Gedurende de Gamescom legde Sony veel nadruk op haar indie titels, zo leerden we dat de Nederlandse ontwikkelaar Vlambeer aan een exclusieve titel werkt onder de naam Wasteland Kings. Naar nu blijkt steunen ze echter niet alleen Sony.
De studio achter Ridiculous Fishing heeft zich ingeschreven vor het ID@Xbox programma, welke erop gericht is om meer onafhankelijke en zelf uitgegeven talenten samen te brengen op de Xbox One. In een blog laat Rami Ismail weten dat Sony fantastisch is geweest voor de studio, maar dat dit niet betekent dat ze niet met andere partijen praten. Om deze reden hebben ze zich ingeschreven voor ID@Xbox en tevens blijven ze praten met Nintendo.
Eerder stak Ismail niet onder stoelen of banken weinig gecharmeerd te zijn van de strategie die Microsoft nastreefde, toch wisten ze met ID&Xbox vele indies te verrassen. Hij voelt het als een grootse sprong in de goede richting, waarover ze ook al hebben gepraat met Microsoft zelf. Toch is hij nog niet honderd procent overtuigd, zo legt hij uit:
quote: “I still have reservations about some details that we hadn’t heard of before: launch parity for being allowed to release a game is still a bit of a strange notion: simply being allowed to launch on a platform does not mean that developers will accept such demands if the competition does not have them. If anything, launch parity excludes developers that are more comfortable with releasing on PlayStation platforms first.”
Ismail beseft zich verder dat Microsoft niet de sterkste partij is in het nakomen van afspraken, het is dan ook te hopen dat de omarming van indie ontwikkelaars er daadwerkelijk voor zal zorgen dat gamers als overwinnaar uit de bus komen.
|