Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Gamed Gamekalender Februari 2019
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Gamekalender Januari 2019
Preview:

Killzone: Mercenary


Door Joni Philips op 04-08-2013 om 09:43
Bron: Gamed

Eind 2013 lanceert Guerrilla Games hun PlayStation 4-launchgame Killzone: Shadow Fall, maar Killzone: Shadow Fall wordt niet hun enige 2013-game. Bij Guerrilla Cambridge wordt namelijk hard gewerkt aan de PlayStation Vita-titel Killzone Mercenary die op 4 september moet debuteren.

In Killzone Mercenary welke begint na het einde van de originele Killzone, kruipt de speler in de huid van Arran Danner, een voormalige soldaat van het United Colonial Army UCN die nu door het leven gaat als huurling. Door de oorlog tussen de Interplanetary Strategic Alliance ISA en het Helghan Empire welke het centrale thema van de Killzone-saga vormt, is dat een uitermate lucratieve job, zeker voor Danner die geen onderscheid maakt tussen de ISA en de Helghan indien het aankomt op missies. Een missie waarin hij simpelweg de Vektan ambassadeur en zijn familie moet begeleiden, dreigt zijn leven echter grondig door elkaar te schudden. Wanneer blijkt dat zowel de ISA als de Helghan de zoon van de ambassadeur willen ontvoeren, moeten Danner en zijn team tot het uiterste gaan om de jongen in leven te houden.

Hoewel die ene missie de belangrijkste wordt voor het opzet van het verhaal, is het zeker niet de enige. De speler zal meerdere missies beleven waarbij deze qua timing parallel lopen aan evenementen uit Killzone 2 en Killzone 3. Dit zal ons hopelijk wat meer inzicht geven in de gebeurtenissen uit dit tweetal PlayStation 3 games. De missies komen hierbij zowel uit het ISA als uit het Helghast-kamp wat zal opvallen aan je kompanen. Tijdens de missies krijg je namelijk vaak het gezelschap van soldaten van het kamp waarvoor je werkt. Zo is het mogelijk dat je samen met enkele Helghast-soldaten de strijd aangaat met de ISA. Spelen als een Helghast is dus nog niet mogelijk, maar je krijgt met deze game wel een beter zicht op hun samenleving en gedrag.


In tegenstelling tot de PlayStation Portable spin-off Killzone Liberation zal de gameplay van Killzone Mercenary dicht aanleunen bij de PlayStation 3-games in de serie, wat grotendeels te verklaren is door het hergebruik van de Killzone 3-engine. Alle gameplay-mogelijkheden uit die versies blijven bewaard; hoewel ze soms anders zullen besturen. Zo zijn de melee-opties en granaten nu overgezet naar het touchscreen omwille van het lagere aantal knoppen op de Vita. Daarnaast zijn er bepaalde opties zoals het richten, ook mogelijk via de sensoren van de Vita, hoewel dat net zoals bij Uncharted: Golden Abyss (gelukkig) geen verplichting is. Guerrilla Cambridge heeft echter geen letterlijke kopie van Killzone 3 ontwikkeld, ze hebben juist een hele serie veranderingen doorgevoerd aan de gameplay.

De belangrijkste innovatie ligt hem in de manier waarop je door een level vordert. De originele Killzone-trilogie was zeer lineair: er was één pad door de games. Daarvan kon je amper afwijken, iets wat absoluut niet zal gebeuren in Mercenary. Elke missie is opgedeeld in kleinere levels waarbij je vaak een eigen pad door de game kunt kiezen. Zo kun je in één van de eerste levels kiezen om langs de eerste verdieping of langs het gelijkvloers door een bepaalde gebouw te trekken waarbij je telkens een andere ervaring hebt. Je kunt ook zelf kiezen hoe je door deze levels trekt. Zo kun je grote stukken van levels uitspelen met stealth. Zolang je niemand opzichtig vermoordt, het zicht van de vijanden en hun camera’s vermijdt, en je stil genoeg bent; zal niemand je opmerken en kun je zo door het level raken. Achteraf kun je elke missie opnieuw spelen met één van drie specifieke uitdagingen zoals een volledige stealth-aanpak.

Daarnaast introduceert men eveneens Vanguards, speciale tactische items die je kunt meenemen in de strijd. Zo is er de Matis Drone die door de lucht vliegt en je vijanden laat uitschakelen zonder dat iemand het merkt. Ook nieuw is de mogelijkheid om zelf te bepalen welke wapens je gebruikt binnen een level. Bij de start van een level kun je zelf kiezen welke wapens je meeneemt, waarna je onderweg ook regelmatig de Arms Dealer kunt aanroepen. Hier kun je kiezen om nieuwe wapens, items, armour en Vanguard te kopen, of om je reeds aangekochte voorwerpen te equipen. Elke actie die je hier onderneemt, kost wel geld en dit geld kun je alleen verdienen door vijanden te doden. Leuk is dat je vooruitgang bij de Arms Dealer en het verzamelde geld zowel voor de single- als de multiplayer.


Zoals elke belangrijke hedendaagse First Person Shooter beschikt Killzone Mercenary dus ook over een multiplayer; waarbij deze bestaat uit een zestal maps en een drietal modes. In Mercenary Warfare nemen maximaal acht spelers het tegen elkaar op om zoveel mogelijk Vektan Dollars te verzamelen. In Guerrilla Warfare nemen twee teams van vier personen het tegen elkaar op om zoveel mogelijk kills te verzamelen. Mercenary en Guerrilla Warfare zijn dus respectievelijk varianten op Deathmatch en Team Deathmatch. De laatste mode is Warzone, waarin twee teams met vier soldaten per team het tegen elkaar moeten opnemen in een vijftal missies zoals Capture the Flag. Het team dat de meeste missies wint, wint de match. Het multiplayer-aspect van Killzone Mercenary ligt dus redelijk in lijn met de multiplayer van Killzone 2 en 3.

Na Resistance: Burning Skies en Call of Duty: Black Ops Declassified werd ontwikkelaar Nihilistic aan de kant geschoven, en liet Sony hun eigen studio Guerrilla Cambridge proberen om een succesvolle First Person Shooter te ontwikkelen voor de PlayStation Vita. Waren de pogingen van Nihilistic nog amateuristische, veel te snel ontwikkelde pogingen; daar lijkt Killzone Mercenary een uitermate succesvolle poging met de nodige development-tijd te worden. Qua gameplay lijkt Mercenary geen versimpelde versie van de PlayStation 3-originelen, Mercenary brengt zelfs nieuwe ideeën naar de franchise die op lange termijn zeker geïntegreerd mogen worden in de consoleversies. Ook grafisch lijkt deze versie de nodige aandacht te krijgen, zeker aangezien men erin geslaagd is om de Killzone 3-engine over te zetten naar de Vita. Begin september zullen we weten of schijn bedriegt, of dat de Vita zijn eerste goede FPS heeft.


10:57  Packshot Sunday - Deel 98
08:48  Tekken X Street Fighter niet overhaasten
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Killzone: Mercenary
Type:
Game
Releasedatum:
04-09-2013
Ontwikkelaar:
Guerrilla Games
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media