Even zoals beloofd wat opheldering over mijn tekst.
Kan zijn dat ik het te vlug heb geschreven en zo dus fouten heb gemaakt. Zal dus nu even verduidelijken/verbeteren wat ik bedoel.
@MaartenL
1. Hier heb ik een grove fout gemaakt inderdaad en snap ook niet hoe ik hier bij kom. Speel ook vaak op de pc en heb V-Sync aan omdat de refresh rate van mijn monitor afwijkt bij 60 fps. Screen tearing komt pas voor als de fps hoger is dan de refresh rate van het beeldscherm/monitor (voor degene die het niet wist)
2. Hier ben ik het totaal mee oneens. Speel maar eens Far Cry 3 of een andere game op 30 en daarna op 60 fps. De wereld is natuurlijker en de bewegingen vloeiender. Tevens ziet alles er niet even wat scherper uit. Zeker bij snellere handelingen in het spel is het goed merkbaar, het speelt ook anders (sneller voor je gevoel) wat ook klopt aangezien het beeld 60 keer wordt ververst i.p.v. 30 keer.
Hier 2 leuke voorbeelden
http://frames-per-second.appspot.com/
http://boallen.com/fps-compare.html
Waarom denk je dat developers graag met termen gooien als "our game runs on 60 fps!." Het is een mooie prestatie als dat lukt. En boven de 60 fps (richting de 80 en meer wordt) het inderdaad minder en zien vaak alleen echte die-hard gamers nog het verschil/gevoel.
http://amo.net/nt/05-24-01FPS.html (ook nog wel leuk)
3. Dit had ik verkeerd verwoord. Je hebt meer controle als een spel meer fps heeft. Je kan nauwkeuriger werken met meer fps. Het gaat vloeiender omdat het beeld (beetje krom uitgelegd) meer kan verwerken.
4.Er zijn software programma's die fps kunnen opkrikken en/of verbeten o.a. Mantle etc. Dit kan een developer weer toepassen in zijn eigen software. En mijn reactie waar je op doelde stond
"Of ze moeten dit via de software zo goed hebben opgelost dat de spelers er niks van merken"
Hiermee bedoelde ik dat ze het zo goed onder controle hebben weten te brengen dat men niks van die fluctuaties merkt of dat dit zo onopgemerkt mogelijk gaat door de software te optimaliseren of iets dergelijks.
5.Heb ook niet gezegd dat het een garantie is...
Locked fps bied wel meer garantie dan een open fps. Als een fps locked is is het meestal om dat dit de meest stabiele fps is om het spel op te draaien zodat men geen drops krijgt of andere narigheden. Bij een open fps is een drop van 60 naar 30 of van 45 naar 30 fps zeer goed merkbaar. Dit is beter merkbaar dan van 30 naar 26 (wat bij locked fps soms het geval kan zijn)
Maar dit gebeurt zelden tot nooit met de laatste games (afgelopen jaren).Ben het Youtube kanaal even kwijt... Maar deze meten zeer professioneel de fps van console games gedurende een lange periode. Vaak als er al een drop is is het zo groot als bovengenoemd (van 30 naar 27/28/29 fps).
Hopelijk heb ik mijzelf een beetje verduidelijkt en excuus voor de foutieve info (was toen even vlug vlug gedaan)
Afgezien van één fout van mijn kant, en een kleine onduidleijkheid van het controller gedoe (wat begrijpelijk was toen ik het zelf terug las) vind ik dat jij ook nog wel eens wat feiten mag bekijken en/of evalueren

. Mijn woorden kan je anders opvatten maar het is gewoon zo dat tussen 30 en 60 fps wel een wezelijk verschil is. En hoe jij erbij komt dat ik gezegt heb dat lcoked 30 fps nooit drops kan ik met mijn hoofd niet bij want dit is nooit uit mijn mond gekomen.
Gewijzigd door Disker op 28-10-2013 om 21:51