Op een enkele uitzondering na gaat elke Nintendo console gepaard met een nieuwe Mario Kart-iteratie. De populaire arcade-racer is ondertussen toe aan deel acht die in het voorjaar van 2014 moet gaan verschijnen op de Nintendo Wii U. Wij konden nu al met de game aan de slag. Onze ervaringen lees je in dit artikel.
Zoals veel WiiU spellen is ook Mario Kart 8 speelbaar met zowel Wii-motes als de Wii U GamePad. Beide controllers kunnen als stuurwiel dienen door deze te kantelen. Mocht je dit niets vinden dan kun je ook op een normale wijze spelen middels de GamePad. De typische gameplay die Mario Kart al jaren kenmerkt is grotendeels ongewijzigd gebleven met uitzondering van enkele nieuwe spelelementen waar ik later op terug zal komen. Zoals altijd blijft het van groot belang om op het juiste moment een drift in te zitten en zo sneller dan je tegenstander uit de bocht te komen.

Wat is er eigenlijk echt nieuw? Mario Kart 8 introduceert anti-zwaartekracht elementen waardoor je op sommige delen binnen een traject je muren op kunt rijden en soms zelfs ondersteboven komt te hangen. Dit kunnen vaste gedeelten van een racetrack zijn, maar ook shortcuts of een stuk traject waar extra power-ups te halen zijn. Vlieg-en onderwater elementen evenals motoren keren ook terug waardoor races gevarieerder zullen zijn. Nieuwe speelbare karakters en nieuwe power-ups waren nog niet te ontdekken, maar de mogelijkheid bestaat dat deze later nog worden aangekondigd.
In totaal waren er drie verschillende races die gespeeld konden worden, alle drie onderdeel van de beroemde Mushroom Cup, ofwel de beginnerraces. Dit verklaart dan ook waarom er nog maar weinig uitdaging in de races te vinden was. Middels de GamePad kun je een minimap bekijken en toeteren om je tegenstanders te irriteren. Het is ook mogelijk om de GamePad als scherm te gebruiken, zodat je TV iets anders kan doen. Als eerste mag wel gezegd worden dat het HD-jasje voor Mario Kart 8 echt werkt. De tracks zijn nog steeds typisch Mario, maar er is veel meer detail te zien. Daarbij heeft de game een soepele framerate van 60fps voor een prettige speelervaring.

Dit ligt dan ook allemaal aan de basis voor een goede race. Met twaalf racers aan de startlijn was er toch ook in de simpele maps al een hoop goede chaos aanwezig. Als je op de continu golvende wanden van een spookhuis rijdt omringd door spookjes weet je dat dit Mario Kart op z'n best is. Desondanks moet er gezegd worden dat je deze game ook niet fantastisch gaat vinden als je Mario Kart, om welke reden dan ook, eerder niet leuk vond. Als je echter wel een groots fan bent van de serie kan de lente van 2014 voor jou niet snel genoeg komen. Wij kijken alvast vol verwachting uit naar deze nu al vermakelijke titel.
|