Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Feature:

Gamecharacter: Dogmeat


Door Joni Philips op 25-12-2013 om 09:33
Bron: Gamed

Jaarlijks produceert de game-industrie duizenden games, maar zelden vinden we interessante personages. In onze Gamecharacter-feature blikken we regelmatig terug op een personage dat ons jarenlang is bijgebleven.

In de Gamecharacter-features bekijken we typisch de hoofdpersonages van een game, maar soms zijn het niet de hoofdpersonages die ons het langst bijblijven. Soms zijn het de Non Player Characters (kortweg NPC's) die het populairst worden, iets wat soms ook de originele makers van de game verbaast. Dat geldt in ieder geval voor Dogmeat, de hond die de speler kan vergezellen in Fallout 1, 2 en 3. Het idee achter Dogmeat ontstond dankzij de film Mad Max 2. Hierin wordt Max ‘Mad Max’ Rockatansky namelijk vergezeld door een hond die hem helpt. In de originele Fallout wordt zelfs gehint dat Dogmeat letterlijk de hond is van Mad Max. De speler – The Vault Dweller – ontdekt hem namelijk bij een lijk dat sterk lijkt op dat van Mad Max. Als de speler hem op dat moment een stukje vlees geeft of als hij simpelweg een leren jasje draagt; sluit de hond zich aan bij de speler.


De naam voor Dogmeat komt dan weer uit een andere film, namelijk uit de postapocalyptische film A Boy and His Dog uit 1975. Hierin reist hoofdpersonage Vic samen met zijn hond Blood door een vernietigde wereld op zoek naar eten en vrouwen. Op een gegeven moment noemt Vic Blood hierbij “dog meat”. Het is een klein moment in de film, maar volgens Fallout designer Tim Cain had artiest Leonaord Boyarsky de film heel de tijd aanstaan in zijn kantoor. De film was samen met Mad Max 2 dan ook één van de redenen dat ze een hond wilden voor de game. Hij zorgde ook voor inspiratie voor de naam waarbij – volgens Cain – designer Scott Bennie op de naam “Dogmeat” kwam dankzij de film. Hij gebruikte die naam echter eerst voor Jake’s hond, maar later besloot Tim Cain dat de naam beter paste bij de hond voor het hoofdpersonage.

In de originele Fallout-game is Dogmeat één van de vele mogelijke metgezellen voor je hoofdpersonage waarbij die metgezellen vaak geen lang leven gegund is. Designer Chris Taylor wilde namelijk elke metgezel van je hoofdpersonage, de Vault Dweller, laten sterven. Ook Dogmeat is geen lang leven beschoren, volgens de canon verhaallijn van de originele Fallout zou deze hond de speler amper vier maanden vergezellen alvorens hij zou sterven. Door de open natuur van Fallout is het echter perfect mogelijk dat Dogmeat de game overleeft, je moet er gewoon veel moeite voor doen. En dat deden de spelers ook. Chris Taylor is na meer dan een decennium nog altijd verbaasd hoeveel moeite de spelers deden om ervoor te zorgen dat Dogmeat levend het einde van de game bereikte. Hij was vooral gechoqueerd door de moeite die de spelers moesten doen in de militaire basis waar Dogmeat bijna gegarandeerd moest sterven.


Chris Avellone, die meewerkte aan Fallout 2 en Fallout: New Vegas is echter niet verbaasd. Volgens hem is Dogmeat één van de succesvolste NPC's ooit en daarvoor zijn drie simpele redenen. Ten eerste praat hij niet waardoor de speler zelf een persoonlijkheid meegeeft aan de hond. Over het algemeen zullen NPC's je vaak gaan irriteren door hun gedrag, iets wat moeilijker is als ze niet praten. Ten tweede is hij zeer effectief in gevechten zodat je hem ook het liefste bij je hebt. De derde reden is dan weer de meest sentimentele reden. Dogmeat is een hond die bij jou blijft ongeacht wat er gebeurt. Wat er ook gebeurt, je hebt de steun van een trouwe kompaan die je overal wil volgen. Vooral dat zorgt ervoor dat de spelers de liefde voor hun eigen huisdieren meenemen in het spel en Dogmeat willen beschermen.

Dat beschermen was succesvol want Dogmeat verschijnt later in Fallout 2 waarbij de speler hem kan rekruteren als hij de juiste kledij draagt. Ook hier leeft Dogmeat lang genoeg om zich voor te planten. In Fallout 3 maken we namelijk kennis met een nieuwe Dogmeat die volgens Bethesda Softworks een afstammeling is van de originele Dogmeat. De speler Lone Wanderer komt de hond tegen net nadat diens originele meester is gedood. In Fallout 3 is Dogmeat een belangrijke toevoeging aan je team, zeker als je beschikt over Broken Steel. Hij kan namelijk niet alleen voorraden ophalen en je helpen in gevechten, maar hij is ook zeer sterk. Als je Broken Steel hebt geïnstalleerd, is hij zelfs praktisch onvernietigbaar. Als hij toch sterft, kun je hem dan weer snel vervangen met een nieuwe puppy. Bij Bethesda zijn ze dus iets grotere fans van Dogmeat dan bij Interplay. Hopelijk zien we Dogmeat dan ook terug in Fallout 4.


10:30  Devil Survivor Overclocked
09:31  Achievements Dead Rising 3 DLC
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Ienstien965 op 09-01-2014 om 15:18 [Niv: 13 / Exp: 629]
Nooit gehad die hond op de een of andere manier

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Gamecharacter
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden