Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Review:

Kingdoms of Amalur: Reckoning


Door Rene Groen op 17-02-2012 om 12:44
Bron: Gamed

Ieder jaar probeer ik minimaal één keer naar de Efteling te gaan. Even weer het kleine kind zijn, me onderdompelen in de sprookjeswereld, me verliezen in de attracties. Kingdoms of Amalur: Reckoning is een soort Efteling, een sprookjeswereld waarin je jezelf makkelijk kunt verliezen.

Het verhaal is geschreven door bestseller R.A. Salvatore en hij laat de game meteen heftig beginnen, de hoofdpersoon heeft namelijk de dood gevonden na een strijd tussen de bewoners van Amalur en de Fae, een ras van vijandige elven. Je karakter krijgt echter een tweede kans door de Well of Souls, een machine die de Gnomen in het leven riepen om de doden tot leven te wekken, hetgeen tot nu toe geen succes kende. Lang om te genieten van je wederopstanding is er echter niet, de Well of Souls wordt vernietigd en je wordt opgejaagd waardoor je wegvlucht, zonder te weten waar naartoe. Eén van de redenen hiervoor is dat je alles van voor je overlijden vergeten bent. Je begint als een leeg boek wiens bladzijden nog ingevuld moeten worden, voordat het boek echter is volgeschreven zul je tientallen uren ondergedompeld zijn in de wereld van Amalur.


Al bij de eerste stappen zul je verbaasd worden door de graphics van het spel, een samenwerking tussen Todd McFarlane (van de Spawn comics) en Ken Rolston (de lead designer achter Oblivion). Het is een kleurrijk geheel met veel glans en glinstering dat zo weggelopen lijkt te zijn uit een tekenfilm, maar dan wel eentje van enkele jaren geleden. Hoewel de game de juiste sfeer uit weet te stralen zijn er wel enkele mindere punten, denk aan pop-up, een mindere afwerking in details en ook de lip-syncing had beter gekund. Ondanks deze kritische puntjes laat het je meevoeren naar een fantasievolle wereld met bossen, kerkers en stadjes waar genoeg te beleven is. Niemand zal je ervan weerhouden om enkel met het hoofdverhaal bezig te zijn, er zijn echter tevens genoeg sidequests te ontvangen van karakters wiens stemmen allen met veel overtuiging zijn ingesproken. Hoewel deze sidequests niet altijd inhaken op het hoofdverhaal bieden ze vele extra uren gameplay en meer inzicht in de wereld zelf. Reckoning is namelijk niet alleen een game, maar lijkt tevens diepere ondergronden te kennen die op diverse manieren naar voren worden gebracht. Er zijn zelfs momenten waarbij je keuzes zult moeten maken die het goede of kwade vertegenwoordigen, helaas hebben deze echter maar weinig invloed op het verloop van de game.

Qua presentatie is de game goed verzorgd en voor de gameplay is dit niet anders. Iedere speler kan een keuze maken tussen verschillende klassen, speelstijlen en speciale vaardigheden. Deze keuze is echter een stuk vrijer dan in andere games omdat we er punten aan toe kennen die we later simpelweg weer kunnen veranderen bij een zogeheten fateweaver. Kom je er na enkele speluren achter dat je toch de verkeerde beslissingen genomen hebt, dan kun je deze tegen inruil van een geldbedrag simpelweg aanpassingen doorvoeren zonder opnieuw te moeten beginnen. Een zeer gebruiksvriendelijk systeem dat perfect aansluit bij de gevechten, welke in real-time plaatsvinden en ons laten stoeien met diverse wapens, aanvalsspreuken en verdedigingsmiddelen. De opbouw in moeilijkheidsgraad van vijanden is hierbij goed en we worden rustig geïntroduceerd in het vechtsysteem dat diepgang weet te combineren met gebruiksvriendelijkheid.


Het doorkruisen van de wereld en uitvoeren van opdrachten laat ons tevens aan onze verzamelwoede werken, de game zit namelijk bomvol zogeheten loot. Of het nu gaat om items, wapens of bescherming, je zult er veel van tegen komen en keuzes moeten maken in hetgeen wat je mee neemt. Toch niet gevonden waar je juist zo naar op zoek was? Dan kun je deze middels blacksmithing (of varianten hierop) altijd nog zelf samen stellen. Kritiekpunt is wel dat er weinig beloning is voor het ontdekken van de wereld. De beste loot kom je tegen op de bewandelde paden en hier vanaf wijken zorgt er niet voor dat je extra beloond zult worden. Ben je toch iemand die graag loot vergaart en extra opdrachten vervult dan kun je makkelijk honderd uur kwijt in de game. Eén van de redenen hiervoor zijn de vijf guilds die ieder vele uren op de teller bijtellen.

Grote vraag is nu natuurlijk of ontwikkelaar 38 Studios een geslaagde titel heeft afgeleverd of niet. Persoonlijk ben ik zeer gecharmeerd van de fantasierijke wereld waar je jezelf in kunt verliezen als een klein kind. De geluiden zijn hierbij zeer goed verzorgd en de gameplay is goed voor vele uren speelplezier. Toch is duidelijk te zien dat de ontwikkelaar nog wat puntjes heeft om in een eventueel vervolg (of een geheel nieuwe game) aandacht aan te besteden. Het camerawerk had net wat strakker gekund, onbeschofte acties in de game hebben geen gevolgen, er is geen mogelijkheid om vrij te springen en zo zijn er nog enkele punten die een betere afwerking verdiend hadden. Ben je iemand die zwaar kan vallen over dit soort foutjes, trek dan gerust nog enkele punten van het eindcijfer af. Ben je echter iemand die, net als ik, zich graag onder laat dompelen in een wereld en daardoor deze oneffenheden maar wat graag vergeeft, dan is Kingdoms of Amalur: Reckoning jouw eigen Efteling.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   85
Graphics   75
Replay   90

Een sterk debuut voor ontwikkelaar 38 Studios.
85


16:19  3DS Virtual Console - Week 30
07:40  FF XIII-2 DLC komt eind deze maand
 Reacties (17)
 Pagina: 1
D: op 17-02-2012 om 13:40 [Niv: 172 / Exp: 8612]
meh ik vond het grafisch wat world of warcrafterig ogen dus dat is meteen een afknapper.

ook dat sommige reviews de combat met god of war vergelijken doet het bij mij geen goed.

de demo vond ik ook niet best, ik wilde een poison mage maken maar dat kon niet, dan moet je een rogue class nemen en pointy wapens gebruiken -_-.

pass.

Rene Groen (Eindredacteur) op 17-02-2012 om 16:15 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Vond de wereld persoonlijk meer Fable dan World of Warcraft, maar ik begrijp de vergelijking. Het vechtsysteem met God of War vergelijken gaat me eveneens te ver, beiden hebben hun eigen stijl.

Betreffende de demo: deze geeft helaas geen goed beeld van de game. Gemaakt door een externe ontwikkelaar en te gehaast gemaakt.

Stammetje91 op 17-02-2012 om 17:43 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Lijkt me een hele vette titel, maar ik haal hem later wel eens voor een budgetprijs. De reacties zijn iets te wisselvallig wat mij betreft.

PS3gamerXD op 17-02-2012 om 18:03 [Niv: 67 / Exp: 3340]
Ik denk dat ik iemand ben die de foutjes van het spel heel makkelijk kan vergeven. De graphics vind ik door de vrolijke kleuren persoonlijk meer waard dan een 7.5 na het spelen van de demo. Must have dus voor mij, alleen speel ik eerst nog wat andere spellen uit.

Zuigertje op 17-02-2012 om 19:59 [Niv: 118 / Exp: 5884]
Na 20 uur hield ik het wel voor gezien. Waren leuke 20 uren dat wel, maar op een gegeven moment is de balans echt heeeel ver te zoeken.

Ben lvl 18, speel op hard difficuly, en maak alles af zonder probleme, khoef ook geen potions te gebruiken.

Voor de mensen die WoW gespeeld hebben of andere themepark MMOs, het lijkt na 20 uur net alsof je alleen nog maar low level zones doorloopt met mobs die veel te laag level zijn.

Toch ben ik erg onder de indruk van de omvang en de afwerking, dus toch een 8,5/10 van mij.

Boogieboyz op 17-02-2012 om 21:14 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Ik ben geen reviewer, maar hier mijn bevindingen. Serieus, ik maak geen geintje als ik zeg dat dit 1 van de beste games is die ik ooit heb gespeeld. Ok klinkt mss overdreven, maar het gebeurt zéér zelden (eigenlijk bijna nooit) dat ik een game speelde en dacht: WOW... Nee niet World of Warcraft, ik bdoel de uitdrukking.

En dat is bij deze game dus het geval. Toegegeven ik heb alleen nog de demo gespeeld, maar deze komt er bij mij zeker in! Omg ik wist niet dat ze (nog) games als dit konden maken

Alhoewel, een soortgelijk wow-moment was nog niet eens zo lang geleden, toevallig. Dat was met Saints Row the Third.

10/10 voor beide games, onmisbaar in je collectie.

Rene Groen (Eindredacteur) op 17-02-2012 om 21:35 [Niv: 747 / Exp: 37333]
In dat geval goed nieuws ikzoekruzie, het eindresultaat in de vorm van de volledige game is nog beter dan de demo.

Boogieboyz op 17-02-2012 om 22:25 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Nice, ben benieuwd!

jerfo op 18-02-2012 om 02:09 [Niv: 93 / Exp: 4627]
goed cijfer, kan me erin vinden
het is een vermakelijke game met veel quests en dan ben ik alleen nog in het eerste land bezig

het verhaal kan me alleen niet zoveel boeien en skip veel van de gesprekken en gesprek opties en vraag alleen info van de quest

OwPuMa op 18-02-2012 om 09:34 [Niv: 31 / Exp: 1530]
Goede cijfer.

musthavethisgame op 18-02-2012 om 11:40 [Niv: 50 / Exp: 2504]
Demo gespeeld, had niet echt het Wow-gevoel en kreeg ineens te maken met een irritante bug maar ik wil dit spel best eens een kans geven uit de budgetbak.

Codewarrior op 18-02-2012 om 12:53 [Niv: 110 / Exp: 5485]
De game is in feite een low-budget single-player MMO voor €60.

- Er is geen verschil met MMO's op gebied van combat, omdat er inmiddels al redelijk wat MMO's zijn/waren die gebruik maken van freeform combat in plaats van de stijl die door Total Biscuit wordt getypeerd als "Hotkey MMO". Denk aan WoW, SW:TOR, etc.

- Er is geen verschil met MMO's op grafisch gebied. De graphics zijn gemiddeld genomen net zo goed, ook qua style, als deze nu zijn in WoW, wat toch enigszins teleurstellend mag worden genoemd .

- Er zijn net zo veel filler quests als in elke andere MMO. Gelukkig hebben ze één ding goed gedaan op het gebied van side-quests: Geen FEDEX.

- De main quest is redelijk interessant, maar steekt nooit met kop en schouder boven andere spellen uit. In feite durf ik zelfs te zeggen dat de huidige shooters beter single player storylines hebben dan RPG's, terwijl de RPG toch bij uitstek geschikt is om een verhaal op te bouwen. Elke keer weer vergelijk ik nieuwe RPG's met de Secret of Mana serie (SNES) en tot noch toe zijn er maar bar weinig die me het gevoel geven dat ik ergens onderdeel van ben, zoals die oude, oude snes games.

- Heel veel loot. Woopdie fucking doo. Na 3 uur spelen zijn al je items paars en krijg je nog maar zelden een nuttige toevoeging. Waar zijn m'n vrienden om tegen te braggen? Juist. Nergens. Diablo II was een leuke game om loot in te verzamelen, omdat het a. online bewaard wordt en b. leuk is om goede shit te vinden wanneer je dit kunt delen met anderen.

Kansloze game voor de huidige hersenloze generatie van gamers. Zeg maar de huidige mobile app generatie die 10 jaar geleden nog neerkeek op alles dat ook maar in de buurt kwam van technologie.

Onna76 op 18-02-2012 om 13:47 [Niv: 372 / Exp: 18579]
Laatste keer dat ik ooit nog bij Zavvi heb besteld, zit nu 1,5 week op dat spel te wachten Eh lol Gezer, een geluk dat ik nog uit de bak met koeienvlaai besmeurde antieke gamers vandaan kom die niks heeft met mobile apps maar wel met originele, sfeervolle games ala Kingdoms of Amalur, en gezien je commentaar val je zeker zelf ook onder die hersenloze generatie van gamers

Gewijzigd door Onna76 op 18-02-2012 om 13:48

Rene Groen (Eindredacteur) op 18-02-2012 om 13:57 [Niv: 747 / Exp: 37333]
@ Onna: Zavvi is nu eenmaal geen Nederlandse webwinkel, goedkope prijzen verreken je met een langere levertijd.

Gewijzigd door Rene Groen op 18-02-2012 om 14:04

jerfo op 18-02-2012 om 14:13 [Niv: 93 / Exp: 4627]
@gezer
je moet dan tog egt even beter zoeken want er zijn zeker betere items dan die paarse die je in de eerste 3 uur vind, ook zijn er sets te krijgen

Angel666 op 18-02-2012 om 15:08 [Niv: 59 / Exp: 2969]
nog een weekje wachten en dan ben ik jarig, en dan vraag ik me KoA:R

Onna76 op 18-02-2012 om 15:50 [Niv: 372 / Exp: 18579]
@Rene Groen, eh duh dat weet ik ook wel Dat ze goedkoper leveren heeft niks met de levertijd te maken. Ik bestelde vroeger bij DVD.co.uk ook een Britse site, zelfs goedkopere verzendkosten, toen ik nog een Credit Card had en die leverde altijd netjes binnen de week. Met zavvi inmiddels 3x gehad dat een spel zoek raakte. Zij zijn naast Shopto de enige die Paypal accepteren. Ow well, back to good ol Ebay, of anders maar hier kopen.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Kingdoms of Amalur: Reckoning
Type:
Game
Releasedatum:
09-02-2012
Ontwikkelaar:
38 Studios
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media