Enkele weken geleden lanceerde Bethesda hun topper The Elder Scrolls V: Skyrim, welke naar goede gewoonte opnieuw lekker speelde, maar wel enkele problemen had.
Eén opmerkelijk probleem is de lag op de PlayStation 3 en de Xbox 360, waarbij vooral die eerste er last van heeft. Bethesda zelf heeft laten weten dat er aan het probleem gewerkt wordt, maar volgens andere bronnen binnen de game-industrie zal het probleem niet op 1-2-3 opgelost zijn. Obsidian Entertainment's Josh Sawyer, dat Fallout: New Vegas ontwikkelde voor Bethesda, onthult dat Bethesda's engine problemen heeft met savegames. Naarmate je verder raakt in de game, moet deze meer en meer details opslaan. Savegames van 19 MB zouden hierbij geen uitzondering zijn volgens Sawyer. Deze savegame moet dan ook nog eens in het geheugen blijven.
De reden dat de PS3 hierbij meer problemen geeft dan de Xbox 360 ligt volgens Sawyer bij het opzet van het geheugen. De Xbox 360 werkt met één pool van 512 Mb, terwijl de PlayStation 3 werkt met twee aparte sets van 256 Mb waarvan één voor graphics en één in het algemeen. Aangezien de savegame volledig in die laatste zit, komt de PS3 dus sneller in de problemen dan de Xbox 360 waar het geheugen voor de graphics kan aangesproken worden.
|