan verhaaltje evolueert zo al snel in een epische strijd waarin SHODAN je ergste vijand en je enige vriend is.


De Monkey Island saga vertelt de epische strijd tussen de sukkelende Guybrush Treepwood en de piraat LeChuck die ondanks vele tegenslagen blijft doorgaan. De saga leek origineel redelijk traditioneel te worden, ondanks al het gekke wat er gebeurt, tot de speler aan het einde van Monkey Island 2 belandt. Een gevecht tussen LeChuck en Guybrush eindigt in een overwinning voor Guybrush, waarna Guybrush het masker van LeChuck verwijdert. Die LeChuck blijkt plots Chucky, het broertje van Guybrush. De twee jongetjes zitten in een piratenpark waar beide jongetjes deden alsof ze piraten waren. De avonturen van de eerste Monkey Island games waren maar een droom… Of toch niet? De game eindigt namelijk met een mysterieuze blik van Chucky en Elaine die wanhopig toekijkt hoe haar Guybrush verdwijnt. Is LeChuck echt de broer van Guybrush of was alles een plot van LeChuck? We zullen het nooit weten. Monkey Island bedenker Ron Gilbert verliet LucasArts na Monkey Island 2 waardoor hij nooit de kans kreeg om zelf het verhaal te beëindigen. Monkey Island 3 ging een compleet andere kant uit en het originele plot werd vergeten. Het blijft echter één van de beste twists ooit.


De RPG Nier – een vervolg op één van de eindes van Drakengard – is een RPG die draait rond de relatie van hoofdrolspeler Nier en zijn zieke dochter Yonah in een postapocalyptische toekomst. Hij gaat op zoek naar een geneesmiddel voor zijn dochter, waarbij hij het magische boek Grimoire Weiss ontdekt. Met behulp van de Grimoire begint hij aan zijn lange reis waarbij bij wordt bestreden door gevaarlijke monsters, de Shades. Door de game heen doodt Nier vele Shades – zelfs enkele vriendelijke Shades die hem niet aanvallen – waarbij zijn strijd culmineert in een gevecht met de Shadowlord, een gigantische Shade met zijn eigen Grimoire, de Grimoire Noir. Alvorens die strijd kan beginnen, wordt de twist echter onthuld. Meer dan duizend jaar geleden stierf de mensheid aan een vreselijke ziekte. Er was maar één oplossing: de zielen en de lichamen van de mensen van elkaar scheiden. De menselijke lichamen werden gevuld met kunstmatige zielen 'Replicants' terwijl de menselijke zielen een nieuwe tijdelijke vorm kregen: Shades. Een technisch probleem zorgde ervoor dat ze nooit meer samenkwamen, en de kunstmatige zielen vergaten hun oorsprong terwijl de Shades gevangen zaten in hun nieuwe vorm.

De 'kwaadaardige' monsters die je doodde door de hele game heen zijn dan ook eigenlijk mensen onder wie vele kinderen, iets wat de game pijnlijk duidelijk maakt in een tweede playthrough waarbij verschillende gevechten aangevuld worden met filmpjes die duidelijk maken wat de Shades dachten. De Shade die vecht met een robot, blijkt bijvoorbeeld een jongetje die agressief werd omdat zijn moeder gedood werd door Replicants. De robot was het eerste vriendelijke wezen dat hij tegen is gekomen sinds zijn moeder dood is, en op het moment dat de twee vrienden worden, worden ze gedood door Nier. Op een ander moment proberen de Shades vrede te sluiten met Nier, maar hij begrijpt dit niet en doodt hen alsnog. De vele monsters die je aanvallen, doen dit omdat ze jouw reputatie kennen. Jij bent een kindermoordenaar die hele dorpen uitroeit, en ze willen zich beschermen tegen jou. De twist dat jij de slechterik bent, is niet zo zeldzaam zoals blijkt uit bovenstaande lijst; maar geen enkele game heeft het ooit zo goed en zo pijnlijk uitgewerkt. De game verdient dan ook zonder twijfel de eerste plek binnen onze Top 10.
Pagina: 1 | 2


10:40  Charts Amerika: The LEGO Movie debuteert
08:28  Akira
 Reacties (7)
 Pagina: 1
Gast (82.168.247.xxx) op 15-03-2014 om 12:54
Ik moet nier nog spelen. Maar heb de artikel niet gelezen vanwege de spoilers. Heb de meeste games uit deze lijst niet gespeeld.

Gast (195.241.203.xxx) op 15-03-2014 om 14:28
Voor mij persoonlijk zo even uit mijn hoofd: starcraft broodwar, mgs1 en ff7.

Gast (62.238.138.xxx) op 15-03-2014 om 15:55
Ik heb er 6 van gespeeld

dantekloon op 15-03-2014 om 16:52 [Niv: 189 / Exp: 9458]
Silent Hill 2 vond ik wel erg goed. maar aangezien mijn engels erg zuigt die tijd kende ik het verhaal niet erg goed helaas.

Gast (86.87.211.xxx) op 15-03-2014 om 19:34
Metal Gear Solid 3 en Deadly Premonition zijn mijn favorieten. Wel tof dat jullie Nier noemen. Legendarische game :)

Snakesonic op 15-03-2014 om 21:14 [Niv: 57 / Exp: 2832]
Nier en Silent hill 2 inderdaad
Braid heb ik nooit zover gespeeld, maar ik weet dat het over een relatie ging tussen die twee.

Gast (82.168.247.xxx) op 16-03-2014 om 01:12
Die twist van mgs 3 stelde niks voor. Peace walker was pas een mindfuck. Snake werd in een instant depressief.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Top 10
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:








Meer media