Al enige tijd maakt Konami ons lekker met de Fox Engine, waarmee ze willen trachten realistische beelden naar onze spelcomputers te brengen. Eén van de titels die van de engine moet profiteren is Pro Evolution Soccer 2014.
Het ontwikkelteam heeft aangegeven gebruik te maken van de Fox Engine, waarbij ze niet eens doelen op de nieuwe generatie spelcomputers, maar op de huidige generatie. De engine moet ze in staat brengen om meer te brengen dan enkel een grafische update, zo zullen ook de physics en de controls worden aangepast. Onderdeel hiervan is om een betere balans aan te brengen in bijvoorbeeld langzamere en sterkere spelers, zo kun je bijvoorbeeld een schouderduw gebruiken om de tegenstander uit balans te brengen, zelfs nog voordat de bal hem bereikt heeft.
quote: “Currently, online PES 2013 players are almost obliged to choose Barcelona, Real Madrid or Paris Saint-Germain if they want to win. In the future, KONAMI hopes crowd factors – performing a nutmeg in a Brazilian game will elicit wild cheers, for instance – plus an increased emphasis on a team’s formational effectiveness will make for more nuanced and competitive matches.”
Andere factoren die in het magazine Edge beschreven worden zijn hoe het publiek en de stadions het resultaat van een wedstrijd kunnen beïnvloeden, alsmede hoe spelers op het veld het team om hun heen kunnen motiveren. Een verdere uiteenzetting hiervan zal ongetwijfeld snel volgen.

|