Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
17 Januari 2021 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
16 Januari 2021 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Januari 2021 
(0) 
(0) 
(12) 
14 Januari 2021 
(0) 
(1) 
(0) 
(11) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(2) 
(5) 
13 Januari 2021 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
12 Januari 2021 
(0) 
(3) 
(1) 
(1) 
11 Januari 2021 
(9) 
(0) 
(5) 
(0) 
(1) 
10 Januari 2021 
(0) 
(1) 
09 Januari 2021 
(0) 
(3) 
(1) 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
08 Januari 2021 
(2) 
(0) 
07 Januari 2021 
(1) 
(14) 
(4) 
(0) 
06 Januari 2021 
(1) 
(3) 
(0) 
(5) 
05 Januari 2021 
(6) 
(0) 
(0) 
(8) 
(3) 
(3) 
04 Januari 2021 
(1) 
(0) 
03 Januari 2021 
(0) 
(5) 
01 Januari 2021 
(8) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
31 December 2020 
(6) 
(1) 
30 December 2020 
(1) 
28 December 2020 
(1) 
(0) 
25 December 2020 
(1) 
24 December 2020 
(0) 
(0) 
(7) 
(15) 
(0) 
(1) 
23 December 2020 
(11) 
(0) 
22 December 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 December 2020 
(0) 
(2) 
19 December 2020 
(1) 
(2) 
(0) 
(1) 
18 December 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(12) 
17 December 2020 
(2) 
(0) 
(7) 
(3) 
(0) 
16 December 2020 
(0) 
(0) 
15 December 2020 
(5) 
(4) 
(0) 
14 December 2020 
(0) 
(9) 
(0) 
(8) 
(0) 
12 December 2020 
(15) 
(0) 
(6) 
(0) 
11 December 2020 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

God of War Ascension


Door Joni Philips op 19-03-2013 om 09:55
Bron: Gamed

In aanloop naar de PlayStation 4-launch bereidt Sony Computer Entertainment een laatste serie PlayStation 3-knallers voor met onder andere Beyond: Two Souls en The Last of Us. Hun knaljaar start met God of War Ascension, een mooi voorteken of een grote sisser?

Op het eerste zicht lijkt God of War Ascension een sisser: na grootse avonturen waarin de Spartaanse krijger een God werd die de belangrijkste Goden uitroeit is hij nu simpelweg een gewone krijger. De game speelt zich namelijk voor de originele God of War af. Kratos heeft nog maar net zijn vrouw en dochter vermoord, en wordt hiervoor gefolterd door de drie wraakgodinnen. Moegetergd besluit hij te ontsnappen en af te rekenen met de wraakgodinnen alvorens het op te nemen tegen de oorlogdsgod Ares, die verantwoordelijk is voor zijn huidige situatie. Door de plaatsing van het verhaal gedraagt Kratos zich niet langer als een maniakale wraakmachine, maar toont hij juist een meer beheerste kant. Spijtig genoeg blijkt dit weinig interessant, meeleven met Kratos is moeilijk na de vele wreedheden die hij uitvoerde in vorige delen en door die kalme kant komt de overdreven actie uit voorgaande delen niet naar voren. Doordat de game een prequel is, valt ook een deel van de spanning weg: ontwikkelaar Sony Computer Entertainment Santa Monica Studio moet duidelijk een nieuwe invalshoek zoeken om het verhaal interessant te houden.


Bij de gameplay heeft men dat probleem gelukkig niet, God of War Ascension biedt exact wat de speler verwacht. Kratos loopt door lineaire omgevingen en hakt zich een weg door de ene na de andere groep vijanden. Onderweg moet hij af en toe stoppen voor een baas, een power-up of voor een puzzel, waarbij die laatste ditmaal wat uitdagender zijn dan in voorgaande versies. Er zijn nu ook meer platformstukken, maar deze zijn duidelijk minder geslaagd door slechte camerahoeken, waardoor je hierop vaak ongewild faalt. Het vechten werd lichtjes vernieuwd ten opzichte van voorgaande delen met onder andere nieuwe Quick Time Events, maar de vloeiende natuur blijft behouden. Zo vloeien combo-aanvallen nog steeds door in elkaar, waarbij je nu ook van wapen kunt wisselen tijdens een combo. Het is geen grote vernieuwing, maar het zorgt voor een betere dynamiek in het vechten. De veranderingen in kwestie zorgen echter niet voor een compleet andere game, deze game zal niemand overtuigen die de voorgaande games niets vond.

Met God of War III ontwikkelde Sony Computer Entertainment Santa Monica Studio een grafisch overdonderende game, waardoor God of War Ascension grafisch weinig verbaast. De echte evolutie zit hem in de setpieces die grootser zijn, zo speelt één van de eerste gevechten zich af in een huis dat omhoog gehouden wordt door een grote reus die dat huis regelmatig draait. De camera staat hierbij vaak wat verder weg van Kratos zodat het moeilijker is om te zien hoe hij vecht, maar het sluit duidelijk aan op het thema. In Ascension ontdekt Kratos de wereld van de goden, terwijl hij in andere delen een god was en reeds het middelpunt was. Die setpieces leiden ook naar interessantere baasgevechten. Hoewel God of War III op papier de beste baasgevechten van de serie had moeten hebben, viel dat toch wat tegen. De baasgevechten zijn nu iets dynamischer, zo zul je in sommige gevechten moeten platformen om vijandelijke aanvallen te vermijden. Op deze manier spelen graphics en gameplay beter op elkaar in, iets wat toch wat tegenviel in voorgaande delen.


De kleine wijzigingen in de singleplayer verbleken echter bij de echte vernieuwing, de toevoeging van een multiplayer-mode. In het hoofdmenu is die zeer onduidelijk geplaatst, maar het blijft een zeer belangrijke mode. Bij de start van de multiplayer ben je een gewone Griekse krijger die besluit zijn leven te wijden aan één van vier goden. Afhankelijk van de god die je kiest, krijg je bepaalde specialiteiten. Zo krijgen supporters van Ares betere melee-aanvallen en zullen Zeus-bekeerlingen elektriciteit beheersen als kracht. Eens je een keuze hebt gemaakt, ga je aan de slag in de Trials of the Gods of de Favour of the Gods. In Trials of the Gods moet je zo lang mogelijk overleven tegen een eindeloze horde vijanden door samen te werken met je medestanders. De Favour of the Gods verdeelt de spelers dan weer in twee teams waarbij spelers het tegen elkaar opnemen om een bepaald einddoel te bereiken. Tussenin kunnen ze met elkaar vechten, AI tegenstanders verslaan, schatten verzamelen en meer om hun team vooruit te helpen. Om het geheel wat minder hectisch te maken is de combat hierbij trager dan in de singleplayer, maar daardoor zeker niet minder leuk. In beide modes verdien je eveneens ervaringspunten die je sterker maken en toegang geven tot nieuwe aanvallen. De game is hierbij redelijk vrijgevig zodat zelfs minder begaafde spelers goed punten kunnen verdienen. Dat maakt de multiplayer echter niet meteen verslavend en na enkele uurtjes heb je het dan ook weer gezien hiermee.

Met God of War Ascension introduceert Sony Computer Entertainment een multiplayer in de God of War-franchise, maar desondanks lijkt Ascension vooral meer van hetzelfde. Veranderingen zijn subtiel en spreken vooral mensen aan die voorgaande delen reeds leuk vonden. Technisch gezien valt er weinig aan te merken op de game, maar de vermoeidheid lijkt toch wat toe te slaan en je voelt minder drang om het einde te bereiken. De multiplayer is hierbij niet verslavend genoeg om de kortere, minder spannende singleplayer te compenseren. Een volledige hit is Ascension dan ook niet, desondanks is het een game die God of War-fans met veel plezier zullen verorberen. Anderen kunnen beter een eventuele God of War 4 afwachten.
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   90
Graphics   95
Replay   85

God of War Ascension is geen volledige hit.
89


16:07  [Prijsvraag] Dark Skies
09:46  Uitgebreide gameplay Monster Hunter 3 Ultimate
 Reacties (6)
 Pagina: 1
Nelus op 19-03-2013 om 11:25 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Hahaha, Joni, ik dacht, je geeft het dan ook een 7 en niet hoger, maar alsnog een 89. De review geeft aan dat het niks vernieuwends is en geen hit. Kunnen we wel verwachten dat de game gewoon goed is? Gezien God of War 3 gewoon een dik spel is.

Voor mij is het inderdaad een bummer als het verhaal geen suspension heeft en toch al grotendeels bekend. Maar ik ga hem toch een keer halen. God of War 3 vond ik namelijk het beste van allemaal met prachtige graphics! Ook hoop ik dat ze nu gewoon stoppen. Na al die PSP delen en nu op de PS2 en PS3 is het gewoon klaar met Kratos. Maak lekker een nieuwe franchise, nieuw verhaal en misschien nieuwe setting. Dan kunnen ze weer lekker scoren (oh, en natuurlijk op de next-gen )

Gewijzigd door Nelus op 19-03-2013 om 11:25

sotarK op 19-03-2013 om 13:18 [Niv: 124 / Exp: 6197]
Een 8,9 vind ik wel een goed cijfer.
Deze game doet wat het doet ook goed.
Deel 3 was een nieuw deel op een nieuwe console en dit is het verhaal voortzetten.
Iedereen die ik ken die deze game heeft gezien was best onder de indruk.

Joni Philips (Eindredacteur) op 19-03-2013 om 17:52 [Niv: 1173 / Exp: 58652]
@Nelus: Tja, het blijft gewoon een goede game en dat verdient een bijpassend cijfer.

Codewarrior op 19-03-2013 om 18:02 [Niv: 110 / Exp: 5485]
awesome

chimnino op 20-03-2013 om 10:44 [Niv: 94 / Exp: 4709]
De singleplayer is op Hard trouwens wel erg makkelijk. Er was maar 1 echt moeilijk stuk op hard, en dat was de trials of archimedes. Dit voelde na de eerste chapters echt ineens als Hard. Ook de trophies zijn erg makkelijk. Ze vallen bij bosjes. Geloof dat ik na mn eerste run echt maar 4 had gemist. 1000 hit, alle artefacts, "lubed up" en alles volledig geupgrade (kwam enkele orbs te kort, na een run op easy (wou er even vlot doorheen om de laatste trophies op te vegen)ineens 50.000 over?)

Ook mis ik de "challenges of (the gods/the titans/olympus)" hadden ze makkelijk kunnen invullen met "The Furies". Maak 10 arenas, maak van enkele vijanden nog een "bug/infected" variant, plak er een trophy aan en klaar. Na elke GOW die t wel heeft, vind ik dat een echt gemis. Sommige konden namelijk echt uitdagend/frustrerend zijn.

seph op 20-03-2013 om 11:24 [Niv: 38 / Exp: 1910]
Ah, vernieuwing wordt nogal overschat, de laatste tijd. In mijn ogen dan.
Eerst maar even de Saga collection uitspelen, en dan deze halen

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
God of War: Ascension
Type:
Game
Releasedatum:
13-03-2013
Ontwikkelaar:
Sony Interactive Entertainment
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media