Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
20 September 2019 
(0) 
(0) 
19 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 September 2019 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
17 September 2019 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
16 September 2019 
(0) 
(0) 
(13) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
15 September 2019 
(0) 
(0) 
14 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(4) 
13 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
11 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
08 September 2019 
(0) 
07 September 2019 
(1) 
(0) 
(14) 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
06 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
eFootball Pro Evolution Soccer 2020
NBA 2K20
Gears 5
WRC 8
Column:

Retro-Knoeiboel


Door Joni Philips op 06-12-2011 om 13:38
Bron: Gamed

Jarenlang had de retrogamer veel geduld nodig: hij diende kleine winkeltjes te doorzoeken, alle rommelmarkten af te lopen of te hopen op een beetje geluk met eBay om de oude consoletoppers terug te vinden.

Dankzij digitale distributie leken de kopzorgen echter voorbij, er zouden duizenden retrogames legaal online beschikbaar worden. Nintendo nam hierbij het voortouw, hun Virtual Console werd een speerpunt van de Nintendo Wii en kreeg snel navolging van Sony en Microsoft met respectievelijk de PSOne Classics midden 2007 en de Xbox Originals eind 2007. Fantastisch natuurlijk. Samen dekten ze bijna elk groot systeem behoudens DreamCast, PlayStation 2 en GameCube. Waarop konden we nog meer hopen? Met de vijfde verjaardag van de Virtual Console leren we de waarheid, onze hoop was compleet onterecht want samen brachten ze amper iets meer dan vijfhonderd games uit, consoles als de Super Nintendo en de PlayStation op zich hadden al meer games dan dat terwijl die vijfhonderd games nu verdeeld zijn over meer dan tien consoles en handhelds.

Het ergste is dat geen van de grote drie consolemakers ook maar lijkt te geloven in het heruitbrengen van retro-titels. Als eerste is er Nintendo dat de rage lanceerde en het grootste deel van de retrogames lanceerde. Op de Europese Virtual Console vind je momenteel 378 games terug, wat een gigantisch aantal lijkt tot je een betere blik op het aanbod werpt. Achttien Arcade-games, achttien Commodore 64 games, vijftien Master System games, een twintigtal Nintendo 64 games. Zijn er zo weinig toppers op die systemen? Op de Nintendo 3DS is het zelfs erger: men brengt wekelijks één spelletje uit, er is nog maar één Game Boy Color game beschikbaar en van de beloofde Game Gear en TurboGrafx-16 spellen komt maar niets in huis. In zes maanden zijn er uiteindelijk maar 25 games beschikbaar.

Retro-Fun
Retro-Fun

Het begon nochtans zo goed bij Nintendo. Ondanks de nodige gebreken - zo werd gekozen voor echte ROMs met emulator, waardoor nadelen van het origineel bewaard bleven zoals 50 Hertz versies, en waren de Wii controllers niet allemaal even geschikt - maar na twee - drie jaar ging het echt fantastisch. Toen begon men echter minder en minder up te daten, tot het systeem compleet stilviel in juni 2011. De Wii Virtual Console is dood en dan vindt men het raar als we klagen over de Wii ondersteuning. Zeggen dat het beter gaat bij de concurrentie is nog grappiger. Sony bracht ondertussen weliswaar al 112 spellen uit, waaronder enkele Neo Geo spellen en zeer veel (hoofdzakelijk slechtere) PS1 games. Op geen enkel moment heeft Sony een echt schema gehad. Tien weken lang niets en dan plots tien spellen? Geen probleem voor hun.

In tegenstelling tot Nintendo en Sony heeft Microsoft geen uitgebreide achtergrond in de consolewereld, maar ook hun Xbox Originals mogen een mislukking genoemd worden. Er zijn meer dan vijfhonderd Xbox games verschenen en daarvan verschenen er maar liefst 33 op Xbox Live. Ironisch genoeg leek zelfs Microsoft nooit te geloven in hun Originals: ontbrekende games zijn onder andere MechAssault, Oddworld: Munch's Odyssee, Halo 2, Amped en Blinx. Allen titels uitgegeven door Microsoft! Allen titels die speerpunten waren van hun Xbox promotie! Blijkbaar waren ze echter niet belangrijk genoeg om terug te brengen op de Xbox 360. Die ene titel die men beloofde als afsluiter voor de Xbox Originals, is er twee jaar na het einde van de service nog niet, hoewel het verfrissend eerlijk was dat ze toegaven te stoppen met de service.

Desondanks blijft het verbazend dat elk van de drie bedrijven zo'n verkoopspunt lieten schieten. Ze vinden waarschijnlijk wel de nodige excuses als licentieproblemen en technische gebreken. Is dat echter een excuus voor gebrekkige ondersteuning? In mijn ogen niet, maar wat denken jullie?



15:43  BioShock Infinite trailer tijdens VGA's
07:29  Obsidian: 'Skyrim lag door engine.'
 Reacties (7)
 Pagina: 1
Gast (78.22.239.xxx) op 06-12-2011 om 13:43
mooie post, volledig mee eens, dat de drie consoles hier het potentieel niet van inzien begrijp ik toch niet.

Gast (148.200.1.xxx) op 06-12-2011 om 15:21
Gewoon allegames uitbrengen na x aantaal jaar,wat kost die server ruimte nu,desnoods goedkoop verkopen 2 euro per game,de koste zijn er toch allang uit? Vertaal ook alle japanse toppers die nooit buiten japan zijn uitgebracht,daar is echt een gat in de markt voor,er zijn tig super nintende psx en ps2 rpg's die fans in het engels willen spelen!

Gast (24.132.198.xxx) op 06-12-2011 om 15:26
Niet helemaal mee eens, als je het gaat vergelijken met de situatie die hiervoor was, is de verkijgbaarheid van een hoop titels toch behoorlijk goed geworden.
Natuurlijk is er nog een hoop in gebreke, maar het is nog altijd veel beter dan helemaal niks.

Lawliet op 06-12-2011 om 19:14 [Niv: 345 / Exp: 17271]
Volgens mij hangt het ook veel vanaf de third party ontwikkelaars of ze hun games opnieuw willen uitbrengen. Ik begrijp dat Nintendo wel hun 1st party games netjes willen verdelen, maar het kan allemaal stukken sneller (en meer). Gewoon alle VC games overzetten naar de 3DS en Wii U bij launch. Dat zal zeker veel gamers aantrekken. Ook zouden ze polls moeten hebben welke retro games wij graag willen zien inplaats van alle die slechte games.

Gast (173.236.31.xxx) op 06-12-2011 om 21:01
Joni poni

Gast (80.60.249.xxx) op 06-12-2011 om 22:06
Het is grappig, als Virtual Console games online multiplayer support hadden gehad dan had ik waarschijnlijk iets van 300 euro uitgegeven eraan zo niet meer.
Ik heb vroeger regelmatig ZBattle.net geprobeerd en andere retro online services maar die werken nooit echt lekker. Op het moment dat er een retro collectie gelanceerd wordt die daadwerkelijk goed lopende online play heeft dan sprint ik gelijk naar de winkel om het te halen.

Sommige Xbox 360 / PS3 downloadable titels zijn een aardig begin maar vaak geplaagd door beginnersfouten. Slechte online servers, slechte remakes, slechte controls of ronduit slechte ports.

Snakesonic op 07-12-2011 om 14:23 [Niv: 57 / Exp: 2832]
Ik vind virtual console wel erg goed, alleen haal ik de digitale games niet, omdat het toch wel blijft bestaan. Ik ga eerst voor het fysieke spul.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden