De naam XCOM zal oudere gamers doen herinneren aan de turn-based strategy titel die in 1994 verscheen, meer recente gamers doet het mogelijk denken aan een shooter die eerder dit jaar werd uitgesteld. Deze laatstgenoemde mag je voorlopig compleet negeren, het binnenkort te verschijnen XCOM: Enemy Unkown richt zich namelijk geheel op de gameplay van het origineel.
Het spel wil dan ook een ode brengen aan het origineel, waarbij aliens de aarde hebben aangevallen. De XCOM organisatie besluit hierop niet om machteloos toe te kijken, de strijd zal richting het buitenaardse ras worden gebracht om te tonen dat ze niet welkom zijn. Als speler vervullen we hierin twee rollen: we zullen de overkoepelende XCOM organisatie aan moeten sturen en tegelijkertijd het gevecht aan moeten gaan. Het leiding geven aan een dermate grote organisatie brengt nogal wat verantwoordelijkheden met zich mee, je zult bijvoorbeeld de financiële stroom op peil moeten houden om te kunnen beschikken over de laatste technologische middelen. Om dit te bereiken ben je afhankelijk van de landen om je heen, wanneer je ze helpt om de aliens uit hun land te weren zijn ze bereid om je geld toe te schuiven. Het zorgt er wel voor dat je keuzes dient te maken, je kunt immers niet iedereen tegelijkertijd tevreden houden, en het helpen van de één zorgt voor frustratie bij de ander.

Eenmaal uitgekozen waar je de manschappen naartoe stuurt zul je als speler zelf de controle krijgen over deze troepen, met een maximum van zes soldaten die ieder hun eigen specialiteiten hebben. De één kan bijvoorbeeld goed over een langere afstand aanvallen terwijl een ander het juist van van zijn aanvalskracht dichtbij moet hebben. Wanneer je als speler aan de beurt bent kun je twee zetten doen op voorgeselecteerde vakjes. Hierbij valt te denken aan schuilen, lopen of aanvallen, waarbij je tevens twee zetten ineen kunt doen om een grotere afstand te overbruggen. Een goed doordacht plan is belangrijk, gesneuvelde soldaten keren namelijk niet terug en de aliens zijn slim genoeg om foute zetten direct af te straffen. Weet je de groep toch veilig door een missie te loodsen dan zul je beloond worden door een verbeterde uitrusting, hetgeen je later in de game zeker nodig zult hebben.
Zoals gezegd geeft de internationale gemeenschap je financiële hulp, toch zul je ook zelf een rol vervullen door monsters van de aliens te verzamelen en mee te nemen naar het hoofdkwartier. Wanneer je voldoende onderzoekers in de basis rond hebt lopen kunnen zij deze monsters ontleden om er bijvoorbeeld effectievere wapens mee te ontwikkelen die jouw weer helpen op de grond. Soldaten die hiermee langer leven stijgen in level, waarmee ze meer vaardigheden krijgen en de betere wapens kunnen hanteren. Voorzichtigheid is dan ook geboden om er uiteindelijk voordeel uit te halen.

XCOM: Enemy Unkown is niet enkel een singleplayer aangelegenheid, een multiplayer zorgt ervoor dat de game als compleet pakket aan moet voelen. Voorafgaande aan een potje krijgt iedere speler 10.000 punten die vrij te besteden zijn in zowel het alien- als menselijke ras. Ga je hierbij voor een kleine basis en enkele sterke strijders of tracht je juist een stabiele basis te bouwen met meerdere (maar zwakkere) mannen en / of aliens om de strijd te voeren? Ook hier ga je de strijd om beurten aan om te kijken wie misschien niet zozeer het sterkste, als wel het slimste om gaat met zijn opgezette middelen.
Het uitzetten van je tactieken is mogelijk vanaf 12 oktober, dan verschijnt XCOM: Enemy Unkown namelijk op de PC, PlayStation 3 en Xbox 360.
|