Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
06 Mei 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(4) 
(1) 
(2) 
(0) 
(1) 
05 Mei 2025 
(0) 
(10) 
04 Mei 2025 
(2) 
(1) 
(1) 
(0) 
03 Mei 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(3) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Bizerta: Silent Evil
Hands-On:

Wii U & Games


Door Stefan van B op 06-07-2012 om 08:28
Bron: Gamed

Dit najaar komt Nintendo met hun opvolger van de Nintendo Wii; de Nintendo Wii U. Naast ondersteuning voor de standaard WiiMote’s en krachtigere hardware is het paradepaardje van dit apparaat de Nintendo Wii U GamePad. Een tablet-controller die je game-ervaring een extra dimensie moet gaan bieden. In hartje Amsterdam werd ons de mogelijkheid geboden om alvast met het apparaat en enkele games aan de slag te gaan; de ervaringen lees je hieronder.

Hoe onhandig de gehele Wii U GamePad eruitziet, de praktijk bewijst het tegendeel. Het apparaat ligt verbazingwekkend stevig in de hand en geeft gemakkelijk toegang tot alle knoppen en functionaliteiten. De enige opmerking, en daarbij eventueel groot bezwaar, die ik weet te plaatsen ligt bij het gebruik van het touch-screen. Om deze te gebruiken dien je één van je handen los te laten en daarmee raakt het zwaartepunt van de GamePad uit balans, waardoor het apparaat opeens wel erg zwaar wordt om zomaar even vast te blijven houden. Dit terzijde, lijkt het apparaat een vermakelijke, intuïtieve manier van besturing te gaan bieden. Hieronder bespreken we verder enkele games die speelbaar waren op het Nintendo Post-E3 Event.


Batman: Arkham City - Armoured Edition brengt je dezelfde game als die in het najaar van 2011 verscheen, maar nu enkel met features special ontwikkeld voor de Wii U GamePad. Grafisch kan de game zich meten met de andere versies, op het gebied van gameplay weet de game zichzelf echter te onderscheiden. Het navigeren door ruimten werkt in principe hetzelfde, echter aan het gebruik van gadgets wordt een nieuwe dimensie gegeven. Neem bijvoorbeeld de Batarang; na het gooien wordt het scherm op je GamePad een third-person aankijk van de Batarang die je middels het bewegen van de GamePad zelf bestuurt. Het intikken van bijvoorbeeld beveiligingscodes en de speciale Batman-kijk op de omgeving wordt ook allemaal weergegeven op je GamePad, wat een waardevolle aanvulling op de Arkham City ervaring is en het inlevingsvermogen vergroot.


Ook voor de Wii U verschijnen Wario en zijn vrienden uit Diamond City voor een verzameling mini-games onder de naam Game & Wario. De game kent een nog onbeperkt aantal mini-games die allen gebruik maken van de functionaliteiten van de GamePad. Met de mini-game Arrow dien je de GamePad een kwartslag te draaien om zo je boog een richting te geven. Door met je vinger de pijl op het touchscreen vast te pakken en naar achteren te halen wordt de boog gespannen. Met een beetje goede stuurkunsten kun je horde vijanden verslaan en door goed gebruik van power-ups worden je schoten extra krachtig. In Ski bestuur je door het kantelen van de GamePad een skiër, welke je zo snel mogelijk heuvelafwaarts moet proberen te helpen, iets wat zeker in het begin erg uitdagend is.

In Shutter wordt de GamePad gebruikt als camera om criminelen op te sporen in een stedelijke omgeving. Deze verstoppen zich echter achter gordijnen en voertuigen, waardoor mensen die naast je zitten uitstekend hulp kunnen bieden. In Fruit moet de speler met de GamePad een personage besturen om fruit te stelen, de andere spelers kijken enkel naar het TV-scherm en moeten proberen te ontdekken wie in de grote mensenmassa de dief is. Na afloop mogen zij om de beurt deze proberen te raden, wat nog best een pittige uitdaging is. Deze vier mini-games hebben alvast een goede indruk gemaakt en wij zijn dan ook benieuwd wat deze game nog meer te bieden zal hebben.


NintendoLand moet voor de Wii U gaan doen wat Wii Sports voor de Wii deed. Een launchgame gebundeld met de console om de capaciteiten van het apparaat te tonen. Met mini-games gebaseerd op grote Nintendo-franchises leer je de functionaliteiten van de GamePad kennen, waarbij Nintendo graag de nadruk legt op asymmetrische gameplay. Dit houdt in dat je op de GamePad een ander beeld van de situatie hebt dan je medespelers, die meestal met een WiiMote spelen, en enkel het TV scherm zien. Dit levert enkele leuke mini-games op. Donkey Kong’s Crash Course is een verslavende 2D-platformer waarbij je een geheel parcours moet afleggen door je GamePad te kantelen. Iets wat moeilijker is dan het lijkt door de vele obstakels en het gevaar van teveel of te weinig snelheid. Een andere vermakelijke game is Animal Crossing: Sweet Day, waarbij de speler met de GamePad twee bewakers bestuurt, terwijl de andere spelers via de WiiMote zoveel mogelijk snoep proberen te stelen. De nadruk bij deze games ligt op het multiplayer-aspect en dat is dan ook de enige kanttekening die ik hier kan plaatsen, vermakelijk zijn de mini-games namelijk zeker. In totaal zal de game twaalf van deze games gaan bevatten, verder gebaseerd op onder andere Luigi’s Mansion en Zelda.


PanoramaView is een applicatie waarmee je video’s kan bekijken. Op je TV-scherm wordt een normaal standpunt getoond, van bijvoorbeeld een bus-tour door Londen of het uitzicht vanuit een deltavlieger. De GamePad kun je echter gebruiken om rondom jezelf heen te kijken en zo als het ware je hoofd te draaien. De video’s zijn namelijk 360-graden in elke mogelijke richting opgenomen, zodat je zelfs achter je kan kijken om te zien wat daar gebeurd. Hierbij heb je de mogelijkheid om direct tussen dag- en nachtbeelden te wisselen om zo helemaal op te gaan in de video. De bedoeling is dat dit een downloadbare applicatie voor je Wii U wordt. Hoeveel video’s er beschikbaar gaan zijn en of deze worden aangevuld is nog onbekend. Maar met de juiste video’s kan dit een zeer vermakelijke applicatie gaan worden.


Na lang wachten en veel vraag komt Nintendo dan eindelijk met Pikmin 3. Opvallend detail is dat de game enkel speelbaar was met de WiiMote op het evenement en dat de GamePad gebruikt werd als plattegrond. De game werkt echter zeer soepel met de WiiMote. Grafisch ziet de game er strak uit, maar het maakt niet direct de indruk die je zou verwachten bij een zogenaamde next-gen game. De nieuwe rots-Pikmin zijn een toffe toevoeging en werden in de demo gebruikt om glazen obstakels en de huls van een eindbaas te vernietigen. In het geval van de eindbaas werd er vervolgens verwacht dat je de normale Pikmin op het opengelegde vlees gooide zodat deze hem konden slopen. Het is deze toffe afwisseling die Pikmin eerder en ook nu in deel drie tot een vermakelijke game maakt. Dit is dan ook zeker een game die je als eventueel toekomstig Wii U bezitter goed in de gaten moet gaan houden.


In Project P-100 speel je een groep superhelden die de aarde probeert te beschermen van uitzonderlijk grote buitenaardse wezens die een invasie op Aarde plegen. Deze helden bestuur je niet afzonderlijk, maar allemaal tegelijkertijd, waarbij je door bepaalde tekens op je GamePad scherm te tekenen de hele groep kunt veranderen in één groot zwaard, vuist of pistool voor extra krachtige aanvallen. De game maakt grafisch voorlopig weinig indruk, maar kent toffe gameplay. Door met je groep helden rondom een willekeurige groep burgers te gaan staan verander je ook hun in helden en breid je daarmee zowel je team als je krachten uit. De vraag is enkel of de game genoeg variatie biedt om je lang te vermaken, daar komen we echter als de game verschijnt ten tijde van de Wii U launch.


15:09  Dragon Ball Z for Kinect komt in oktober
07:27  Nieuwe Far Cry 3 details
 Reacties (30)
 Pagina: 1 | 2
Onna76 op 06-07-2012 om 18:54 [Niv: 372 / Exp: 18579]
@Louis Tinner is Pikmin 3 niet AAA genoeg dan Zoals ik al zei jarenlang loopt men er over te zeuren, wanneer komt dat spel, wanneer komt dat spel... komt die er aan als launch spel... wat een waardeloze line up hoor je ze vervolgens weer klagen 3DS line up was eerder belabberd te noemen in tegenstelling met de WiiU, zelfde geldt trouwens toen voor de DS

asianck op 06-07-2012 om 19:11 [Niv: 380 / Exp: 19012]
^Misschien bedoelt ie een AAA naast Pikmin. Kan me nog herinneren dat Super Mario 64 DS een launchgame was voor de DS en die was prima. Kan zijn omdat ik het origineel niet in m'n bezit had (wel gespeeld in die tijd). Maargoed de launch valt tegenwoordig nog reuze mee, maar het is die droogteperiode na de launch die me altijd afschrikt om geen console/handheld tijdens de launch te halen. Liever een jaar wachten en een vollere library hebben.

@Onna
Je hebt gelijk wat betreft het gebrek aan nieuwe IP's die uit kunnen groeien tot een hele nieuwe franchise. Denk dat ze de afgelopen jaren veels te voorzichtig zijn geworden en het niet meer aandurven om een nieuwe IP te lanceren. Liever spelen ze op safe door een bekende character erin te gooien, zoals Kirby in Kirby's Epic Yarn (een volledig origineel spel, maar wel met de bekende roze blob erin, terwijl ze bijv. hier juist de kans hadden om een nieuwe personage te introduceren). Mss zou het te maken hebben dat Miyamoto niet echt meer op de voorgrond staat wat betreft het maken van spellen...

Wat de IP's van Sony betreft, ze maken elke gen wel een nieuwe franchise, wat ik toejuich. Maar weinig van die franchises zijn zo iconisch en herkenbaar als een Nintendo franchise. Dat is imo ook wat waard, want in spellen als die Sony All Stars hebben de characters imo (<--) bij lange na niet dezelfde charmes als personages in een SSB.

Gewijzigd door asianck op 06-07-2012 om 19:15

FloriX op 06-07-2012 om 21:31 [Niv: 258 / Exp: 12906]
Ik weet het niet, ik zie nog steeds niet genoeg nieuws om wederom de casual markt, die nu grotendeels een Wii hebben, een WiiU te doen kopen. De naam is verwarrend, de launchgames zijn matig en velen zijn op de 360/ps3 te kopen, grafisch is er nul verschil met de huidige gen en ik heb zo mijn twijfels of een tablet echt omarmd zal worden.

Maar goed, we zullen zien, ik hoop natuurlijk dat Nintendo gave dingen gaat doen, maar ik weet niet of de WiiU het helemaal is.

Djierod op 07-07-2012 om 14:01 [Niv: 70 / Exp: 3481]
Ik heb de lijst even bekeken Sympharion, maar er zitten niet echt titels in die mij zo 123 overtuigen om de console te halen.
Pikmin is cool, maar verder...
Veel launchgames zijn al op andere platforms te vinden of zijn weer ports.
Daarom is die hele lijst aan games voor mij te karig.
Maar goed, hopelijk dat er nog toffe games na de launch komen.

Cain op 11-07-2012 om 21:47 [Niv: 147 / Exp: 7344]
@ Djierod,

Waarom heb je dan een PS3 gekocht? Als er 1 launch line up karig was dan is het die van de PS3 wel. Sterker nog, het duurde tot 2008 voordat er een game uitkwam waar PS3 gamers trots op konden zijn. Daarvoor moest de PS3 ook teren op ports en dergelijke games.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Nintendo Wii U
Type:
Hardware
Releasedatum:
30-11-2012
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:






Meer media