Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
03 Mei 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
Days Gone Remastered
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Feature:

Zijn Erfenis: Shigeru Miyamoto


Door Joni Philips op 22-04-2014 om 07:57
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie. Vandaag bekijken we de grootste icoon van Nintendo.

In zijn jeugd werd Shigeru Miyamoto sterk begeleid door Gunpei Yokoi die een grote invloed had op Miyamoto en zijn designfilosofie. Desondanks heeft Miyamoto zeker eigen accenten toegevoegd aan die designfilosofie waarbij er voor hem drie belangrijke elementen zijn. In de eerste plaats moet hij het leuk vinden om een game te spelen. Als hij de game leuk vindt om te spelen, is hij overtuigd dat anderen het ook leuk zullen vinden. Hij zal hierbij ook vaak hulp vragen aan vrienden en familie die zijn games mogen testen. Hij vindt het ook belangrijk om rekening te houden met onervaren spelers voor de plaatsing van save punten en besturing. Zo raadt hij developers aan om eens met hun niet-dominante hand te spelen om te kijken hoe beginnende gamers zich voelen. Zijn derde accent ligt hem in de timing, hij wil zijn games namelijk tot het laatste moment kunnen veranderen. Hij is er namelijk van overtuigd dat de kleinste dingen een gigantische verbetering kunnen betekenen in het eindproduct. Als we kijken naar de vele toppers die hij gemaakt heeft, kunnen we niet anders dan hem gelijk geven.


Miyamoto besteedt ook veel aandacht aan het doorgeven van zijn kennis aan de jongere generatie, iets wat hij al jaren doet. Hij bereidt namelijk rustig zijn pensioen voor en hij wil dat Nintendo ook zonder hem vlot blijft draaien. Miyamoto was onder andere de mentor van Pokémon-bedenker Satoshi Tajiri. In het Japans is Gary Oak zelfs vernoemd naar Miyamoto. Het doorgeven van die kennis is ook uitermate belangrijk voor de toekomst van de game-industrie want Miyamoto is de bedenker van enkele van de succesvolste games ooit. Zijn Mario, Zelda en Wii Sports games zijn enkele van de beste verkochte games waarbij al zijn games samen meer dan 500 miljoen keer verkocht zijn. Dit leverde Nintendo alvast enkele miljarden op. De meeste van die games kregen ook historisch hoge review-scores met als hoogtepunten A Link to the Past, Ocarina of Time, Super Mario Galaxy, Super Mario 64, Super Mario Bros 3 en Super Mario World die steevast voorkomen in lijstjes met de beste games ooit. Veel ontwikkelaars zouden dan ook maar graag even succesvol worden als Miyamoto en zijn games dienen vaak als inspiratie voor anderen.

Miyamoto wordt ook als persoon erkend voor zijn prestaties. In een enquête onder ontwikkelaars duidde maar liefst 30% van de stemmers Miyamoto aan als hun ultieme held. Ook grote organisaties hebben Miyamoto erkend. In 1998 werd hij de eerste persoon in de Academy of Interactive Arts and Sciences’ Hall of Fame, terwijl hij in 2007 een Lifetime Achievement Award ontving op de Game Developers Choice Awards. De BAFTA Awards maakten hem dan een BAFTA Fellow in 2012. In 2006 eerde TIME hem in hun ‘60 Years of Asian Heroes’ uitgave terwijl hij in 2007 en 2008 terechtkwam in hun lijst met de 100 belangrijkste mensen van het jaar. In 2008 behaalde hij zelfs 1,7 miljoen stemmen waarmee hij de populairste persoon in de lijst was. Dat was meer dan Barack Obama. Wij weten dus wie de Republikeinen moeten vragen als toekomstig presidentieel kandidaat. Ook de Franse en de Spaanse overheid hebben Miyamoto al geëerd. In 2006 werd hij ridder in de Franse Orde des Arts et des Lettres terwijl Spanje hem in 2012 de Prince of Asturias Award gaf in de categorie Communications and Humanities.


Ondanks die grote belangstelling in het Westen is Miyamoto geen bekendheid in Japan. Hij vermijdt bijvoorbeeld televisieoptredens om anoniem te blijven. Hierdoor wordt hij vaker herkend door toeristen dan door zijn landgenoten. Miyamoto is natuurlijk een groot voorstander van videogames, maar tegelijkertijd weet hij dat een gemengde opvoeding het beste is voor kinderen. Zijn eigen kinderen – een zoon geboren in 1985 en een dochter geboren in 1987 – mochten dan ook videogames spelen, maar hij wilde ook dat ze vaak buiten speelden. Zelf speelt hij ook zeer weinig videogames buiten het werk, zijn andere hobby’s nemen meer tijd in beslag. Zo is hij een benadigde muzikant die onder andere gitaar, mandoline en banjo speelt. Ook zijn hond Pikku neemt veel tijd in beslag want hij kweekt ook honden. Zijn gekste hobby is echter gokken hoe groot een voorwerp is om het dan te meten om te kijken of hij correct zat. Dat is vooral handig voor een andere hobby van hem: het verplaatsen van de meubels in zijn huis, iets wat hij het liefst ’s nachts doet. Hij heeft dus zijn excentriek kantje zoals elk genie.
Pagina: 1 | 2


14:53  UK Charts: EA doet goede zaken
07:55  BioHunter
 Reacties (2)
 Pagina: 1
AwesomeDanny op 22-04-2014 om 10:08 [Niv: 1 / Exp: 44]
Mooi verhaal ook hoop dat we nog jaren mooie games zullen gaan zien van hem

Kutabare!!!!! op 23-04-2014 om 00:59 [Niv: 166 / Exp: 8292]
Geniale man. De enige Nintendo game van hem die ik echt zwaar scrotum vond, was Ice Climber op de NES. Dat spel speelde echt als een beroerte. Geen wonder dat het maar bij één game is gebleven.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden