Soms zijn er van die aankondigingen die je niet aan ziet komen, maar meteen je interesse weten te wekken. Voor mij is Monochroma zo'n titel, afkomstig van ontwikkelaar Nowhere Studios.
De studio bestaat uit indie ontwikkelaars en musici uit Istanbul, waarbij ze hun game omschrijven als een verhaal zonder cut-scenes, vertelling of in-game teksten. Door gebruik te maken van zwart-wit graphics met rode spatten moet het verhaal te begrijpen zijn door iedere nationaliteit.
Het achterliggende verhaal speelt zich af in een alternatief universum in de jaren vijftig. Twee broers vechten tegen een grote corporatie die vrijwel al het geld in handen heeft door de productie van gebouwen en het verkopen van robots. Op een dag zijn ze getuige van een criminele gebeurtenis, waarna het duo zes uur lang puzzels moet zien te overwinnen om de wereld van een tirannie te behoeden.
De gameplay is gebaseerd op de relatie tussen de twee, er is echter een probleem: al in het begin van de game raakt de jongste van de twee broers geblesseerd aan zijn been, waardoor de oudere broer hem zal moeten dragen. Bij het dragen van de broer kan hij niet snel rennen of hoog springen, waardoor je hem soms neer moet zetten om puzzels op te lossen. Hem achter laten is geen optie, net als veel andere kleine kinderen is hij namelijk bang in het donker en om het spel uit te spelen zullen beide broers moeten overleven. Er is echter een checkpoint systeem aanwezig, waardoor je niet opnieuw hoeft te beginnen.
Naast de meer dan zestig puzzels is er tevens ruimte voor actie, waarbij je ook nog eens mysterieuze bloemen op kunt sporen om de herspeelbaarheid te bevorderen. Monochroma verschijnt in december van dit jaar voor Windows, Mac en Linux, waarbij er tevens plannen zijn om de game naar de Ouya, PlayStation 4 en Xbox One te brengen. De game heeft echter nog wel onze stem nodig op Steam Greenlight. Een demo kan nu ook al gespeeld worden, surf daarvoor naar deze pagina. Meer over het project is te vinden op de Kicktarter pagina.