Van de Xbox One zoals deze werd voorgesteld is bijna neits meer over, veel van de beslissingen die ze maakten zijn inmiddels aangepast, waaronder ook het indie beleid.
Vandaag maakt Microsoft namelijk officieel bekend dat ze hun beleid wijzigen, waardoor iedere indie ontwikkelaar zelf games uit kan gaan brengen op de console. Ze hoeven hiervoor geen aparte developer kit aan te schaffen, na een vergoeding aan Microsoft kan ook een in de winkel gekochte Xbox One omgezet worden tot een developer kit. Zowel Sony als Nintendo geven deze developer kits aan bepaalde ontwikkelaars gratis weg, onbekend is of Microsoft dit ook zal gaan doen. De plannen worden overigens niet gerealiseerd vanaf de lancering, maar volgen binnen het eerste jaar van de console.
Ander positief nieuws is dat het doorvoeren van updates minder tijd in beslag moet gaan nemen. Was de kritiek van ontwikkelaars voorheen dat het erg lang duurde voordat hun update online verscheen, daar moet dit in een nieuw systeem worden teruggebracht naar maximaal veertien dagen. Ook het keuringsproces bij het uitbrengen van een game zou zijn versneld, waarbij ontwikkelaars zelf een releasedatum mogen bepalen.
Meer nieuws over al het bovenstaande leren we tijdens de Gamescom.
[Upd.] Retro City Rampage developer Brian Provinciano is alvast opgetogen met het nieuws, maar wil toch een kanttekening plaatsen. Microsoft verzwijgt namelijk een deel van de waarheid: deze wijziging is eerder een opvolger van het Xbox Live Indie Games initiatief op de Xbox 360, maar met Windows 8 als basis in plaats van XNA. Volgens hem zullen indie developers niet dezelfde ondersteuning krijgen als andere developers terwijl bij Sony en Nintendo indie developers op dezelfde voet worden behandeld als gewone developers. Hij vindt het dan ook belangrijk dat de consument het volledig plaatje ziet.
The indication on Xbox One is that it's essentially XBLIG 2.0. Instead of XNA, it's Windows 8. Windows 8, which is already struggling to gain developer interest, will gain a boost from developers wishing to target the console. However, it won't be as full-fledged as published games on the system.
Hoewel Provinciano redelijk tevreden is dat Microsoft toch denkt aan indie developers; zal hij zelf toch geen Xbox One games gaan ontwikkelen. Zijn samenwerking met Microsoft voor Retro City Rampage was het slechtste moment van zijn carrière. Hun policy mag dan wel veranderd zijn, maar hun interactie met de developers is dat niet en daarover is hij zeer ontevreden.
|