Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Feature:

Zijn Erfenis: John Smedley


Door Joni Philips op 27-05-2014 om 09:27
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie. Vandaag bekijken we John Smedley, grote baas van Sony Online Entertainment.

Het levensverhaal van verschillende iconen binnen de game-industrie begint op opvallende wijze, maar het leven van John Smedley echter was zeer normaal. Smedley werd geboren op 27 augustus 1968 waarna hij in zijn jeugd onder andere gitaar leerde spelen en in aanraking kwam met tabletop RPGs. Hij was onder andere een fervente speler van Dungeons & Dragons, een RPG waarin je een eigen personage aanmaakt en samen met enkele vrienden op een groots avontuur vertrekt dat door een verteller wordt bedacht. Die vertelt dan over de gevaarlijke monsters die verschijnen, en de spelers dienen manieren te bedenken om deze monsters samen te verslaan. De vele tijd die hij doorbracht met Dungeons & Dragons, inspireerde hem om een eigen RPG te bedenken waarin spelers moeten samenwerken: de MMORPG EverQuest.

John Smedley
John Smedley

Hij begon de ontwikkeling van EverQuest echter niet meteen. Na zijn studies aan de San Diego State University opende hij Knight Technologies waar hij onder andere de Atari Lynx port van Qix en The Keys to Maramon ontwikkelde in opdracht van verschillende uitgevers. In 1995 maakte Smedley de overstap naar Sony Interactive Studios America, een interne studio van Sony die datzelfde jaar werd opgericht. Daar deelde hij zijn plannen voor EverQuest en die werden enthousiast ontvangen. De ontwikkeling van EverQuest startte in 1996 waarbij Smedley teamleider was. In deze positie huurde hij onder andere Warwizard programmeurs Brad McQuaid en Steve Clover in om hem te helpen. In 1998 onderging Sony Interactive Studios America enkele wijzigingen. De studio werd hernoemd naar 989 Studios en zou vanaf dan exclusief PlayStation games maken. Ondertussen is 989 nog steeds actief als Sony Computer Entertainment San Diego Studio.

EverQuest werd echter niet vergeten, de game was bijna afgewerkt en het schrappen zou onzin geweest zijn. Sony had geen hoge verwachtingen voor het spel, maar ze besloten het toch een kans te geven. Het team van Smedley werd verplaatst naar een nieuwe studio, Verant Interactive. Onder deze naam lanceerden ze begin 1999 hun MMO EverQuest die al snel een succes werd. Zo was EverQuest tegen eind 1999 de grootste MMO waarbij zelfs Ultima Online werd verslagen. Ondertussen zijn we vijftien jaar later en EverQuest is nog steeds open. Het spel kreeg zelfs meer dan twintig uitbreidingen en is nog steeds een succesvolle speler in de MMO-wereld. In 2000 werd Verant Interactive onderdeel van filmstudio Sony Pictures Interactive dat de naam veranderde naar Sony Online Entertainment.

Familie Smedley
Familie Smedley

Smedley werd hierbij gepromoveerd tot baas van Sony Online Entertainment waarna hij startte met de ontwikkeling van verschillende nieuwe projecten. Sony Online Entertainment ontwikkelde onder andere EverQuest II en Star Wars Galaxies, waarbij die eerste nog steeds actief is. Smedley verbreedde ook de basis van Sony Online Entertainment met de launch van de MMOFPS PlanetSide en de PlayStation 2 game EverQuest Online Adventures. Die laatste werd geen gigantische hit, maar bleef desondanks negen jaar open. Sindsdien breidt hij Sony Online Entertainment stelselmatig uit, waarbij het bedrijf zich ook waagde aan originele consolegames als Field Commander, Untold Legends en Gripshift. In 2008 werd Sony Online Entertainment overgenomen door Sony Computer Entertainment, maar Sony Online Entertainment mocht onafhankelijk blijven werken met Smedley als baas, een positie die hij niet snel lijkt op te geven.


15:27  LEGO Batman 3 aangekondigd
09:27  First Kiss Story
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden