Column: Klassiek
Door Sebastiaan van Wijk op 13-11-2005 om 09:44
|
|
Deze column is mijn afscheidscadeautje aan Gamed.nl. Het is tijd om andere dingen in mijn leven de aandacht te geven, tijden veranderen en prioriteiten daarbij. Misschien zie ik jullie nog eens op het forum of lezen jullie wat replies op de nieuwsberichten, maar daarmee houdt het op.
Toevallig had ik afgelopen week een discussie met een goede vriend van me op de fiets, op weg naar judo. Zowaar over games! De beste jongen had namelijk F.E.A.R. gekocht in al zijn grafische pracht, terwijl ik net de allereerste Legend of Zelda weer eens uit de kast had getrokken. Ik heb F.E.A.R. gespeeld, gezien, gehoord, ervaren en toch kan ik over de bliepjes en effecten uit Zelda met minstens zoveel enthousiasme vertellen, als over dat spel. Het onderwerp is al duizenden malen aangesneden en door elke spelontwikkelaar eindeloos overdacht: wat maakt een klassieker tot wat deze is?
Allereerst is het waarschijnlijk verstandig om te definiëren wat een klassieker dan wel niet in mag houden. Het woordenboek zegt bij klassiek onder andere: 'uit vroeger tijden stammend en toch niet verouderd' of 'voorbeeldig in zijn soort'. Welke definitie je wilt toepassen is een kwestie van smaak, waarover niet valt te twisten, dus dat zullen we dan niet doen. Hoewel de definities danig verschillen, zul je merken dat er in de praktijk toch wel degelijk een grote overlap is. Veel werken die als voorbeeld voor, zeg, een genre dienen, hebben de tand des tijds kunnen weerstaan.
Zelda: de naam legende waardig
Toegepast dan, op computerspelletjes wel te verstaan. Op zoek naar wat een spel tot voorbeeld maakt. Ik kies het voorbeeld voor een genre natuurlijk niet voor niets, dit is ook op games het meest van toepassing: een nieuw genre of subgenre, zo je wilt. Een spel definieert een nieuw genre, wanneer het op de eerste plaats origineel is, een overduidelijke vereiste, zou je zeggen. Toch is deze niet erg strikt. Veel spellen die nu als klassiek worden beschouwd, zijn al eerder gedaan. Alleen dan in matige tot ronduit slechte vorm, waardoor de huidige klassieker met de eer is gaan strijken.
Dat brengt ons bij de uitvoering, het lastige punt waarop zoveel verschillende smaken bestaan, dat het haast onmogelijk is die ene te vinden die ieders tong op een goede manier prikkelt. Besturing, uiterlijk, effecten, geluid, leveldesign, levensduur, intensiteit, opbouw, verhaal, presentatie... stuk voor stuk elementair voor een klassieker of gewoon nog een goed spel. Met de definitie van 'voorbeeldig in zijn soort' is het dus lastig om het begrip 'klassiek' te vangen.
Niet verouderend dan, ondanks de jaren die het met zich meedraagt. Dat zeg ik fout, het spel verouderdt wel degelijk, maar niet hinderlijk, niet zodat het afbraak doet aan het spelplezier; een belangrijk verschil. Het spel moet je raken in je hart, al is het maar door op één van de aspecten van uitvoering te excelleren. Ook hier weer dat woord: uitvoering en daarmee kwaliteit ervan, smaak die erbij komt kijken. Ook hier is het dus het begrip waar niet over te twisten valt, dat de dienst uitmaakt.
Een schijnbaar onmogelijke opgave dus voor de mensen die van een bedrijf de opdracht krijgen om een nieuwe klassieker te maken. De definitie is duidelijk, de toepasbaarheid ervan bijna onmogelijk beperkt.
F.E.A.R. de tijd zal het leren
Gelukkig zijn er mensen met een creatiever brein dan het mijne, die wel weten wat te doen. Nog altijd worden spellen gemaakt die ons raken, met hun gebliep en geflits of door een origineel stukje toepassing van de input via gamepad, toetsenbord en/of muis in het spel. Waar het dan in ligt dat die dingen ons toch zo raken, dat ze voor altijd in onze harten gesloten worden, dat moet je misschien bij jezelf eens nagaan. Vraag je gewoon eens af waarom je favoriete spel nu zo anders is dan de rest of beter nog, start het op en voel even precies waarom je hart al opspringt als je het introfilmpje of het eerste menu al ziet.
De mensen die daarbij begrijpen waar ik het over heb, zijn de mensen die ergens wel weten wat een klassieker maakt wat hij is. Hopelijk heeft deze column een beetje geholpen te vinden, wat dat voor jou eigenlijk is. Van diezelfde mensen hoop ik dat ze begrijpen dat dit het einde van de column is, verdere gedachtengangen zullen uitkomen op hetzelfde; vastlopen op hetzelfde punt. De klassieker ligt gedefinieert in het aangrijpen, in het plezier, in de snaar die het spel weet te raken, die de andere spellen niet konden vinden. Dat is ware originaliteit, dat is waarlijk goede uitvoering.
Dag Gamed!
|
|
|
|
10:22 Overvloed scans FFVII: Dirge of the Cerberus
09:27 Nieuwe screenshots Tourist Trophy
|
Reacties (21) |
|
Pagina:
1
|
|
Red_Army
op 13-11-2005 om 10:55
[Niv: 28 / Exp: 1392]
|
|
|
Red_Army
op 13-11-2005 om 11:15
[Niv: 28 / Exp: 1392]
|
hmm idd spelmakers maken keer op keer dezelfde game (fifa anyone?) en de x360 is gewoon de gameplay van huidige genratie plus beeld van next gen dus strx ziet je weer naar die kut game te spelen van EA ( lees batman,catwoman) maar de revolution brengt ons een totaal nieuwe manier van spelen en daar heb ik alle vertouw in !!!
|
|
Wickey de Viking
op 13-11-2005 om 19:08
[Niv: 33 / Exp: 1662]
|
Hier snij je dan ook wel een reeks van games aan die stuk voor stuk top zijn. De Zelda games blijven voor de NES. SNES GB/GBC en GBA gewoon topstukken in het adventure/puzzle genre.
|
|
Tristan
op 14-11-2005 om 09:56
[Niv: 50 / Exp: 2525]
|
Jongens 1 minuut stilte voor Sebatiaan van Wijk voor zijn bewezen diensten voor Gamed......
Ok, Zelda zal altijd een legende blijven dat is gewoon een feit.  Zelda rulez  klaar. Mooi slot hoor.
|
|
SîL
op 14-11-2005 om 10:17
[Niv: 4 / Exp: 190]
|
We zullen je missen.
|
|
Sebastiaan van Wijk
op 14-11-2005 om 11:11
[Niv: 73 / Exp: 3645]
|
Oah! wat een liefde hier weer :p
Bedankt mensen.
|
|
Tristan
op 14-11-2005 om 11:39
[Niv: 50 / Exp: 2525]
|
Graag gedaan hoor  .
|
|
SîL
op 14-11-2005 om 11:40
[Niv: 4 / Exp: 190]
|
Geen probleem.
|
|
Ruben Meintema
op 14-11-2005 om 15:49
[Niv: 16 / Exp: 796]
|
Ja we zullen je heel erg missen en hoe kan Gamed nu verder? Nu ja, we zulllen er maar het beste van maken...
|
|
Tristan
op 14-11-2005 om 18:32
[Niv: 50 / Exp: 2525]
|
slijm slijm slijm...... whahahahahaha.
Gamed gaat verder met jullie Ruben jullie zijn ook goed
|
|
Sebastiaan van Wijk
op 18-11-2005 om 11:53
[Niv: 73 / Exp: 3645]
|
Gamed blijft gewoon top hoor, zeker als alle andere eindredacteurs ook op de 'beter als'- en 'het gebeurd'foutjes letten
Maar zijn er nog mensen het grondig oneens met de column, het blijft een mening natuurlijk.
|
|
N Stone
op 28-11-2005 om 00:05
[Niv: 4 / Exp: 176]
|
wil je je oude pc/msx klassiekers nog eens spellen zie www.the-underdogs.org. kan zel sd snatchers van konami erg aanbevelen.
|
|
Gast (84.117.69.xxx)
op 04-12-2005 om 19:39
|
wat vaak een egte klassieker maakt is het als het meerdere delen krijgt.
spellen zoals mario of zelda hebben veel reeksen en dat zijn 2 hele gouwe ouwe spellu.
of orginalitijd maakt ook klassiek.
bijvooreeld tetris is een basis geworden voor anderu games.
maar het is knap dat ik liever een oud nog niet ver in tegnologie enzo is voor sommige mensu leuker is dan een nieu spel zoals f.e.a.r.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 25-12-2005 om 23:01
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
Eerste is domme redenering want van Army Men zijn er ook meerdere delen.
|
|
Sebastiaan van Wijk
op 27-12-2005 om 23:39
[Niv: 73 / Exp: 3645]
|
Haha, ik denk idd dat het eerder andersom te redeneren valt. Als je een klassieker hebt gemaakt, is het vrij logisch dat je wilt voortborduren op die licentie :p
|
|
tankrage
op 11-01-2006 om 17:19
[Niv: 1 / Exp: 68]
|
sorry jongens maar ik heb fear en ik vind het een zeer goede shoot em up game echt een geweldig verhaal enz ik heb er dus nix op tegen en de legend of zelda dat vind ik op zich ook een verbijsterend spel de online mode van fear vind ik zeer goed alleen jammer dat je kort achter elkaar moet updaten
|
|
Legolasjes
op 13-01-2006 om 22:59
[Niv: 0 / Exp: 13]
|
Groto gelijk dat je weggaat. om jou xp bij elkaar te schrapen heb ik me hele leven nodig,,,,,,,maar ja wel jammer. Veel succes verder !! Snik  Snik
|
|
Gast (24.132.90.xxx)
op 14-01-2006 om 21:24
|
het spel is kicken man 8) _O_ :? :X |( :r :) :D }> :'(
|
|
Gast (24.132.90.xxx)
op 14-01-2006 om 21:25
|
}> :'( ;) *D :(
|
|
Sebastiaan van Wijk
op 16-01-2006 om 21:49
[Niv: 73 / Exp: 3645]
|
Hehe, maar ik zat er dan ook vanaf t begin bij. En ik post nu ook zo af en toe nog commentaar.
Ik zeg overigens niet dat ik FEAR geen goed spel vind he!!!
Ik haal dat spel juist als voorbeeld aan, omdat het OOK zo'n goed spel is, maar (nog) geen classic.
|
|
Gast (84.83.191.xxx)
op 17-02-2006 om 13:23
|
wie weet waar ik het spel Eindeloos en shoplifter van de MSX kan downloaden? :'( pat.eline@12move.nl
|
|
Pagina:
1
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Column |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|