S.L.A.I. (spreek uit als Slay, Engels voor doodslaan) is een internationaal gevecht tussen lopende vechtrobots. Spelers kunnen online elkaar bestrijden. Japanners en Amerikanen zijn daar op dit moment al mee bezig, maar de datum waarop de Nederlanders en andere Europeanen zich in de strijd storten is uitgesteld. De verwachting is nu voor de maand november.
Berichten uit de landen waar het spel al uit is
In Japan en Amerika is het spel inmiddels al uitgebracht, en de berichten die daar vandaan komen kunnen ons helpen om ons te oriënteren op zaken die normaal niet in een preview behandeld kunnen worden. Bijvoorbeeld: de moeilijkheidsgraad schijnt niet zeer hoog te zijn. Het te veel ontbreken van interactiviteit van de omgeving wordt als tweede minpunt genoemd. Verder heeft iemand op een bepaald moment in het spel een lichte framedrop bespeurd, maar in zo een hectisch spel is dat te verwachten.
Iets anders waar ik vanaf hier niet over kan oordelen is het geluid, dat volgens berichten wel snor lijkt te zitten. Naast de voorspelbare Heavy Metal muziek die je waarschijnlijk verwacht bij een schietspel waar robots bij betrokken zijn bevat de soundtrack ook vrolijke J-Pop muziek.
Phantom Crash
S.L.A.I. is inderdaad het eerste online mechbattle spel dat voor de Playstation uitkomt, en vult daarmee een gat in de markt op, wat goed is voor ons als consument en waarschijnlijk ook voor Konami als uitgever. Konami heeft ontwikkelaar Genki hiervoor aangetrokken. Een paar jaar geleden maakte Genki het spel Phantom Crash voor de Xbox, wat goed werd ontvangen door de spelletjesjournalisten maar minder door de spelers, aan wiens neuzen het spel ongemerkt voorbij is gegaan. Zo werd het net als Beyond Good & Evil "one of the best games you have problably never played". Nu gaat Genki voor de herkansing met Konami en Playstation, zich toch baserend op Phantom Crash.

Voorlopige conclusie
S.L.A.I. is een verbeterde versie van de beste online mechbattle game voor consoles. Het spel vervult een leegte in het spelaanbod van de Playstation, iets wat dit spel al een streepje voor geeft voor het gespeeld te hebben. De besturing lijkt zeer netjes in elkaar gezet te zijn. Het gebruik van vier schouderknoppen en twee analoge knuppeltjes staat mij zeer aan. Het Donderjagen in de arena is dat waar het uiteindelijk om gaat, maar voor de spelers zonder online Playstations is er een story mode van vermoedelijk 50 uur toegevoegd. Ik heb wel vertrouwen in S.L.A.I.!
|