Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Review:

Mass Effect 3


Door MaartenL op 12-03-2012 om 10:42
Bron: Gamed.nl

Eindelijk is het laatste deel van Mass Effect beschikbaar! De alom bekende Reapers zijn op aarde aangekomen en elke waarschuwing van Shepard werd genegeerd. Het is nu aan de speler om alle rassen van het universum samen te laten strijden om het einde te voorkomen. Maar... is dat einde wel de moeite om te spelen? Gamed neemt het bevel over de Normandy en vertelt zijn verhaal!

Zoals gewoonlijk nemen we in Mass Effect 3 opnieuw de controle over Shepard, de onwaarschijnlijke held in een enorm universum vol politieke stormen en ongeloof. Het gevaar van de Reapers werd door niemand serieus genomen en daar zullen planeten nu het gevolg van ondervinden, beginnende met onze vertrouwde blauwe bol: de aarde. Al meteen van het begin zet Bioware een aparte emotionele toon neer. Waar Mass Effect 1 vrij standaard overkwam en Mass Effect 2 het moest hebben van een duistere sfeer gaat deel 3 resoluut voor een wanhopig thema: het universum is onder aanval en alleen de speler kan het tij keren. Misschien komt deze nieuwe sfeer in het begin een beetje cliché over, na verloop van tijd zullen we niet alleen nieuwe personages, maar ook bekende zien sterven vanwege de keuzes die we maken. Overigens lijkt het alsof de keuzes qua dialoog beperkt zijn maar laat je niet bedotten: achter elke keuze kunnen meerdere opties verscholen zitten. Er is geen overduidelijk goed en kwaad waardoor je keuzes niet altijd voor de hand liggen.

In vergelijking met Mass Effect 2 is er aardig wat veranderd op gameplay-vlak. De combat is iets versoepeld waardoor het wisselen van dekking veel makkelijker is dan voorheen. In tegenstelling tot deel twee is er daarvoor geen opoffering gedaan op het vlak van karakter-ontwikkeling, er zijn zelfs meer mogelijkheden bijgekomen. Niet alleen de gekozen krachten bepalen je speelstijl, ook de verschillende upgrades voor wapens zullen jouw manier aanvullen. Zo zal de speler verschillende aanpassingen kunnen maken aan zijn arsenaal. Een assault rifle met een vizier? Een shotgun met een bayonet? Een sniper rifle dat door een object kan schieten? Het kan allemaal. Alsof dat nog niet genoeg was zijn er ook enkele wapens toegevoegd waardoor het totaal gerust kan oplopen tot een stuk of dertig. Xbox 360 gamers met Kinect kunnen hun commando's zelfs naar het scherm schreeuwen, hetgeen goed werkt. Enkel wanneer je drie commando's tegelijkertijd tracht te verwerken kan er enige onduidelijkheid ontstaan, gelukkig zijn dit echter spaarzame momenten. Ook op het gebied van bepantsering worden we niet teleurgesteld. De speler kan meer dan ooit bepalen hoe hij het liefste speelt en gecombineerd met het verbeterde combat-systeem zorgt dat veel plezier. Helaas is de AI van de tegenstander en je eigen team nog niet echt perfect. Soms blijven vijanden simpelweg op afstand wat heen en weer bewegen zonder effectief iets te doen, echter is dit een kleine vlek op de anders geweldige gameplay.


Tussen missies in gaan we opnieuw op verkenning met de Normandy waarbij vooral opvalt dat het scannen van planeten verdwenen is en weg heeft gemaakt voor een minder tijd-consumerende methode; het pingen. Alles dat nuttig is in de buurt van je schip wordt netjes aangeduid maar dit zal ook de aandacht trekken van de Reapers waardoor de speler zal moeten vluchten en het na een missie opnieuw moet proberen. Een leuker systeem maar in grotere clusters moet er rekening gehouden worden met brandstof en aangezien niet elke cluster een fuel depot heeft zal er aardig wat afgereisd moeten worden. Mocht dit je allemaal niet echt interesseren dan mis je in ieder geval geen zij-missies want deze worden allemaal meegedeeld door een persoon op je schip. Een beter exploratie systeem maar een lineaire vorm van zij-missies in de plaats van het eindeloos scannen van planeten. Op één vlak beter, op het ander vlak beperkter. In ieder geval hoef je je geen zorgen te maken dat er een zij-missie aan je voorbijgaat. De Normandy is overigens een snelle manier om alle winkels af te schuimen voor nieuwe koopwaar aangezien dit handig wordt bijgehouden in een terminal. Research keert eveneens terug, hetzij in een andere vorm.

Na twintig tot dertug uur zit de singleplayer campagne er weer op en kan je, net zoals voorheen, herspelen met een bestaand karakter of herstarten met een andere klasse. Zeker de moeite aangezien de klassen iets beter uitgewerkt werden en zoals al vermeld zijn de opties qua krachten ook toegenomen. Ben je de singleplayer beu dan kan je nog aan de slag met de multiplayer waar je het met vier spelers opneemt tegen de AI in verschillende golven. Ben je succesvol dan verdien hiervoor credits die de mogelijkheid geven om packs te kopen waardoor nieuwe, speelbare rassen, krachten of wapens vrijgespeeld worden. Een beetje willekeurig maar dit systeem zal je aanmoedigen om eens iets anders te proberen dan wat je gewend bent. Met een zestal mappen en verschillende klassen kunnen er aardig wat uurtjes verdwijnen in de multiplayer, echter zal het niet blijven interesseren zoals een game waarbij multiplayer het voornaamste onderwerp is.


Op grafisch vlak is de game weinig vooruitgegaan. Gezichtsanimaties zijn iets verbeterd en sommige texturen zijn iets scherper dan vroeger. Helaas merken we hier en daar toch enkele zwakke texturen tijdens dialogen. De laadtijden zijn echter veel korter en ook de lichteffecten hebben een verbetering ontvangen. Niet alleen enkele effecten hebben een opwaardering gekregen, ook het design staat weer garant voor knappe plaatjes en een af en toe groter gebied om in te vechten. Spijtig dat de AI een beetje teleurstelt maar het is gelukkig niet fataal voor het spel. Qua audio is de game er enorm op vooruitgegaan met veel betere geluidseffecten voor wapens, een knappe soundtrack en natuurlijk de overweldigende voice-cast met onder andere Martin Sheen en Freddie Prinze Jr. Het is onnodig om te vermelden dat de acteurs hun werk prima uitvoeren want dit was voorheen ook al zo.

BioWare heeft grotendeels goed geluisterd naar de fans: het RPG gedeelte werd opgekrikt, wapens aanpassen zorgt voor een goede uitwerking en het irritant planeten scannen werd geschrapt. Al bij al zal deze game je een passend einde geven voor de trilogie van Shepard. De paar aanwezige minpuntjes zoals een matige AI en af en toe gebrek aan detail zullen het spelplezier niet in de weg zitten. Overigens kan de multiplayer ook een aardig poosje overtuigen, al weegt het natuurlijk niet op tegen het geweldige single-player verhaal. Als je Mass Effect 1 en 2 al hebt uitgespeeld, dan is er weinig reden om deeltje 3 niet te halen. Ben je nieuw in de reeks, dan kan er nog steeds gestart worden met Mass Effect 3, alleen mis je dan bekende personages en een beetje achtergrondverhaal. In ieder geval is deze game een aanrader!
Beoordeling
Gameplay   92
Sound   92
Graphics   85
Replay   90

Een mooi einde voor een fantastische trilogie.
92


14:00  Little Deviants
10:41  Dead or Alive 5 toont Ayane versus Kasumi
 Reacties (12)
 Pagina: 1
zie sang op 12-03-2012 om 10:51 [Niv: 80 / Exp: 3986]
ik hou van deze reeks !!!,jammer genoeg stoppen ze

Weslii op 12-03-2012 om 10:54 [Niv: 167 / Exp: 8338]
@ Zie Sang

Dat is niet zeker!!!

Bioware heeft aangegeven dat je je save file niet moet verwijderen na ME3. Wellicht dat deze trilogie is afgesloten maar dat er meer spellen komen in het ME universum waar de gebeurtenissen uit deze trilogie invloed op hebben.

Codewarrior op 12-03-2012 om 10:55 [Niv: 110 / Exp: 5485]
Mooie score

zie sang op 12-03-2012 om 10:57 [Niv: 80 / Exp: 3986]
klop Weslii is nog vroeg , lol

Angel666 op 12-03-2012 om 16:03 [Niv: 59 / Exp: 2969]
mooie game, verhaal is echt geweldig, alleen jammer dat ze in mijn ogen niet meer rpg element erin hebben gestopt, want je hebt bijna geen side missions en als je die al hebt zijn ze echt heel erg klein of hebben ze altijd wat met het verhaal te maken, niet zoals in deel 2 waar je die loyalty missions had.

Paintskillz op 12-03-2012 om 16:41 [Niv: 90 / Exp: 4490]
Loyalty missions waren toch lame

zie sang op 12-03-2012 om 16:42 [Niv: 80 / Exp: 3986]
Ik heb hem juist binnen en dlc van 9,euro gekocht
vraag hoe moet ik hem plaatsen om van het vervelend laden in het begin af te zijn .
Niet automatisch conecten met ea of wat.
Tja @ Angel666 komt gewoon door multiplayer dat de single beperkt is het stomste wat ze konden doen ME2 is volledig SP maarja moet opbrengen....

gompy222 op 12-03-2012 om 17:32 [Niv: 84 / Exp: 4212]
In mijn ogen is de single player niet ten koste gegaan door de multiplayer. Vind dat er buiten het verhaal nog genoeg te doen is.

En de multiplayer vind ik verrasend goed. Had er niet veel van verwacht, maar hij is toch best leuk.

Zuigertje op 12-03-2012 om 22:26 [Niv: 118 / Exp: 5884]
"BioWare heeft grotendeels goed geluisterd naar de fans: het RPG gedeelte werd opgekrikt"

Hier ben ik totaal niet mee eens. Het rpg gedeelte is overduidelijk nog verder weggelaten. Enige plek die te exploren viel was de Citadel die echt piepklein was, en de galaxymap was gewoon op een missie klikken, je wordt ergens gedropt om alles neer te knallen en vervolgens word je weer opgepikt door dezelfde dropship.

Blijft een degelijk spel.

MaartenL (Redacteur) op 13-03-2012 om 00:59 [Niv: 472 / Exp: 23598]
In dat geval bedoelde ik met RPG gedeelte het levelling systeem, niet de exploratie.

zie sang op 13-03-2012 om 01:06 [Niv: 80 / Exp: 3986]
Maarten ??? begrijp je niet

MaartenL (Redacteur) op 13-03-2012 om 12:49 [Niv: 472 / Exp: 23598]
"BioWare heeft grotendeels goed geluisterd naar de fans: het RPG gedeelte werd opgekrikt"

Het levelling systeem werd opgekrikt.

Overigens bepaalt exploratie niet of een game RPG is of niet. Kijk maar naar bijv. The Witcher 2, die ook iets lineair is, maar nog steeds een RPG.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Mass Effect 3
Type:
Game
Releasedatum:
09-03-2012
Ontwikkelaar:
BioWare
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media