Momenteel lijken indie developers massaal te kiezen voor de PlayStation 4 en de Wii U als het aankomt op consoles, maar ook Xbox One zou graag indie developers aantrekken. Recent beweerde Lionhead's Gary Carr nog dat Microsoft een grote passie heeft voor indie developers.
Oddworld-bedenker Lorne Lanning denkt echter dat dat maar onzin is. Hij vertelde dat Microsoft simpelweg geen rekening met hen houdt, en hen soms gewoon negeert. Zo vertelde hij dat hij tijdens de ontwikkeling van Oddworld: Stranger's Wrath HD vijftien maanden lang geen duidelijk antwoord kreeg van Microsoft. Pas wanneer de PSN-versie uitkwam, kreeg hij een antwoord: een afwijzing omdat de prijs te laag was.
We're little guys, we have to release. We can't get a straight answer. Then we release on PSN, and we get a mail the next day that says, 'Oh, you released on PSN at a lower price point, you didn't meet our margins, sorry you can't be on the system.' Boom. And that was it.
Lanning voorspelt dat de grote franchises van de toekomst gaan ontstaan in de indie wereld, iets wat de intelligente mensen in de game-industrie weten. Bij Microsoft weten ze dat echter niet omdat ze simpelweg naar niemand luisteren. Lanning denkt dan ook dat ze hun PR en marketingteam compleet moeten vervangen om dat probleem op te lossen wat ze ook bekend moeten maken zodat iedereen effectief gelooft dat verandering mogelijk is.
Someone's going to be burning the next hundred million dollar properties here, and it might be the least likely guy that was on that stage at the Sony conference. But that's where it's going to come from, and the smart people know that. I don't see any indication of that foresight up in Redmond. They do not seem to be listening to their audience.
|