Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Review:

Resident Evil 6


Door Joni Philips op 16-10-2012 om 11:02
Bron: Gamed

Origineel was Resident Evil dé horrorfranchise, maar sinds Resident Evil 4 werd de serie steeds actierijker en verdween de horror stilaan. Sindsdien probeert Capcom steeds meer te concurreren met actiegames, een beslissing die culmineerde in Resident Evil 6, een game waaraan maar liefst zeshonderd mensen werkten. Of het ook een recept is voor een goede game, ontdek je in onze review.

Het is natuurlijk niet gemakkelijk om zeshonderd mensen aan één verhaallijn te laten werken, wat meteen opvalt aan de structuur van het verhaal. De game begint met een verwarrende ontsnapping uit een stad die overrompeld wordt door zombies, waarbij het geheel meer lijkt op een groot Quick Time Event met twee echte stukjes gameplay. Voor je weet wat er aan de hand is, eindigt deze introductie zonder dat je iets bijgeleerd hebt, en kan het spel echt beginnen. Op dat moment krijg je toegang tot drie verhaallijnen met elk hun eigen ster, respectievelijk Chris Redfield, Leon S. Kennedy en Jake Muller. Door deze campagnes uit te spelen krijg je toegang tot een vierde campagne waarin je in de huid van Ada Wong kruipt. Elke campagne duurt hierbij zo'n vijf tot tien uur, zodat de game zeker een respectabele lengte heeft; maar het is duidelijk dat de teams achter deze campagnes bijna compleet onafhankelijk werkten en dat de overdaad duidelijk schaadt.

Hoewel er duidelijk raakpunten zijn tussen de campagnes (de helden komen elkaar meerdere keren tegen) zul je snel merken dat er thematisch weinig samenhang is. Samen vertellen ze natuurlijk opnieuw het verhaal van een nieuwe virus-uitbraak die duizenden mensen in 'zombies' verandert, ditmaal krijg je echter vier blikken op dit verhaal. Het verhaal maakt hierbij regelmatig grote sprongen, zodat je plots op een andere plek op de Aarde belandt waarbij je vaak te weinig uitleg krijgt. Ook personages die verschijnen, krijgen veel te weinig aandacht zodat je nooit een band met hen opbouwt. In de plaats daarvan lijkt Resident Evil 6 met momenten eerder een Michael Bay-film die je afleidt van het (afwezige) plot met vele explosies, hoe ongepast ze ook mogen zijn. De schaarse hoogtepunten worden hierbij verpest door een overdaad aan doodse en zwakke momenten die vooral als filler lijken te dienen. Aan het einde is het dan ook duidelijk dat een compactere game met één visie de game naar een hoger niveau had getild.


Opvallend genoeg valt de game niet alleen qua verhaal uit in vier stukken die amper bij elkaar passen; ook qua gameplay lijken het met momenten compleet verschillende games. Met Leon S. Kennedy beleef je een typische Resident Evil-ervaring die nauw aansluit bij Resident Evil 4. Traag baan je je een weg door omgevingen terwijl je uitkijkt voor zombies en op zoek gaat naar de munitie die her en der verspreid ligt. De game laat je zeker niet toe als een wildeman al schietend door het spel te lopen, maar met zorgvuldige planning heb je meer dan genoeg. Je moet echter niet alleen afrekenen met zombies, maar af en toe ook met een lastige puzzel. De kleine omgevingen zorgen in de combinatie met een slecht geplaatste camera wel eens voor problemen, maar in het algemeen is deze campagne duidelijk de beste van de vier. Ook de Ada Wong campagne doet het goed door een hevige focus op verkenning en veel puzzels. Samen vormen ze dan ook een leuke Resident Evil game.

De ervaring lijdt echter duidelijk onder de andere campagnes. In de Chris Redfield-campagne verandert Resident Evil 6 letterlijk in een cover-based shooter, maar heeft hierbij twee grote problemen: het coversysteem werkt de helft van de tijd niet en je hebt amper munitie. Zelfs als je dus in cover belandt, is de kans klein dat je over de munitie beschikt om de horde aan vijanden neer te halen. Tegelijk is men erin geslaagd alle spanning weg te halen. Enkel de baasgevechten brengen deze nog regelmatig terug. Ook de Jake Muller campagne (geïnspireerd door Nemesis in Resident Evil 3) heeft duidelijke problemen. Door de speciale krachten van Jake zorgen de gewone vijanden voor weinig uitdaging en is het een adrenaline-rijke ervaring welke weinig te maken heeft met Resident Evil. Deze campagne heeft ook de minste baasgevechten en de slechtste combat. Deze mindere campagnes zorgen er wel voor dat je ook de minpunten in de andere campagnes gaat zien, zodat deze retro-actief minder leuk worden.

Welke campagne je ook kiest, ze hebben allen namelijk enkele overheersende nadelen. Zo komt Resident Evil 6 te pas en te onpas met Quick Time Events. Nu heb ik zelf absoluut geen bezwaar tegen Quick Time Events, maar in dit spel wordt de actie te frequent onderbroken. Ook de camera die af en toe naar ergens anders springt, wordt ergerlijk na een tijdje evenals het feit dat je de game je soms doodt zonder dat je dit kon vermijden. Tegelijk heeft Capcom wel enkele succesvolle vernieuwingen doorgevoerd. Zo is de besturing aangepast om de speler meer mogelijkheden te geven. Dit vergt wat oefening als je Resident Evil 4 en 5 gewoon bent, maar geeft zeker meer voldoening eens je het onder de knie hebt. Ook het health-systeem is aangepast, in de eerste plaats door een vereenvoudiging van het Herb-systeem en in de tweede plaats door de health-bar in meerdere stukken te kappen. Vooruit en achteruit tegelijkertijd, dat is Resident Evil 6.


Ook aan de multiplayer houden we een gemengd sentiment over. De belangrijkste mode hier is Agent Hunt waarin je als zombie jacht maakt op spelers in hun game. Deze mode brengt weinig nieuws mee naar tafel. Van veel hoger niveau is de Mercenaries mode, de 'Horde' mode van Resident Evil. Opvallend genoeg is de coöperatieve mode – drie van de campagnes zijn op deze manier te spelen - wel de moeite waard. De game laat je toe om moeiteloos een partner te vinden als je online wilt spelen, terwijl je voor offline spel gewoon een splitscreen hebt. Zwakke punten als een overdaad aan Quick-Time Events blijven aanwezig, maar de actie is veel leuker als je met twee de vijanden te lijf gaat. Je wordt niet eens gedwongen continu samen te blijven, maar krijgt vaak de mogelijkheid de actie langs twee aparte paden te beleven. Met de assistentie van een vriend verdwijnt wel het laatste stukje horror uit de game, je weet namelijk perfect waar iemand zit om je opnieuw tot leven te wekken.

Tegenover deze gemengde sentimenten over de gameplay, staat een zeer positief gevoel over de graphics en de voice-acting. Er werd uitgebreid aandacht besteed aan het ontwerpen van nieuwe 'zombies', emotionele voice-acting en grafische effecten om een prachtige game te creëren die echt de horrorsfeer met zich meebrengen in tegenstelling tot de gameplay. Spijtig genoeg zijn de texturen niet altijd even scherp, maar dat is één van de kleinste problemen van Resident Evil 6. Veel ernstiger is het feit dat Capcom gewoon te veel ideeën en te weinig visie had voor het spel. Audiovisueel zorgt de game voor een spektakel, maar op alle andere vlakken zorgt dat gebrek aan visie voor een teleurstellende game. Langs één kant gaat men voor een horror-ervaring in de stijl van Resident Evil 4, op andere momenten wil men eerder een Third Person Shooter worden. Zonder focus blijven deze ideeën echter maar ideeën en is er te weinig afwerking in gekropen om Resident Evil 6 om te vormen tot een echte topper.
Beoordeling
Gameplay   65
Sound   85
Graphics   90
Replay   85

Resident Evil 6 wordt verpest door een gebrek aan visie.
69


15:04  Ex-Bulletstorm ontwikkelaars niet met shooter
07:34  Dishonored
 Reacties (25)
 Pagina: 1
Codewarrior op 16-10-2012 om 11:10 [Niv: 110 / Exp: 5485]
kut game, budgetbak game

impulse op 16-10-2012 om 11:14 [Niv: 57 / Exp: 2836]
wat hij zegt

Weslii op 16-10-2012 om 11:35 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Ik was er al bang voor.

Na RE5 ben ik compleet mijn vertrouwen verloren in de serie. Dit komt dus niet als een verassing.

Sayonara op 16-10-2012 om 12:25 [Niv: 11 / Exp: 573]
Met RE5 heb ik me nog wel vermaakt. Maar ik heb net alle verhaallijnen doorgespeeld van RE6. Wat een schijtgame hebben ze hier van gemaakt zeg.

Nexus op 16-10-2012 om 12:50 [Niv: 1 / Exp: 45]
Ze kunnen er beter mee stoppen denk ik met Resident Evil nu 6 al niet ze heel best is
ik vond zelf de demo niet echt dat ik dacht wauw die ga ik kopen.

AltairJack op 16-10-2012 om 13:55 [Niv: 55 / Exp: 2767]
Zo slecht is de game, helemaal niet. Er zijn veel slechtere spellen, vooral alle andere games die Capcom afgelopen 20 jaar heeft uitgebracht.

laraishond op 16-10-2012 om 14:12 [Niv: 154 / Exp: 7700]
Wtf zombies met geweren

Toch raar, ze leken weer op de goede weg met resident evil: revelations

naka op 16-10-2012 om 14:20 [Niv: 7 / Exp: 332]
dat gebrek aan kogels is zooo tergend. bij verhaal van chris is dat gewoon belachelijk. ik loop de hele tijd met een mes in mn klauwen! je kan trouwens binnenkort alle 4 campaigns co op spelen.

impulse op 16-10-2012 om 15:05 [Niv: 57 / Exp: 2836]
altairjack

dus alle andere games van capcom zijn slechter als deze?....

Mrakz0r op 16-10-2012 om 15:59 [Niv: 36 / Exp: 1778]
Ben het zo'n beetje compleet eens met de review. Hoewel je je vaak genoeg frustreert aan de gameplay (zoals het wegdraaien van de camera midden in de actie en die vreselijke quick-time events) blijf het op één of andere manier leuk om verder te spelen, helemaal als je coop doet. Al het andere is matig tot zeer slecht gedaan. Vooral die overdreven actie, slecht verzonnen verhaal en alle kinderachtige cliche's die het met zich meebrengt (typisch Japans!! )

Resident Evil mist gewoon het concept van de eerste delen waarbij je de gehele game practisch in één locatie speelt en moet backtracken om verder te komen. In plaats daarvan maken ze een extreem lineaire game vergelijkbaar met een achtbaanritje. Erg jammer!

Manji op 16-10-2012 om 17:24 [Niv: 19 / Exp: 945]
No problems here!

A real Biohazard game, maar heeft zijn magie verloren na den 4!

Ada Wong campaign valt nog best wel mee.

dantekloon op 16-10-2012 om 18:19 [Niv: 185 / Exp: 9269]
Dit is idd een kut game, deel 5 was nog leuk, 4 is echt super, en de eerdere echte horror delen van 0 tot 3 en Code Veronica X.
Jammer dat nu ook de Resident Evil serie na Final Fantasy, Silent Hill, Metal Gear Solid, Devil May Cry naar de dikke tyfus is geholpen

Butoden op 16-10-2012 om 20:17 [Niv: 18 / Exp: 918]
Het lijkt wel of ze de kant van de films op gaan met deze serie, misschien geïnspireerd door de dollars die de filmserie op één of andere manier opbrengt... Erg jammer want de eerste drie delen zijn echte classics Altijd jammer om te zien dat ze dan de legendarische personages Chris Redfield en Leon Kennedy misbruiken voor zo'n sequel

chemdog op 16-10-2012 om 23:24 [Niv: 15 / Exp: 738]
ik ben blij dat 95% van de fans het spel slecht vind want het is bagger vergeleken met de eerste delen! hopelijk en wijze les voor de makers!!

Valentino Aledda op 17-10-2012 om 00:26 [Niv: 30 / Exp: 1515]
snap niet dat ze het oorspronkelijk verhaal eindelijk wat uitdiepen, na al die RE's zijn we nog amper een stap vooruit wat er nu eigenlijk écht gebeurd is en hoe alles kan eindigen. Ze blijven maar rond de pot draaien

AltairJack op 17-10-2012 om 12:31 [Niv: 55 / Exp: 2767]
@impulse
Check anders eens een objectieve review van Code Veronica X HD, dan zie je dat games elke generatie beter worden. Oubreak, Gun Survivor, RE 1 tot Veronica, die zijn zo oud en achterhaald dat die echt niet meer beter kunnen zijn dan RE6.

@chemdog
Heel veel mensen die RE 6 gaan kopen zijn fan van 4 en 5. Die kopen het omdat ze een Action Adventure willen zoals RE 5 en ORC. Niet omdat ze een oude PS1 game zoals Code Veronica verwachten.

zie sang op 17-10-2012 om 17:05 [Niv: 80 / Exp: 3986]
ohja blijft toch leuk en de RE van ps1 en 2 zijn gedaan .

Boogieboyz op 17-10-2012 om 18:23 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Het gebeurt vrijwel nooit aangezien hij meestal zeikt maar ik denk dat altairjack wel eens gelijk kan hebben, deze keer.

Joni Philips (Eindredacteur) op 17-10-2012 om 21:56 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@AltairJack en ikzoekruzie: De technologie wordt beter, de games niet noodzakelijk. Een goede game wordt niet gemaakt door de nieuwste technologie, maar door een creatieve inzet. ps. Code Veronica op de PS1 is miljoenen waard. De game verscheen op de DC.

Mrakz0r op 18-10-2012 om 09:55 [Niv: 36 / Exp: 1778]
Jongens, code Veronica op ps1 bestaat niet. Na de DC is deze uitgekomen op de PS2.

Overigens kunnen games zo goed gemaakt worden als ze willen maar Capcom kiest ervoor om games voor het overgrote publiek te maken, dus meer casual/shooter. Makkelijke instap. Waarschijnlijk denken ze op deze manier meer verkopen te zullen halen en hier hebben ze helaas nog gelijk in ook.

zie sang op 18-10-2012 om 12:21 [Niv: 80 / Exp: 3986]
Mrakz0r , volledig met je eens !

Kutabare!!!!! op 18-10-2012 om 22:39 [Niv: 166 / Exp: 8292]
Ik vond de demo al zwaar ruk. En was het maar waar dat Capcom de games van 20 jaar geleden maar evenaarde.

shanks op 20-10-2012 om 04:13 [Niv: 28 / Exp: 1418]
En capcom schreeuwen dat ze de oude fans weer blij zoudenmaken met veel horror en spanning.

Chris de campaign = black ops zombie mode ala resident evil

zie sang op 20-10-2012 om 18:55 [Niv: 80 / Exp: 3986]
Dan mogen jullie nog vele kritiek geven op de games van de volgende gen .
Het zal er niet op beteren . En ik wil afsluiten met gamers die altijd kritiek zullen hebben .
Stop met gamen en @ Gamed jullie zitten bij de slechte scores die deze game krijgt 8,5 tot 9 is normaal

Rene Groen (Eindredacteur) op 20-10-2012 om 19:15 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Metacritic zegt een 67 (360) en 76 (PS3), helaas zie_sang.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Resident Evil 6
Type:
Game
Releasedatum:
02-10-2012
Ontwikkelaar:
Capcom
Uitgever:
Capcom
Media:








Meer media