Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
26 Oktober 2020 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
25 Oktober 2020 
(6) 
24 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
23 Oktober 2020 
(16) 
(0) 
(9) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
22 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
20 Oktober 2020 
(19) 
(0) 
(5) 
(5) 
(0) 
(2) 
(1) 
19 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(5) 
(4) 
18 Oktober 2020 
(0) 
17 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(2) 
(11) 
(4) 
16 Oktober 2020 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Oktober 2020 
(6) 
(5) 
(5) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(13) 
14 Oktober 2020 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(3) 
(3) 
13 Oktober 2020 
(5) 
(2) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
12 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
11 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Oktober 2020 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
09 Oktober 2020 
(18) 
(8) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
08 Oktober 2020 
(2) 
(1) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
07 Oktober 2020 
(10) 
(6) 
(15) 
(5) 
(2) 
(0) 
06 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
05 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(0) 
Cloudpunk
The Outer Worlds
FIFA 21
Let's Sing Presents Queen
Feature:

Gamecharacter: Raiden


Door Joni Philips op 02-12-2012 om 12:20
Bron: Gamed

Jaarlijks produceert de game-industrie duizenden games, maar zelden vinden we interessante personages. In onze Gamecharacter-feature blikken we regelmatig terug op een personage dat ons jarenlang is bijgebleven.

Het bedenken van een interessant personage dat ons jarenlang bijblijft, is geen gemakkelijke klus; maar het is een klus waarin Hideo Kojima meester is. Over de jaren heen bedacht hij Big Boss, Solid Snake, Ocelot, Psycho Mantis en vele anderen die dankzij een sterke introductie nog steeds in onze hoofden zitten. Soms doet Kojima echter gewoon gemeen, wat meteen de belangrijkste reden is dat we Raiden uit Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty kennen. In aanloop naar diens release toonde Kojima uitgebreid beelden van Solid Snake en werd het bestaan van Raiden amper toegelicht, maar in de game zelf bleek Snake na een korte introductie al snel vervangen door Raiden die daarna als hoofdkarakter diende. Een switch die geheim werd gehouden door iedereen tot de release van het spel, en daardoor ook tot een grote woede bij het publiek leidde. De stoere, ruige soldaat Snake werd namelijk vervangen door een onervaren snotneus die zo ontworpen was dat hij bijna een vrouw leek. Het zorgde ervoor dat Raiden in ons algemeen game-geheugen werd opgenomen, hoewel de zet op het eerste zicht een slechte leek.


Het was in ieder geval een gewaagde zet, waarbij Kojima naar eigen zeggen geďnspireerd werd door Terminator 2: Judgment Day en Sherlock Holmes. Bij Terminator 2 was het origineel een verrassing dat Arnold Schwarzenegger niet terugkeerde als de slechterik, maar als hulp voor de Connors. Bij Sherlock Holmes zag hij dan weer dat bepaalde verhalen uit het oogpunt van Dr. Watson werden verteld, waarbij Holmes wel het hoofdpersonage is. Hetzelfde gaat op voor Sons of Liberty waarin Raiden het verhaal van Solid Snake vertelt. Daarnaast viel de keuze op Raiden omwille van de kritiek van enkele fans die niet met een ‘oude man’ wilden spelen. De keuze voor Raiden was dus om een groter publiek aan te trekken, waarbij de introductie van een nieuw personage een tweede voordeel had: Solid Snake kon neergezet worden als ervaren soldaat terwijl Raiden als jonge, onervaren soldaat vragen kon stellen die Solid Snake nooit zou moeten stellen. Op deze manier kon men de game opener maken zonder het karakter van Snake dommer te laten lijken. Een ervaren soldaat die redelijk gemakkelijke zaken moet uitgelegd krijgen, werkt namelijk niet meteen.

Ondanks de slechte start is Raiden ondertussen een populair personage geworden, wat hem verschijningen in onder andere PlayStation All-Stars: Battle Royale, LittleBigPlanet, Evolution Skateboarding, Super Smash Bros. Brawl en Assassin’s Creed: Brotherhood opleverde; en ervoor zorgt dat hij binnenkort opnieuw aan de slag gaat in een eigen game in de vorm van Metal Gear Rising: Revengeance. Het is een opmerkelijke remonte, waarbij dit ongetwijfeld komt omdat Kojima Productions enerzijds dol was op Raiden en anderzijds op hun bereidheid te luisteren naar de kritiek, en er dan nog eens mee te lachen. Zo dook in Metal Gear Solid 3: Snake Eater het karakter Raikov op als Raiden parodie, en werd Raiden in de Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots teasers gebruikt. In die teasers probeerde hij Solid Snake uit te schakelen en zelf het hoofdpersonage te worden. In deze game dook Raiden ook op, maar ditmaal werd zijn uiterlijk aangepast en kreeg hij een stevige upgrade. Als ondersteunend personage hielp hij Solid Snake vaak en kon de speler vaak de coolste moves van hem zien.


Met Raiden bedacht Kojima ook een ideale tegenhanger voor Solid Snake. De ervaren Solid Snake kiest telkens zijn eigen pad en is het toonbeeld van zelfvertrouwen, terwijl Raiden in zijn eerste game steeds wordt voortgestuwd door anderen en ondanks zijn verleden als kindsoldaat, een compleet gebrek aan zelfvertrouwen in zijn kunde heeft. Hij is zelfs beschaamd van dat verleden, terwijl Solid altijd trots is op wat hij probeert om de wereld beter te maken. Origineel geloofde hij zelfs dat hij de liefde van zijn vriendin Rose, de latere moeder van zijn kind, niet zou verdienen. Tussen games door werd hij zelfs alcoholicus en verliet hij haar, waarna hij de wereld begon rond te trekken. Tijdens deze reis werd hij veranderd in de cyborg die we kennen uit Metal Gear Solid 4. Origineel maakte dit hem opnieuw bloeddorstig voor wraak, maar met de hulp van Snake wist Raiden ditmaal echt te veranderen waarna hij zijn happy ending kreeg. Over de jaren heen is Raiden dus duidelijk opgegroeid, wat dat geeft voor Metal Gear Rising: Revengeance zullen we binnenkort mogen ontdekken.


13:25  Dead or Alive 5 naar PlayStation Vita
09:36  Nieuwe video The Cave
 Reacties (6)
 Pagina: 1
Weslii op 02-12-2012 om 12:53 [Niv: 167 / Exp: 8331]
Waarom valt deze feature onder algemeen als er (vrijwel) alleen maar characters worden besproken die alleen op Sony consoles zijn verschenen?

Mafusto op 02-12-2012 om 13:05 [Niv: 115 / Exp: 5756]
Wist niet dat Mario ooit op een Sony console is geweest.

Weslii op 02-12-2012 om 13:31 [Niv: 167 / Exp: 8331]
Wat begrijp je niet aan het woord 'vrijwel'?

Mafusto op 02-12-2012 om 14:57 [Niv: 115 / Exp: 5756]
Als je zelf in de gaten hebt dat de personages die behandeld worden niet alleen op een PS3 te aanschouwen zijn, waarom zeur je dan?

Als je de oudere artikelen van dit rubriekje bekijkt, zie je dat de meeste noemenswaardige characters van Nintendo en MS al zijn behandeld. Dan hou je vooral de nieuwere IP's en tweederangs garnituur (side-characters zoals Raiden) over...

Gewijzigd door Mafusto op 02-12-2012 om 15:14

Joni Philips (Eindredacteur) op 02-12-2012 om 19:03 [Niv: 1172 / Exp: 58606]
Van de 43 behandelde personages zijn de volgende exclusief beschikbaar bij Sony: Kratos, Sweet Tooth, Sly, Sir Daniel, Ratchet, Jak. Nu geef ik je wel gelijk dat de laatste tijd wat meer in het voordeel van Sony was. Ik was geďnspireerd door PlayStation All-Stars om terug te beginnen wat ongetwijfeld opvalt, maar geen nood, die lijst is ondertussen uitgebreid met een gezonde mix aan personages die we kunnen behandelen tijdens deze break van de game-industrie.

Brianx op 12-12-2012 om 00:27 [Niv: 4 / Exp: 191]
Boeiend of het sony , nintendo of weet ik veel is het feit gaat dat het teminste gedaan word want deze mensen hoeven het ook niet te doen

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Gamecharacter
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden