Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
08 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Gamed Gamekalender Februari 2019
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Gamekalender Januari 2019
Column:

Cross-buy is de toekomst?


Door Joni Philips op 22-09-2012 om 08:40
Bron: Gamed

Ooit wilde Sony Computer Entertainment de handheld-markt veroveren, maar momenteel lijkt die dominantie veraf want de PlayStation Vita lijkt het succes van de PlayStation Portable niet te gaan herhalen. Wordt de Vita het einde voor hun handheld-toekomst?

Het lijkt eigenlijk logisch dat Sony Computer Entertainment geen opvolger voor de PlayStation Vita ontwikkelt, de handheld zet ondanks zijn hoge prijskaartje een stevige domper op hun winsten terwijl de handheld-markt met de minuut kleiner lijkt te worden. Oké, we zullen pas aan het einde van deze handheld-generatie kunnen concluderen of de markt gekrompen is; maar voorlopig lijkt de kans reëel dat veel (Westerse) handheld-gamers zijn overgestapt naar de tablet en smartphone-markt. Voor diepgaande ervaringen verkiezen de meeste hardcore gamers een console, terwijl voor kleine, korte ervaringen iOS en Android voorlopig het voordeel hebben; zelfs al is die markt niet compleet gezond. Het zorgt ervoor dat de handheld-markt sterk verkleind is ten opzichte van het Nintendo DS-tijdperk toen de iPhone een leuke nieuwigheid was en Android nog niet echt van de grond was gekomen. Ik geloof weliswaar nog dat er ruimte is voor een nieuwe handheld, maar een handheld die even succesvol is als de Game Boy en de Nintendo DS verwacht ik niet te snel.

Voorlopig heeft Sony Computer Entertainment dan ook weinig reden om na te denken over een derde PlayStation handheld, het lijkt logischer dat ze verder gaan met hun 'PlayStation Mobile' strategie en zich meer focussen op hun smartphones. Nu Kaz Hirai de leiding heeft over Sony zal zijn Sony Computer Entertainment meer toegroeien naar de rest van Sony want Hirai wil meer integratie. Laat Sony nu net volledig eigenaar van Sony-Ericsson geworden zijn zodat ze volledige controle hebben over de smartphone-productie van één van 's werelds grootste smartphone-producenten. Af en toe begint zelfs de vraag te rijzen of Sony zelfs effectief de PlayStation Vita zal blijven ondersteunen. Voorlopig wordt zelfs daar over getwijfeld hoewel Sony vertrouwen blijft tonen in de handheld. Als je namelijk niemand kan overtuigen om voor je handheld te ontwikkelen, kun je moeilijk zelf blijven investeren in het product. Sony games tonen namelijk altijd mooi wat de sterke kanten van hun platforms zijn, maar ze verkopen echter maar zelden goed.


Hoe kun je die ontwikkelaars echter overtuigen? Voor exclusieve games is de handheld niet goed genoeg verkocht, zo heeft Activision-Blizzard zelf schijnbaar weinig vertrouwen in Call of Duty: Black Ops Declassified, wat doet vermoeden dat de game alleen maar verschijnt omdat Sony flink met geld naar boven is gekomen. Multiplatform-games lijken zelfs nog minder interessant. Als je kunt kiezen tussen een handheld en een console-versie, ga je meestal voor de consoleversie. De keuze lijkt simpel: bij multiplatform-games kies je de betere consoleversie als je een console hebt. Dat is echter alleen zo als je moet kiezen. We zagen het reeds bij MotorStorm RC en Sound Shapes, maar op de Gamescom introduceerde Sony het cross-buy systeem ook voor 'grote' titels als Ratchet & Clank: Qforce, PlayStation All-Stars: Battle Royale en Sly Cooper: Thieves in Time. Je betaalt één keer en je krijgt twee versies van de game. Het is wat duurder voor de ontwikkelaar, maar eigenlijk is het logische stap naar de toekomst.

Sony heeft altijd de neiging gehad om handhelds te maken die halve consoles zijn, maar zowel de PlayStation Portable als de PlayStation Vita kregen hierbij nooit steun van de beste ontwikkelstudio’s. Die kozen namelijk altijd voor de console. Zo kreeg de PlayStation 3 Uncharted van Naughty Dog terwijl die op de PlayStation Vita van een mindere studio komt. Het zorgt ervoor dat Sony’s handhelds nooit konden overtuigen. Met cross-buy moet men die games echter niet meer outsourcen naar mindere goden, beide versies worden simpelweg gemaakt door dezelfde ontwikkelaar zodat je zowel thuis als onderweg dezelfde ervaring hebt. Als het systeem beperkt is tot een kleine fractie games, zal het natuurlijk geen impact hebben; maar het potentieel is duidelijk. Niet langer ben je verplicht om op reis andere games te gaan spelen; je kunt gewoon verder gaan met dezelfde titels als thuis. Was je bezig met een leuke missie in Sly Cooper: Thieves in Time, maar moet je naar school vertrekken? Neem gewoon de handheld mee in de bus en ga verder.


Door het verschil in kracht tussen de PlayStation Vita en de PlayStation 3 zal het cross-buy systeem nooit optimaal werken voor de Vita, maar het potentieel naar de toekomst toe is duidelijk. Stel je voor dat Sony ervoor kiest om SEGA na te bootsen en hun volgende handheld compatibel te maken met hun volgende console, zoals de Game Gear eigenlijk een draagbare Master System was. Je kunt er dan voor kiezen om het porten heel gemakkelijk te maken, of om PlayStation 4 games gewoon letterlijk speelbaar te maken op de handheld. Als je de kosten kunt drukken, zou je zelfs de Wii U kunnen nabootsen en de handheld de controller van het spel maken. Een andere goedkopere optie is om alle PlayStation 4 spellen speelbaar te maken op de handheld via Gaikai, de cloud-gaming service die Sony recent overnam. De manier waarop het gebeurt is niet zo belangrijk in mijn ogen, vooral dat het gebeurt is primordiaal.

Het belang van tablets en smartphones zal alleen nog maar toenemen in de toekomst, en de druk op zowel de handheld als de consolemarkt dus alleen maar groter worden. Games voor machines waarmee je alleen thuis kunt spelen, zullen dan ook minder interessant worden. Een handheld en console waarvoor je één game koopt, waarna je ze op beide kunt spelen, lijkt dan ook veel interessanter en in mijn ogen is het de stap die een bedrijf als Sony moet nemen om zowel op de handheld als de consolemarkt relevant te blijven. Nintendo kan het maken met aparte strategieën te werken omdat ze zowel franchises hebben die uitermate geschikt zijn voor handheld (Pokémon) als console (Zelda) met gemengde franchises als Mario erbij. Bij Sony zien we echter dat ze toch vooral voor dat console-publiek gaan, en daar lijkt cross-buy de toekomst. Hoe kijken jullie tegen cross-buy aan? Denken jullie dat één game voor zowel je handheld als je console een goed idee is, of blijven jullie de huidige strategie verkiezen?



08:48  PlayStation Classics - Deel 100
08:40  Video-Interview Halo 4
 Reacties (3)
 Pagina: 1
No'tje op 22-09-2012 om 11:20 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Ik zie dit wel zitten, zolang er ook nog wat exclusieve games voor de Vita worden gemaakt.

Lawliet op 22-09-2012 om 12:34 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Cross-buy is interessant en leuk, maar waarom een Vita als je een PS3 hebt of andersom? Je kan het dan net zo goed een PS3 mini noemen. Ik wil gewoon Vita games zien. Vita kan zoveel meer dan een PS3 port.

LittleBigPlanet enzo zijn geweldig en ik wil graag nog meer ontwikkelaars zien die er geweldige games voor maken. Helaas loopt de Vita zo slecht dat ze bang zijn en niemand iets voor wilt ontwikkelen.

Ik denk dat cross-buy niet de sales zal beďnvloeden puur voor de reden waarom als ik al een PS3 heb. Tuurlijk is het luxe dat je voor de buis speelt en dan weer onderweg mee verder kan, maar ik denk dat de meeste een gevoel heb van waarom. Van dat geld dat je een Vita koop had ik net zo goed een paar PS3 games kunnen halen.

De Vita redden is moeilijk. De handheld heeft geen sterke reclame, weinig games die echte system sellers zijn en nog steeds een pittige prijs. Ik zeg een goede prijsdaling met een goede exclusieve zoals een Monster Hunter game ofzo. Anders mag je dit net als de PSP Go begraven. Erg Jammer want ik vind Vita een zeer toffe handheld.

Gewijzigd door Lawliet op 22-09-2012 om 14:30

AltairJack op 27-09-2012 om 17:15 [Niv: 55 / Exp: 2767]
Crossbuy toekomst voor de Sonygames, PS4 games gaat de VITA niet draaien, en grote blockbuster games zoals GTA V gaan wrs niet eens verschijnen op de VITA. Gewoon prijsverlagen en voor 100 euro verkopen als een stuk speelgoed of MP4 speler en de verkopen gaan omhoog.

Voor 200+ euro verkopen als een alternatief voor een Smartphone is gewoon fail.



 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden