Momenteel ontwikkelt Sony Computer Entertainment meerdere PlayStation 4-games waaronder Killzone Shadow Fall, een launchgame ontwikkeld door het Nederlandse Guerrilla Games die onder andere de grafische kracht van de PlayStation 4 moet demonstreren.
In Killzone Shadow Fall neemt Guerrilla de speler mee naar de planeet Vekta, de planeet die in de originele Killzone werd aangevallen door de Helghast. De Interplanetary Strategic Alliance ISA slaagde erin om de Helghast terug te slaan, en uiteindelijk werd de oorlog verder gezet op Helghan, de thuisplaneet van de Helghast. Daar beleefde de ISA een moeilijke strijd, maar uiteindelijk kwamen ze toch als overwinnaar uit de bus. Aan het einde van Killzone 3 probeert Helghast leider Jordan Stahl om een serie geavanceerde rakketen af te vuren op de Aarde waardoor de planeet volledig onleefbaar zou worden; maar de ISA wist de lancering te verhinderen waardoor de rakketen op Helghan ter ontploffing kwamen. De planeet werd compleet onleefbaar en de Helghast werden bijna compleet uitgeroeid. De ISA besloot de Helghast echter een reddingsboei toe te werpen om hun overleving te garanderen.
Alle overlevenden werden verhuisd naar Vekta, alwaar zij nu ondertussen dertig jaar op onrustige wijze de planeet delen met de lokale inwoners waarbij beide partijen als het ware in een Koude Oorlog samenleven. In de stijl van het voormalige Berlijn worden steden zelfs letterlijk in twee gedeeld via grote muren die moeten verhinderen dat de Vektans en de Helghast elkaar tegen het lijf lopen. De muur is echter een imperfecte oplossing en er is een schaduwoorlog ontstaan tussen beide volkeren. Het Koude Oorlog-thema uit Killzone 3 wordt dus duidelijk verder getrokken in de nieuwste Killzone. De speler kruipt hierbij in de huid van Lucas Kellan, een Shadow Marshall van de ISA die de vrede op de planeet moet bewaren. Hiervoor zal hij aan beide kanten van de grens moeten opereren, wat ons meer inzicht zal geven in het dagelijkse leven van de Helghast.

De nieuwe locatie heeft een effect op de omgevingen die we zullen zien. Zo belooft men onder andere gevechten in levendige steden en indrukwekkende jungles. Ook de gameplay evolueert echter met Killzone Shadow Fall waarbij men duidelijk heeft samengewerkt met Guerrilla Cambridge dat Killzone Mercenary maakt. De omgevingen in Shadow Fall zijn namelijk groter en meer open waardoor de game niet langer een compleet lineaire ervaring is. Zo zullen er nu ook stukken zijn die je met stealth kunt aanpakken, waar je de routes van de wachters zult moeten leren om een optimaal pad te zoeken zonder dat je opgemerkt wordt. Dat laatste wordt vooral belangrijk aan de Helghast-kant van de muur waar ze zeer gemakkelijk versterkingen kunnen oproepen en jij er praktisch alleen voor staat. Als je geen stealth gebruikt en hun communicatiebron niet uitschakelt, zou je wel eens eindeloos Helghast kunnen doden.
Eén van de eerste missies in de game is het beste voorbeeld van de nieuwe, meer open aanpak die Guerrilla Games heeft gekozen. In de meeste missie belandt de speler in een grote jungle aan de Helghast-kant van de muur na een crash met zijn schip. Deze omgeving brengt een drietal opdrachten met zich mee die je in willekeurige volgorde kunt afwerken. Om ervoor te zorgen dat je vlot kunt reizen in deze omgeving beschik je over een zipline die je toelaat naar elke locatie te springen die lager gelegen is dan je huidige locatie en binnen bereik is. Door middel van de touchpad kun je steeds een marker oproepen die je in de juiste richting wijst als je verloren dreigt te lopen. Samen met die zipline moet het ervoor zorgen dat je steeds snel op locatie kunt zijn, zelfs als je verloren loopt.

Die zipline is echter niet de enige nieuwe functie die je hebt, Guerrilla Games heeft verschillende nieuwe zaken toegevoegd zoals een OWL; een drone die je kan helpen met het verkennen van de omgeving, computers kan hacken en die je covervuur kan bieden. De OWL kan zelfs tijdelijk zelf als cover gebruikt worden. Je moet de omgeving echter niet verkennen met de OWL, je hebt zelf ook een radarfunctie die je kort kunt activeren om alle vijanden in de buurt te vinden. Als je hem echter te lang gebruikt, dan zullen vijanden jou vinden. Ook je wapens en mêlee hebben een upgrade gekregen. Wapens hebben nu twee functies en ‘zelf’ ben je verbeterd met de toevoeging van een soort bullet-time. Deze mode geneest je lichtjes en doet de tijd vertragen zodat je de kans krijgt meerdere vijanden aan te pakken.
Killzone Shadow Fall wordt waarschijnlijk niet de meest diepgaande PlayStation 4-launchgame, maar het lijkt wel de knapste te worden. Op de PlayStation 3 heeft Guerrilla Games al uitgebreid bewezen grafisch hoogstaande games te kunnen ontwikkelen en nu mogen ze dat ook bewijzen op de PlayStation 4. De game brengt alvast meer gevarieerde, meer levendige omgevingen in plaats van de grauwe omgevingen die Killzone 2 en Killzone 3 brachten. Dit wordt gecombineerd met meer geavanceerde grafische effecten wat onder andere opvalt bij de licht- en rookeffecten. Dit moet zorgen voor een spectaculair geheel dat perfect toont wat de PlayStation 4 moet kunnen. Samen met de verbeteringen aan de gameplay – zoals een nieuwe boost voor de goede Killzone AI – moet dit Killzone Shadow Fall omvormen tot één van de must-haves van de PlayStation 4, en bijgevolg één van de systeemverkopers voor de console.
|