De term 'second screen gaming' is nog niet zo heel oud, maar lijkt de game-industrie nu al overgenomen te hebben. Electronic Arts staat ook achter deze nieuwe manier van gamen en wil het dan ook implementeren in al haar titels.
EA's Patrick Soderlund laat weten dat de consumenten steeds capabeler zijn geworden in het multitasken en het gebruiken van sociale media om beslissingen te maken. We zien dit tevens terug bij gamers, waardoor de studio er hard aan werkt om sociale en second screen opties te integreren binnen al haar games.
Het is overigens niet zo dat EA deze strategie pas sinds kort hanteert, systemen als Autolog voor de Need for Speeds franchise was al een manier om het te integreren. Het komt voort uit een verandering in de media, zo hebben de mobiele telefoons en Facebook ons leven beïnvloed. Er is volgens Soderlund geen televisieprogramma die je minstens vijf keer vraagt om je mobiele toestel tevoorschijn te halen.
quote: “The social revolution we’ve seen because of technology and services, like Facebook and Twitter and those kind of things, has changed how games are played. And will continue to have an impact on how we will design games from the get go."
Eén van de eerste dingen die de designers tegenwoordig dan ook bespreken is hoe ze deze sociale integratie door kunnen voeren in hun games, zeker ook omdat de rol binnen games alleen maar vergroot zal worden. Het is volgens hem tevens een manier om games toegankelijker te maken, in het geval van Battlefield kun je bijvoorbeeld troepen commanderen via een tweede scherm terwijl de game op het hoofdscherm door gaat.
|