Met schitterende beelden werden we lekker gemaakt voor The Legend of Zelda voor de Nintendo Wii U, echter werd meteen duidelijk gemaakt dat het enkel een demo betrof en dat het geen representatie was voor de definitieve game. Sindsdien liet Nintendo weinig meer los over de game.
Aan geruchten vandaag echter geen gebrek, de website Wii u Daily zegt bronnen te hebben in Japan die meer informatie hebben losgelaten. Deze zelfde bron gaf eerder al aan dat de Nintendo Wii u een systeem kreeg dat te vergelijken is met de Xbox 360 achievements en PlayStation 3 trophies, alsmede de komst van een sociaal netwerk, hetgeen uiteindelijk Miiverse bleek te zijn. De bron zou werkzaam zijn bij Nintendo en zegt onder de indruk te zijn van de game die vooralsnog gepland staat voor een release in 2014.
De eerste informatie gaat in op de visuele stijl van de game. Veel fans hopen op een donkere titel die iets weg heeft van Twilight Princes, echter richt Nintendo zich juist op de stijl van Skyward Sword. Ze trachten hiermee zowel casual als hardcore gamers te bereiken, hetgeen ze naar eigen zeggen voor elkaar kregen met de stijl achter Skyward Sword. Uiteraard is alles in HD, waarbij ze gebruik maken van third-party technieken als Havok, die geïmplementeerd is in een geheel nieuw ontwikkelde engine.
The Legend of Zelda voor de Nintendo Wii U heeft het grootste ontwikkelteam dat ooit mee hielp aan een game. Het gaat hierbij om honderden mensen, waarbij Eiji Aonuma ook ditmaal de leiding heeft. Het spel is in ontwikkeling sinds eind 2010.
Niet alleen werken aan deze titel de meeste mensen, het is tevens de duurste titel die Nintendo ooit gemaakt heeft. Het is een serieuze investering in zowel mankracht als financiële middelen, waarbij een vergelijking te trekken is met Rockstar en haar Grand Theft Auto games.
Oorspronkelijk was de bedoeling om het spel in de herfst van 2013 te lanceren om de Nintendo Wii U meer kracht te geven tegenover de nieuwe consoles van Sony en Microsoft, echter bleek deze datum niet realistisch.
Deze nieuwe Zelda titel bevat ongeveer hetzelfde aantal kerkers als voorgaande games uit de serie, echter zijn ze groter en onderling veel meer verschillend. Enkele van de kerkers zijn zo groot dat ze opgedeeld zijn in drie delen en letterlijk uren in beslag nemen om te voltooien. Eén van de eerste kerkers die in ontwikkeling was besloeg een compleet bos, echter draaide deze op vroege en onstabiele hardware. De kerker was groter dan het Hyrule veld in Ocarina, waarbij de gamepad werd gebruikt om te navigeren, vallen te ontwijken en aanwijzingen te volgen. Enkele van de features van het gamepad zouden zelfs geïntegreerd zijn omdat het Zelda team hier al ideeën voor had. De kerkers zullen hierbij steeds weer verschillende aspecten belichten waar we als gamer gebruik van moeten maken. De details van de kerker zijn nog niet eerder gezien in een Zelda game, waarbij de titel zo groot is dat het onmogelijk zou zijn zonder de 25 GB van een Blu-ray.
Naast de kerkers zijn er vele mini-games en sidequests, echter zijn deze nog niet verder dan de tekentafel. Ook op het gebied van muziek wil Nintendo innoveren, waarbij componisten een geheel nieuwe soundtrack samenstellen waarbij ook het orkest betrokken is. Onduidelijk is nog of karakters zullen spreken en waar de verhaallijn te plaatsen is binnen de tijdslijn.
De Zelda titels zijn altijd een singleplayer aangelegenheid geweest en dat zal ditmaal niet veranderen. Een online multiplayer is niet besproken, de ontwikkelaar beperkt zich dan ook tot de reeds bekende formule. Wel zien we enkele implementaties zoals bij ZombiU, waarbij spelers hints achter kunnen laten voor anderen. Het zal één van de laatste zaken zijn die ze implementeren en heeft zeker geen prioriteit.
|