Preview: SOCOM: Special Forces
Door Joni Philips op 09-04-2011 om 11:09
|
Bron: Gamed
|
Na SOCOM: U.S. Navy SEALs Fireteam Bravo 2 verliet Zipper Interactive de SOCOM franchise om MAG, hun debuutgame voor de PlayStation 3 te ontwikkelen. Vijf jaar later keert het bedrijf terug naar hun populairste franchise met SOCOM: Special Forces, maar wordt het een blij weerzien?
Het is een vraag die we pas op 20 april kunnen beantwoorden wanneer de game in de winkels lit, maar ondertussen kunnen we al vooruitblikken naar deze exclusieve PlayStation 3 game die de eerste volwaardige SOCOM game op de PlayStation 3 moet worden. In tegenstelling tot zijn voorganger SOCOM: Confrontation, dat ontwikkeld werd door Slant Six Games, zal deze wel een singleplayer-mode bevatten. De singleplayer-mode laat ons in de huid kruipen van het NAVO-team van Ops Commander Cullen Gray. Samen met twee Amerikaanse en twee Zuid-Koreaanse soldaten – waaronder de eerste vrouw in de SOCOM franchise – trekt hij ten strijde in Zuid-Oost-Azië waar een burgeroorlog is uitgebroken en verschillende NAVO soldaten zijn gedood. In het begin lijkt dit allemaal het werk van de revolutionaire beweging Naga; maar er blijkt meer aan de hand en afgescheiden van de buitenwereld moeten ze op onderzoek gaan.
Het verhaal moet een aaneensluitende ervaring worden die verdeeld is over zes dagen en veertien missies, waarbij je verschillende delen van de wereld verkent. Onderweg kun je niet terugkeren naar je hoofdkwartier, dus je bent sterker op jezelf aangewezen wat het verhaal dramatischer moet maken. Ook de opzet van het verhaal is hiervoor aangepakt; Zipper Interactive heeft gekeken naar hun broertje Naughty Dog en liet zich door de aanpak van hun Uncharted inspireren. Dat betekent dat stemacteurs samen op een sound-stage werden geplaatst om hun dialogen in te spreken zodat ze beter op elkaar konden inspelen; en tegelijk werden hun bewegingen opgenomen via motion-capture wat het geheel natuurlijker moet maken. De tussenfilmpjes moeten hierbij via de engine zelf worden gegenereerd zodat de game vlot kan wisselen tussen beide. We zijn benieuwd of het resultaat dat van hun grote voorbeeld kan evenaren.

Aan het verhaal is dus de nodige aandacht besteed, maar ook de gameplay is niet vergeten. Zipper Interactive heeft in de eerste plaats onze mogelijkheden wat betreft besturing vergroot. Natuurlijk kunnen we nog simpelweg met de normale controller spelen, maar ook de PlayStation Move is een mogelijkheid in deze game. Je gebruikt hierbij zowel de motion controller als de navigation controller om je door de game te loodsen. De navigation controller dient om te bewegen en jezelf in cover te plaatsen, terwijl je met de motion controller richt en kunt inzoomen. Normale acties als een granaat gooien of bevelen geven aan je teamgenoten in de singleplayer gebeuren natuurlijk via de normale knoppen-combinaties. Volgens de eerste indrukken op de grote conferenties werkt deze Move besturing goed, maar het is afwachten hoe het systeem werkt in minder 'gecontroleerde' omgevingen als je eigen huis waarbij de opstelling niet altijd perfect is.
Door de focus op het verhaal heeft Zipper Interactive ook veel aandacht besteed aan de singleplayer, waarbij onder andere de AI onder handen werd genomen. Aan dit element zou Zipper zelfs de meeste tijd hebben gespendeerd. Vijanden zullen bijvoorbeeld airstrikes inroepen en geavanceerde manoeuvres uitvoeren om je zo snel mogelijk te vernietigen. Hierbij zijn ze niet bang om door cover te schieten, want een deel van de omgevingen is vernietigbaar. Je staat er gelukkig niet alleen voor, je wordt continu vergezeld door je teamgenoten en zal hen regelmatig aanwijzingen moeten geven. Via de 'Command Mode' beveel je onder andere de punten die ze moeten passeren en stel je hun gedrag in. Dit gebeurt allemaal real-time zonder dat je vele menu's moet doorkruisen. Je opties blijven hierbij beperkt tot wat je zelf kunt zien, je kunt dus niet bevelen om vijanden aan de andere kant van de map uit te schakelen.
Ondanks de focus op de singleplayer wordt de multiplayer opnieuw het belangrijkste punt van de game, zoals bij de PlayStation 2 versies van de serie. Verspreid over een tiental maps zullen 32 spelers aan de slag kunnen gaan, waarbij de speler elke match ervaringspunten verdient waarmee hij sterker wordt en zijn wapens kan verbeteren. Ten opzichte van zijn voorgangers zijn er grote veranderingen doorgevoerd aan de multiplayer waardoor SOCOM: Special Forces een groter publiek moet aantrekken. De game is namelijk vriendelijker geworden voor nieuwkomers: je kunt respawnen wanneer je sterft, je gezondheid wordt automatisch opnieuw aangevuld als je schuilt en het coversysteem is vernieuwd. Zo zullen nieuwkomers niet binnen vijf seconden worden uitgeschakeld. SOCOM fans zullen echter blij zijn om te horen dat de multiplayer ook een Classic mode hebt waarbij nieuwigheden als het herstellen van gezondheid uitgeschakeld worden.
Hier zijn er vier modes te spelen, namelijk Suppression, Uplink, Last Defense en Bomb Squad. Suppression is de klassieke Team DeathMatch en Uplink is een variant op Capture the Flag, zodat deze modes direct vertrouwd zullen aanvoelen. In Last Defense moet je jouw basis verdedigen door drie sleutelpunten op de map te veroveren en deze dan te verdedigen tegen het vijandelijke team. De laatste mode is Bomb Squad waarin één team drie explosieven moet verdedigen en de anderen ze moet ontmantelen. Het wordt geen gemakkelijke klus want je hebt maar één iemand in je team die een bom kan ontmantelen en die moet beschermd worden door de anderen. Gelukkig is die zwaar bewapend, maar alleen haalt hij het niet. De eerste twee modes kun je nog zonder overleg met teammaten spelen, maar die laatste twee zullen je dwingen nauw samen te werken.
Iedere PlayStation 3 gamer die recent Killzone 3 heeft gespeeld weet hoe belangrijk teamwerk is in diens gelijkaardige modes en bij SOCOM: Special Forces gaat dat nog een stap verder in diens competitieve multiplayer. Dan is er nog de coöperatieve multiplayer waarin vijf vrienden samen moeten werken. Op zes verschillende maps kun je aan de slag in Takedown of Espionage. In Takedown moet je zoeken naar VIPs en die neerschieten, en in Espionage moet je informatie-pakketten verzamelen, terwijl ze beschermd worden door de AI. Je moet hierbij dicht bij elkaar blijven want je kunt elkaar opnieuw tot leven wekken en je bent zo beter bestand tegen de vijand. Het nauwe samenwerken kan veel gamers afschrikken, maar SOCOM: Special Forces zou wel eens de tactische gamer blij kunnen maken. Of de game daarin slaagt, zullen we binnenkort ontdekken. De game ligt namelijk op 20 april in de winkels.
|
|
|
|
12:33 Mass Effect anime-film in 2012
10:56 Crysis 2 krijgt DirectX 11 ondersteuning
|
Reacties (5) |
|
Pagina:
1
|
|
elemeNt
op 09-04-2011 om 11:51
[Niv: 129 / Exp: 6440]
|
Ik vond de beta best vermakelijk. Al lijkt het een beetje op een 3rd person COD game en is de camera die soms heel dicht achter je gaat staan best irritant tijdens cqc. Hopelijk kan je in de volledige versie ook gewoon van te voren een weapon setup maken aangezien het wapen menu echt onhandig is om even op je gemak alle wapens te bekijken die je hebt. Je spawnt dan verplicht.. terwijl je nog niet eens echt een keuze hebt gemaakt.
Gewijzigd door elemeNt op 09-04-2011 om 11:53
|
|
Gast (84.29.210.xxx)
op 09-04-2011 om 14:17
|
Jaaa... Gisteren de multiplayer demo/beta gespeeld. Als Socom: Confrontation gezeik verdiende, verdient deze game gewoon geen aandacht. Dat is het wat mij betreft niet waard.
"authenticiteit" blablablabla, ze schreeuwen het volop in de devdiaries. Vervolgens heeft de helft van de wapens een !FAKE! naam. Nee, niet de officiële term, gewoon FAKE!
Daarnaast zitten er killstreaks in de multiplayer. Airtstrikes, serieus? Rot op...
Het is dumbed down qua gamelay: ik heb geen fire selector ontdekt in de multiplayer. Dus niet on-the-go switchen van full-auto naar burst fire of semi-auto. ook geen custom button mapping meer. Er zijn maar drie pre-sets. Da's wel héél weinig.
Nee, ik pass, het wil teveel richting andere games gaan. Ik heb liever een echte Socom dan een nèt wat meer casual Socom welke een grote publiek aan wil spreken.
"De game is namelijk vriendelijker geworden voor nieuwkomers: je kunt respawnen wanneer je sterft, je gezondheid wordt automatisch opnieuw aangevuld als je schuilt en het coversysteem is vernieuwd. Zo zullen nieuwkomers niet binnen vijf seconden worden uitgeschakeld. SOCOM fans zullen echter blij zijn om te horen dat de multiplayer ook een Classic mode hebt waarbij nieuwigheden als het herstellen van gezondheid uitgeschakeld worden."
OK, fijn da je die dingen uit kan schakelen. Maar over de gehele lijn is het gewoon wat simpeler. Waarom? Socom is Socom voor een reden. Het was populair omdat het werkte.
En tactische gamer? Pfft, mijn reet. Sorry hoor, maar dit is niet speciaal tactischer dan vele games van nu.
|
|
Gast (77.248.7.xxx)
op 09-04-2011 om 14:54
|
je kan wel switchen van auto naar burst fire :p had ik per ongeluk gedaan
|
|
elemeNt
op 09-04-2011 om 15:26
[Niv: 129 / Exp: 6440]
|
@gast: Socom populair? Volgens mij verkocht de game helemaal niet zo goed (zeker niet buiten de US). Dat ze een nieuwe weg inslaan is dus niet zo heel raar. Ik vind dat de meer actie/arcade/cod gerichte gameplay itt KZ3, bij deze game juist wel goed uitpakt. Als ik echt goed wil worden en serieus mijn tijd wil steken in een game, dan pak ik wel een goede fps shooter of een goede singleplayer gerichte game. Soms heb je gewoon een game nodig om even lekker een uurtje te knallen (Split/Second, FIFA, Motorstorm, COD4, Street Fighter etc.) en daarvoor leent deze Socom zich goed voor. In deze beta tenminste. Als je echt diehard bent, dan kan je zoals je zelf al aangeeft de classic mode spelen.
Overigens vind ik het wel jammer dat er geen pistolen in de game zitten
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 09-04-2011 om 15:45
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
Inderdaad, SOCOM verkocht altijd genoeg om een sequel te krijgen, maar was nooit een echt knalsucces.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|