Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(7) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

Advance Wars: Dual Strike


Door Gideon op 17-10-2005 om 00:15

De langverwachte game Advance Wars: Dual Strike ligt in de in winkels en hier kun je de kritische mening van Gamed lezen. Is deze tactische game van Nintendo de moeite waard?


In Black Hole Rising zagen we de introductie van de extra Super Aanval. Het CO balkje is twee keer zo lang en halverwege kun je al de 'gewone' super aanval gebruiken. Ditmaal kun je alleen ook nog besluiten om even door te sparen, waardoor je een nog sterkere Super Aanval kunt gebruiken. Een simpele toevoeging, maar wel zeer effectief. Een tweede factor die in dit deel werd geïntroduceerd is het feit dat er in sommige missies de mogelijkheid bestaat om kant en klare raketten af te vuren en secondaire missiedoelen te vervullen die je sneller aan de overwinning kunnen helpen. Deze kant en klare raketten staan zo maar ergens op de kaart en kunnen eenmaal worden gebruikt door degene die als eerste een soldaat op die plek krijgt. De secundaire missiedoelen zagen we al in mindere mate in Advance Wars, maar in Black Hole Rising waren ze veel uitgebreider. Zo moet er bijv. een bepaald gebouw worden opgeblazen, of een geheime fabriek worden gevonden.

Zo, genoeg basisaspecten besproken, tijd voor de werkelijke review. Hoe brengt de nieuwste telg in de Advance Wars serie het er af. Op het eerste gezicht heeft Intelligent Systems weinig verandert aan het succesvolle concept. Niet zo heel vreemd natuurlijk: Never change a winning team! Doch schuilt hierin het gevaar dat er te weinig is veranderd, waardoor het idee zou kunnen ontstaan dat we het moeten doen met een slappe uitbereiding. Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: dit is niet het geval.

Een Dual Strike!
Een Dual Strike!


Nieuw in Advance Wars: Dual Strike zijn de Dual Strike aanvallen. Ditmaal kun je namelijk beschikken over twee CO's in bepaalde missies, waardoor je dus per beurt kunt kiezen welke CO je wilt gebruiken, waardoor je dus meerdere eigenschappen kunt inzetten. Stel dat je wilt gaan aanvallen met je tanks, dan is het handig om Max in te zetten, in plaats van Sami, die weer veel sterkere soldaten heeft. Als je het voor elkaar krijgt om beide CO's met een vol CO balkje te krijgen, dan kun je de nieuwe Dual Strike aanval inzetten. Dit houdt in dat je 2(!) keer kunt aanvallen met de super kracht van beide CO's. Deze zeer sterke aanval kost een hele tijd om op te laden, maar kan een gevecht geheel omdraaien in jouw voor- of nadeel. In Advance Wars: Dual Strike zien we een aantal oude bekenden opdraven, maar ook een heel stel nieuwe CO's. Deze CO's zijn tevens up te graden, wat een beetje RPG-achtige gameplay oplevert. Door ze veel in te zetten, kunnen ze bepaalde eigenschappen aanleren, zodat ze bijv. hun soldaten een hokje verder kunnen plaatsen etc.

Nieuw zijn ook een aantal eenheden. Zo is er een nog sterkere tank dan de al zeer sterke Neo-Tank en zien we ook meer schepen en vliegtuigen. De eenheden staan nog steeds goed met elkaar in balans en dat maakt dit een leuke en tevens goede toevoeging. Ook de missies zijn op meerdere manieren vernieuwd. Zo zijn er nu missies waarbij je op twee slagvelden tegelijk vecht. Je kunt ze beide besturen, maar je kunt ook kiezen om het bovenste slagveld (ze worden getoond in de dubbele schermen van de Nintendo DS) door de computer te laten uitvechten. Vanuit het onderste scherm kun je via fabrieken en hoofdgebouwen eenheden naar het bovenste scherm sturen als dat nodig is. Wederom de keuze: versterk ik het bovenste slagveld of heb ik deze eenheden hier nodig?
Beide gevechten worden door een aparte CO uitgevochten, dus je moet kiezen welke CO je in welk gevecht gaat gebruiken. Als de CO in het bovenste scherm wint, dan worden de overgebleven eenheden omgezet in geld voor de onderste CO en komt de CO van boven de onderste helpen, wat de mogelijkheid met zich meebrengt om een Dual Strike uit te voeren. Het is dus wel degelijk van belang om ook het bovenste gevecht te winnen, aangezien anders de tegenstander over deze opties beschikt!

De missie waar de vliegtuigen boven de wolken het kanon moeten uitschakellen.
De missie waar de vliegtuigen boven de wolken het kanon moeten uitschakellen.


Op deze 'dubbele slagveld' methode is ook meteen een variatie bedacht. Zo zijn er missies waarin je vliegtuigen boven de wolken gaan vliegen, waardoor je dus ook twee slagvelden hebt. Ook ditmaal zul je eenheden (vliegtuigen in dit geval) naar boven moeten sturen om daar de rest bij te staan. Dit hoeft ditmaal niet via fabrieken enz. maar kan op elk moment. Nadeel is dan wel weer dat ze niet meer terug kunnen. Dit brengt weer de keuze met zich mee: stuur ik nog een straaljager naar boven of heb ik hem hier nodig? Zo is er bijv. een missie waarbij er boven de wolken een groot kanon staat. Dit kanon schiet elke beurt een bom naar beneden op dezelfde plek, waardoor het moeilijk is om daar langs te gaan, aangezien je eenheden dan worden geraakt. Je zult dus eerst met vliegtuigen het kanon (dat uiteraard wordt beschermd door vijandige vliegtuigen) moeten uitschakelen, om daarna op de onderste map te kunnen vorderen.

Pagina: 1 | 2 | 3
Beoordeling
Gameplay   95
Sound   90
Graphics   70
Replay   90

De eerste echte Nintendo DS klassieker!
91


10:06  Bleach GC crew krijgt versterking
00:14  Hideo Kojima komt met PSP spel
 Reacties (16)
 Pagina: 1
sandr op 17-10-2005 om 09:01 [Niv: 19 / Exp: 941]
lol ik heb ut spel egt zooooooooooooooooo vet moet je gewoon hebben vooral als je deel 2 al had

Ruben Meintema op 17-10-2005 om 10:24 [Niv: 16 / Exp: 796]
ja maar ik baal wel gigantisch dat ze downloadplay niet hebben gebruikt in de gewone multiplayergevechten. Fuk combat mode

Gast (84.84.192.xxx) op 17-10-2005 om 11:31
LEUK *D

Gast (82.173.192.xxx) op 17-10-2005 om 11:56
Hadden ze beter naar de GBA kunnen brengen.

Red op 17-10-2005 om 15:48 [Niv: 1 / Exp: 40]
@ gast boven mij, toch niet
Touchscreen werkt namelijk zalig om uw units te bevelen.

manga meisje op 17-10-2005 om 16:09 [Niv: 9 / Exp: 438]
ilggggg

AlttC op 17-10-2005 om 17:29 [Niv: 14 / Exp: 699]
Dit is gewoon een masterlijk spel, klaar uit!
En idd, de touch screen werkt super, heb heel soms wel eens een kutfout erdoor gemaakt maar over het algemeen top!

Shino op 18-10-2005 om 20:05 [Niv: 3 / Exp: 127]
ja maar als die nou ook op de gba komt dan kent ik hem ook spelen das beters (ben niet die gast die oppeens een account heb maar ben het met hem eens )

Lennie1973 op 19-10-2005 om 20:10 [Niv: 31 / Exp: 1566]
Ik vind het een leuk spel. Het lijkt een beetje op Fire Emblem maar dan met tanks en geweren

Gast (81.243.127.xxx) op 05-11-2005 om 16:46
}>

Gast (212.84.139.xxx) op 01-12-2005 om 21:18
|( Duuh... sla je kop tegen de muur als je hem niet koopt...!!

Gast (83.118.85.xxx) op 03-01-2006 om 17:15
de graphics mogen hoger bv 80 het is niet heel bijzonder maar bv yoshi touch en go heeft ongeveel vergelijkbaar en kreeg een 81

Gast (80.127.17.xxx) op 13-01-2006 om 10:48
dit is gewoon de game als je dees nie heb dan kan je je bek snoeren :X :P ik heb em lekker puh :9 *D

sandr op 13-04-2006 om 17:57 [Niv: 19 / Exp: 941]
het is ook van dezelfde makers als fire emblem

Gast (82.173.102.xxx) op 12-07-2006 om 17:02
Vind alleen dat ze die force skills eruit hadden moeten halen, hiermee kun je gewoon bijna alle zwakke punten van een CO wegwerken zoals de dure prijzen van Kanbei en de verdediging van Grimm :?

Devilly op 17-12-2006 om 11:52 [Niv: 275 / Exp: 13756]
Deze zou ik nou eens graag hebben.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Advance Wars: Dual Strike
Type:
Game
Releasedatum:
30-09-2005
Ontwikkelaar:
Intelligent Systems
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media